Що таке хороше світло на концерті: розповідають професіонали індустрії

Враження від будь-якого концерту формує низка факторів. Один із найважливіших – концертне світло. Зазвичай, робота інженерів зі світла сприймається як належне. Її помічають тільки тоді, коли щось іде принципово не так. Розрізнити «хороше» світло від «поганого» може хіба що професіонал та людина, яка знається на тонкощах сценічного оформлення. Утім нам, як виданню, яке спеціалізується на музичній індустрії, хотілося б більше розповідати про професійні особливості. 

У партнерстві із компанією Alight, яка вже понад 10 років займається світловим і технічним менеджментом, ми вирішили розібратися, що ж таке «хороше світло» на концерті. Для цього ми запитали кількох музикантів, сценічних режисерів та організаторів концертів, що вони думають із цього приводу. 


Ната Жижченко, ONUKA

Гарне світло на концерті завжди підсилює музику, а музика навпаки – підсилює світло. У такому разі воно не просто блимає в першу долю, або існує взагалі окремо, а дійсно починає відігравати важливу роль. 

Якщо говорити про світло на концертах ONUKA, то мені дуже подобається, коли екран є монохромним або заливкою єдиного кольору та працює разом зі світлом за його схемою. Напевно, для мене це і є класне світло. Коли все гармонійно, на концерті ти дивишся на сцену і затамовуєш подих. 

Свого часу мені дуже сподобався лайв Moderat. Це був саме той випадок, коли у плані світла все було дуже просто, але і настільки ж на своєму місці. 

Мабуть, я можу сказати так: без екрана концерт можливий, а от без світла – вже ні.


Євген Лисенко, VIRUS Music 

Хороше світло – це не про те, скільки висить приладів чи які вони. Це про те, наскільки художник по світлу доніс своє бачення шоу, наскільки впізнаваною та унікальною зміг зробити картинку, і наскільки прописані світлові сцени підкреслюють те, що відбувається у шоу, а відеоконтент зливається воєдино із роботою світла і як вони доповнюють один одного.

Світло має «дихати» в унісон із усім шоу: музикою та відео, створюючи центри уваги для глядача або розширяючи картину, що сприймається.

Сучасні технології дозволяють повністю візуалізувати шоу задовго до початку монтажу. Не всі артисти та продюсери це знають, і ще менше реально користуються. А дарма, як на мене. Так, це більше роботи, але й це дозволяє уникнути внесення змін у шоу на місці, яке часто не обходиться без негативних наслідків. Такий підхід допомагає уникнути стресу на монтажі та репетиціях, тому що всі служби вже знають, як у фіналі виглядатиме проєкт.

Припускаю, що світло – наймасштабніший та найпомітніший компонент практично будь-якого шоу. Відповідно світло впливає на враження найбезпосереднішим чином, хоча часто-густо глядач і не усвідомлює, що саме його вразило, лише каже – «це було вау!» Думаю, це і є найкращий комплімент режисеру, художнику по світлу та іншим професіоналам, що працювали над проєктом.


Тріо режисерів TRI Direction (Наталя Лисенкова, Наталя Ровенська та Маша Григоращенко)

Хороше світло підкреслює атмосферу, драматургію номеру, глибину сценічного простору. Світло, що виділяє дуже важливий момент чи номер у шоу, іноді на одному промені можна вибудувати усю драматургію.

Глядач не має окремо звертати увагу на світло. Воно є лише частиною дійства, сценографії, драматургії. Світло підкреслює та доповнює те, що коїться на сцені. У певних випадках навіть будучи основним режисерським рішенням, ніяк не відволікає.

Але якщо глядач хоче вдатися в роботу та якість світла, він може звернути увагу на різноманіття світлових схем, гармонійне поєднання кольорів, музикальність.

Хороше світло підкреслює атмосферу та глибину сценічного простору. Світло важливе, іноді на одному промені можна вибудувати усю драматургію, а от вимкни світло – і все: не створиш правильну атмосферу, не донесеш до глядача думку.

