Головна
>
Спецпроєкти
>

Цей таймлайн. Ключові події в історії українського техно та авангарду

Цей таймлайн. Ключові події в історії українського техно та авангарду

Авангардна та техномузика в Україні пройшла крізь різні історичні періоди. Артисти жанру знаходили свого слухача на нових подіях та локаціях, а тематичні фестивалі дозволяли експериментальним виконавцям об’єднувати аудиторії та співпрацювати на одній сцені. 

Попри стрімкий розвиток техносцени, бум цього напрямку в Україні ще не відбувся. Принаймні так вважає музикант експериментального напряму, засновник проєктів Kotra і Variát та лейблів Kvitnu та I Shall Sing Until My Land Is Free Дмитро Федоренко. Останні два десятиліття він представляє українську експериментальну сцену і добре пам’ятає, через що вона проходила.

Матеріал створено за підтримки Black! Factory та Jägermeister

В цьому тексті разом з Дмитром Лірум згадує ключові події в історії української техно- та авангардної музики.

Таймлайн

травень 2005 року

Перший фестиваль «Деталі звуку» 

Перші експерименти з авангардною музикою в Україні розпочалися у 90-ті, коли з’явилися можливості для вільного самовираження. Дмитро Федоренко згадує, що його старт наприкінці 90-х «був досить самотнім та абстрактним».

Переламним моментом він називає фестиваль «Деталі звуку» у 2005 році.

«Цей захід мав значний резонанс і вплинув на багатьох музикантів. Багато хто вважає його переломним моментом для авангардної музики в Україні», — ділиться музикант. Фестиваль тривав до 2008 року, а у 2006-му дводенний формат зібрав понад 1000 людей за ніч.

Від самого початку фестиваль був міжнародним і приймав музикантів з різних країн, що дало українській сцені змогу вийти на новий рівень і розширити аудиторію.


листопад 2007 року

Kvitnu Fest

Особливістю цієї події стало рішення зробити акцент виключно на українських виконавцях. Це був своєрідний експеримент: організатори хотіли перевірити, чи можливо провести повноцінний фестиваль без залучення іноземних зірок. Результат був успішним – Kvitnu Fest пройшов на високому рівні й підтвердив, що українська сцена здатна самостійно тримати інтерес публіки.

У наступні роки відбувалися різні експериментальні події та проєкти. Через молодість української сцени кожен новий проєкт або ініціатива часто були першими у своєму роді. Це дозволило не лише створювати новий простір для розвитку авангардної музики, а й закріплювати її як важливу частину музичної культури в Україні.


2000-ні

Діяльність клубу Cinema та жанровий обмін

За словами Дмитра Федоренка, клубна культура на початку 2000-х років ще була в стані стагнації. Тож знаковою для того періоду була діяльність київського клубу Cinema. Те, що простір міг об’єднувати різних промоутерів та аудиторії з різними музичними вподобаннями, створювало не лише культурну, але й соціальну динаміку, яка рідко трапляється навіть у більш «зрілій» клубній культурі інших країн.

«Таке явище є рідкісним навіть на світовій арені. Наприклад, у Берліні можна знайти клуби, де різні промоутери організовують вечірки у межах одного жанру, такого як техно. Однак Cinema став майданчиком для різних стилів музики, що забезпечило взаємопроникнення аудиторій. Відвідувачі, які приходили на події в жанрі драм-н-бейс або техно, поступово знайомилися з іншими напрямками, завдяки чому сцени перетиналися та створювали унікальне музичне середовище», – каже музикант.

Через те, що в межах одного простору були представлені різножанрові виконавці, аудиторія теж стала більш відкритою до різних напрямів. 

Jägermeister має тривалу історію підтримки музики, особливо альтернативної та електронної сцени. У 1990-х бренд почав співпрацю з рок- та метал-гуртами, а у 2002 році запустив Jägermeister Music Tour у США, який популяризував хард-рок і хеві-метал. Під час пандемії Jägermeister створив фонд SAVE THE NIGHT для підтримки нічної індустрії та музикантів. Також бренд фінансував локальні музичні проєкти, сприяючи розвитку електронної музики та рейв-культури. Завдяки цим ініціативам Jägermeister став важливим гравцем у підтримці нічної культури.

2013 рік

Поява Next Sound Festival

Next Sound Festival суттєво вплинув на розвиток електронної та експериментальної сцени. Він проіснував близько п’яти років й активно просував українських авангардних музикантів. Фестиваль допомагав розвивати сцену та знайомив аудиторію з новими іменами.


