Головна
>
Статті
>

Як зірка Михайла Алексеєнка обʼєднала старе і нове у виставковому проєкті «Під Різдвяною Зіркою»

Як зірка Михайла Алексеєнка обʼєднала старе і нове у виставковому проєкті «Під Різдвяною Зіркою»

З 6 грудня по 19 січня у Національному музеї «Київська картинна галерея» триватиме міжмузейний виставковий проєкт «Під Різдвяною Зіркою» створений спільно з Національним музеєм народної архітектури та побуту України та ініціативою «Крафтове Різдво» від KredoBank. Захід розповідає про українську ідентичність, тяглість та відродження традицій, представляючи твори народного декоративного мистецтва та роботи наших сучасників на різдвяну тематику.

Звертатися за натхненням до традицій — звичайна практика митців та майстрів багатьох поколінь. Так і на виставці традиційні атрибути свята обʼєднали з виробами сучасних майстрів, а єднальною частиною експозиції стала інсталяція «Різдвяна Зірка» авторства Михайла Алексеєнка.

Виставковий проєкт є частиною масштабної ініціативи «Крафтове Різдво», організованої KredoBank. Мета кампанії — популяризувати українську культуру й традиційні ремесла, підтримувати майстрів, а також надихати сучасні творчі процеси. «Різдвяна Зірка» є фізичним втіленням цілей «Крафтового Різдва» — культивувати повагу до традицій та заохочувати митців до переосмислення спадку. Цей артобʼєкт натхненний символікою традиційної звізди, але водночас інтерпретує її у новому, сучасному форматі.

«Для нас ця інсталяція є символом цінностей, які ми плекаємо у компанії. Основою всього є підтримка української культури та крафтових майстрів, яку ми втілюємо у власному щорічному проєкті «Крафтове Різдво», центральним символом якого так само є зірка — небесне тіло, що обʼєднує людей. Ми прагнемо, щоб традиції продовжувати жити у творчості сучасних майстрів, знаходили нові форми й розвивалися разом із суспільством», — додає керівник маркетингу KredoBank Андрій Мельник.

Про такий підхід до роботи з культурним спадком ми й поговоримо з автором інсталяції Михайлом Алексеєнком, щоб дізнатися більше про його натхнення, процес створення роботи та бачення ролі традицій у сучасному мистецтві.

Розкажіть про інсталяцію детальніше: як прийшла ідея, чим надихалися в процесі створення?  

Ідея інсталяції прийшла практично одразу, як ми потрапили в бальну залу Київської Картинної Галереї. Зазвичай в музеях використовують нейтральне освітлення, але для Різдва захотілося створити теплу атмосферу. Тому ще до виникнення ідеї візуальної форми мені хотілося вимкнути стандартне освітлення в музеї й щоб об’єкт освітлював зали теплим світлом. А що може освітлювати краще, ніж зірка? 

Чому за основу інсталяції обрали саме зірку, а не інші різдвяні символи?  

У першу чергу це один з основних символів Різдва. По-друге, зірка, у нашому класичному розумінні — це образ, створений людиною. Її насправді ніхто не бачив і візуальну форму зірки можна по різному трактувати. 

Як у вашому баченні ця зірка вписується в головний мотив виставки?  

За основу я взяв класичну восьмикутну різдвяну зірку. Трансформувавши її в об’ємі вийшла дивна форма, яка змінюється з різних ракурсів. Мені була цікава певна тяглість. Цією інсталяцією я відповідав самому собі на питання — як можна використовувати класичні елементи в сучасності? Гадаю, що більшість українських крафтових майстрів так само надихаються класичними формами. 

Чому у цій інсталяції ви фокусуєтеся на формі та світлі, а не використовуєте традиційні атрибути звізд, як от яскраві кольори та оздоблення?  

Традиційні зірки можна побачити на першому поверсі виставки, зали якої досить інформативні. Хотілося відсікти все зайве. Щоб глядач проробив певний шлях і вже на другому поверсі міг побути зі своїми думками. Гадаю, ця робота звертається до стану і створює певну атмосферу.

Що вважаєте важливим у роботі з культурним спадком, як от давні символи? Якими принципами керувалися створюючи ці зірки?  

Вважаю, що потрібно показувати й популяризувати наш культурний спадок. Це наші традиції, фундамент для створення нового.

З якими викликами ви зустрілися, працюючи із запитом виставкового проєкту?  

Коли працюєш в залах музею, це завжди певні технічні обмеження, які заздалегідь треба враховувати. Тому більше часу було приділено на етапі ескізу і креслень, щоб конструкцію можна було без проблем пронести через всі дверні пройми, швидко зібрати й нічого не пошкодити. 

Що ви вважаєте найбільшою цінністю цієї інсталяції, її головною метою? 

Цінність інсталяції — це емоції, які вона викликає в людей та атмосфера, яку створює. З одного боку дивний, великий, не притаманний класичному музею об’єкт, а з іншого, дуже органічно вписаний. Також, світло від зірки підкреслює певні архітектурні елементи в цій залі, відповідно пропонує й інший погляд на сам музей.  

SONY DSC

Інсталяція «Різдвяна Зірка» стала прикладом того, як сучасне мистецтво може зберігати автентику, відкриваючи нові можливості для сприйняття традицій. У межах виставкового проєкту, який є частиною ініціативи «Крафтове Різдво» від KredoBank, ця робота відкреслює важливість переосмислення спадщини зі збереженням сенсів та адаптацією до сучасності. Проєкт нагадує нам, що культура живе доти, доки ми знаходимо для неї нові форми. «Крафтове Різдво» пропонує діалог для дослідження нових сенсів та розповідає не лише про минуле традицій, а й про їхню роль у нашому сьогоденні, про мистецтво, що об’єднує.  


Виставка «Під Різдвяною Зіркою» триватиме до 19 січня в Національному музеї «Київська картинна галерея».

Матеріал опублікований на умовах партнерства.


Читайте також: Читаємо уривок з книги «Вівці цілі» Євгенії Кузнєцової

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Культура в регіонах
Від Onuka до Foa Hoka: як звучить Чернігівщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Від Wellboy до Re-read: як звучить Сумщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Музика Дніпропетровщини (Січеславщини): плейлист від Ліруму та Dnipropop
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
12 Червня, 2024