Художник по світлу має відчувати музику. Йому не треба любити конкретного артиста чи жанр, але він має розуміти настрій, темпоритм та стилістику. Хороший художник по світлу завжди має чути (а не просто слухати) режисера та музику, знати артиста, танець, концерт тощо. Він має бути у процесі на 100%. Це командна робота на один результат. Не просто «підсвітити» людину на сцені, а створити щось прекрасне. Художник завжди експериментує із кольорами, розвісом, приладами та бачить світлову картину концерту чи номеру цілісним твором.


Катерина Малюкова, концертна директорка Івана Дорна 

Ми живемо у таких реаліях, що світло на концерті, як мінімум, має бути. Часто промоутери економлять і від цього страждає шоу. Це не стосується київських концертів, але як тільки ти виїжджаєш у регіони, зустрічаєш суцільну «темряву».

Світлове шоу має відповідати загальному настрою концерту та доповнювати музику. Глядач не буде оцінювати якість роботи по світлу. Він дивитиметься на усе шоу. Частенько, людям важко сказати, що саме їм не подобається. Це може бути сильний стробоскоп або артист, якого не видно. Я вважаю, що світло має підкреслювати ідею, яку несе шоу артиста, подавати музику у «правильному світлі».

Важливо, аби продакшн слідував музиці та постановці, доповнював її. Світлове оформлення – це ще один інструмент для донесення ідеї та концепції шоу. Світло на церемонії нагородження та техно вечірці – не можуть бути однаковими. Але в одному й тому ж шоу, шляхом використання різних технік можна досягнути ефекту і першого, і другого форматів.

Людині завжди важлива візуальна складова. Світло – її частина. Неправильна робота світла може скоріше відволікати та заважати сприймати концерт. Тут важливо не лише розвіс та масштабність продакшену, скоріше тут все залежить від художника по світлу. Він проживає музику та передає її фарби слухачам.

Художник по світлу має розуміти музику з якою працює. І тут важлива синергія художника з артистом. У Івана Дорна є програма Jazzy Funky, з якою він періодично виступає. І знаєте що? Ні один залучений світовик, скільки б він не мав крутих проєктів у портфоліо, не може оформити музику так, як це робить Макс Балашов. Тому що Макс розуміє багатогранність цієї музики та вирулює будь-які сценічні імпровізації.


Юлія Саніна, The HARDKISS

Хороше світло на концерті – це партнер хорошого звуку. Ці два компоненти йдуть разом. До того ж, хороше світло має робити обрамку звуку. У першу чергу концерт – це все ж музичний посил, явище. І вже довкола нього створюється шоу, світло та атмосфера. Хороше світло підкреслює потрібну атмосферу. Будь це агресивний рок-концерт, де потрібно підкреслити агресивність музики, чи ж ніжна акустика, де потрібно перенести людей в інший магічний світ.

Хорошу роботу глядач не має помічати. Вона не має його дратувати. Не важливо, це про режисуру, постановку, хореографію чи музичне аранжування. Чи навіть світло. Глядач має отримувати естетичне задоволення і при цьому не сильно заглиблюватися у те, від чого саме він його отримав. Якщо він звертатиме увагу на щось конкретне, то це і є подразник. І це не правильно. Кайф потрібно отримувати від усього й одразу.

Якщо артист першопочатково зв’язався із правильними людьми та партнерами, у яких якісне обладнання, путні співробітники, які мають смак, то загалом, немає чим перейматись. Потрібно довіритися цим професіоналам. Ми звертаємо увагу на оригінальність та доречність тих чи інших світлових приладів та ефектів. Тому що світлові прилади, плюс-мінус, схожі на всіх концертах, але по-різному використовуються. На одних виступах – це виглядає «вау», а на інших – поганою дискотекою. І це залежить від людей, що цими приладами користуються.

Мені здається, що 50% вражень від концерту – це музика. Ще 40% – світло. 10% – інші спецефекти.