жовтень 2013 року

Відкриття клубу Closer

Історія Closer почалася ще в період, коли івенти проводились не на Нижньоюрківській, а кочували з локації на локацію. А з осені 2013 року всі події відбувалися вже на території колишньої стрічкоткацької фабрики. Спершу Closer позиціонувався як «не клуб» – це місце для зустрічей однодумців та експериментальної музики.

«Родзинкою» клубу також стало те, що він не лише став осередком електронної музики, але й театрального мистецтва, лекторіїв та художнього мистецтва. 

Closer також пережив низку труднощів, включно з поліцейськими рейдами у 2015 році, що викликали протести на підтримку клубу. Попри всі виклики, він залишається епіцентром електронної музики в Києві.


літо 2014 року

Перша «Схема»

Рейви «Схема» – це одні з найвідоміших і наймасштабніших техноподій в Україні, які стали культурним феноменом у Києві та здобули популярність далеко за його межами. Серія рейвів є частиною загального розвитку київської техно-сцени, поряд із заходами від Closer, Rhythm Büro та інших майданчиків.

Зараз аж дивно згадувати, що це почалось з маленької вечірки на 100 людей і виключно українським лайнапом, а вже за кілька років вечірки Схема приваблювали іноземців з усього світу.

У жовтні 2018 року завдяки Схемі з Києвом стався Boiler Room. Подія пройшла на території закинутого заводу Tetra Pak на Подолі, що підкреслило атмосферу індустріального андерграунду. Головна особливість формату Boiler Room – це виступ діджеїв на сцені, розташованій у центрі танцполу. А ще це відеозапис і трансляція на всю світову техноспільноту.

Перша Схема під час повномасштабної війни пройшла 13 травня 2023 року.


2015 рік

Бум клубної культури

Після Революції Гідності у Києві та інших містах України відкрилося багато клубів різного формату – від невеликих андеграундних майданчиків до великих комерційних залів. Це створило простір для взаємодії різних сцен: зростання популярності техно стимулювало розвиток суміжних жанрів, зокрема й експериментальної електронної музики.

«Хоча спочатку експериментальної музики було небагато, сам факт зростання кількості клубів і подій мав значний вплив на розвиток музичних сцен. Розвиток однієї сцени часто спричиняє прогрес у суміжних жанрах, особливо коли йдеться про електронну музику. Наприклад, технобум у Києві, хоча й не мав суттєвого впливу на джазову сцену, помітно стимулював розвиток інших напрямків електронної музики не лише в столиці, а й за її межами», – каже Дмитро Федоренко.

У 2018 році Jägermeister заснував Jäger Music Awards в Україні, щоб підтримати незалежну музику. У 2024 році бренд разом із UNight запустив освітню програму «Майстерня» для розвитку клубної культури та івент-менеджменту. Ініціатива включає лекції та практичні заняття з організації подій. Jägermeister також підтримує електронну музику через організацію рейвів і техно-вечірок. Завдяки цим проєктам бренд допомагає розвивати сучасну музичну сцену в Україні.

літо-осінь 2019 року

Відкриття ∄, того самого клубу на Кирилівській

Клуб К41 за час свого існування став одним з найвідоміших українських майданчиків електронної музики у світі.

Засновники клубу створили лейбл Standard Deviation та благодійний фонд K41 Community Fund, який підтримує спільноту, волонтерів і військових, що протистоять російській агресії. Вони також ініціювали об’єднання київських клубів і фестивалів під назвою UNight.

До речі, «К41» – неформальна назва, яку дали клубу самі відвідувачі. Все тому, що назва клубу – «∄», фактично не вимовляється. А К41 – скорочення від вулиці, на якій розташований клуб.


Closer, відкриття якого стало важливою подією для нового етапу розвитку української техноспільноти — це не тільки локація. Це команда, чиї руки також створюють фестивалі, про які потім говорить увесь світ. Strichka, Brave!Factory, а в холодну пору — Black!Factory.

У 2024 році Black!Factory пройде 30 листопада – 1 грудня у Києві. Фестиваль об’єднає виконавців різних напрямків: від техно та індастріалу до експериментальної електронної музики. Цьогоріч на в лайнапі 19 артистів, зокрема Хейтспіч, Si Process, Space Spice Boy, Kurs Valut, Ravencure та інші.

Серед них також буде четверо закордонних виконавців: Elena Colombi, Kamikaze Space Programme, Samuel Kerridge та Vladimir Ivkovic.

Де: на території кіностудії Довженка (вул. Довженка, 4).
Вхід: за квитками

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Культура в регіонах
Від Onuka до Foa Hoka: як звучить Чернігівщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Від Wellboy до Re-read: як звучить Сумщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Музика Дніпропетровщини (Січеславщини): плейлист від Ліруму та Dnipropop
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
12 Червня, 2024