Сергій Картина, S*event

У моєму розумінні хороше світло на концерті – це у першу чергу відсутність хаосу. Кількість приладів, пульти, розвіс, ресурс ламп – усе це важливе, але завжди буде програвати ста мільярдам нейронів, які знаходяться у голові людини, що розуміє, як це використати. Найбільша проблема у нашій країні не у відсутності техніки чи спеціалістів, що з нею працюють. Проблема у тому, що існує надто мало людей, які можуть від початку й до кінця розповісти, якою має бути фінальна картинка. Хороше світло – це коли задумане у голові відповідає реалізації на сцені.

На мою думку, глядач не має звертати уваги на такі речі. Як і не має думати про те, на що звертати увагу у костюмах чи звуці. У глядача на концерті має відбутися тимчасова зміна часопростору, а світло у цій формулі грає одну із ключових ролей.

Із артистом ситуація абсолютно протилежна. Маю визнати, що наразі українські артисти почали приділяти цьому набагато більше уваги. Але для мене лакмусовим папером є фешн. Подивіться покази, наскільки тонко і ретельно працював зі світлом Альбер Ельбаз для Lanvin. Я б сказав, що він зробив це частиною марки, де по малюнку світла можна відчути та зчитати ДНК бренду. Це дуже круто. Якби артисти дійшли до такого рівня усвідомлення, то і професія режисера світла стала б привабливою.

Світло впливає на враження від виступу на рівні звуку, змісту текстів та поведінки артиста на сцені, як мені здається. Просто спробуйте продивитися виступ одного гурту на відкритому майданчику вдень та ввечері та зрозумієте, як змінюється посмак. Безумовно, це не міняє музику, але сильно впливає на сприйняття треку. Не дарма мрія кожної компанії, що працює зі світлом, створити прилад чорного світла, щоб на будь-якому майданчику створювати ЗТМ.


Володимир Андрусишин, СЕО Alight

Хороше світло можна порівняти із першим ступенем ракетоносія, що запускає машини у космос. Наче й не головне, але саме завдяки цьому механізму можливий зліт. Так само й світло. Це не окрема історія у шоу, а обов’язково його частина. І хорошим світлом буде те, що не відбирає на себе увагу, а емоційно підтримує артиста, підсилює шоу.

Два-три роки тому звертали увагу на кількість світла. Зараз ми намагаємося відходити від цього. У першу чергу має бути естетика на сцені. Вона може бути у всіх, але розуміння естетики у глядача різне. Це подібне моді. Ми в Alight не нав’язуємо своє. До нас приходить клієнт, який відчуває так само як і ми. Як то кажуть, «на звук и свет товарища нет». Немає шаблонів. Є конкуренція на ринку та місце для роботи усіх компаній. І це прекрасно.

Усе залежить від артиста. Якщо він хоче заробити грошей, то шукатиме компанії, де дешевше. Якщо зробити шоу світового рівня – підбирати компанії із більшим досвідом, які слідкують за новинками у світі, мають ресурс та можуть запропонувати та реалізувати ідеї.

Коли організовувалося шоу Monatik LOVE IT Ритм, ми знали, що будемо брати в ньому участь, бо просто відповідаємо запитам стадіонного шоу команди співака та VIRUS Music. Або наприклад, на фестиваль Atlas Weekend приїжджає 250 артистів з усього світу і ми раді, що маємо можливість задовільними райдери кожного.

Надзадача світла – допомогти артисту донести зміст своїх пісень. Якщо пісня про кохання та секс, а світло приглушене, то люди зможуть самостійно дофантазувати. А як співатимеш таку пісню при повному світлі або вдень, то яке тут може бути продовження.

Для художника по світлу головне, аби він розумів, що він робить і знав як. Тоді він не ставить дурних питань і до нього немає ніяких претензій. Артист відбирає для себе подібного художника. Тому що художник по світлу – учасник гурту. Просто у нього замість барабана, гітари та клавіш є свій інструмент – світловий пульт. Він не просто член команди, що їздить із гуртом. Він грає у ньому. І тоді це хороший художник по світлу.


Нагадаємо, що разом із компанією Alight ми детально розповідали, яким чином влаштоване світло на фестивалі на прикладі Atlas Weekend.

Матеріал опубліковано за підтримки компанії Alight

Фото обкладинки: Андрій Максимов

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.