Із моменту нашої останньої розмови із Христиною Соловій пройшло два роки. Тоді вона була відома радше як випускниця шоу «Голос країни», виконавиця лемківських пісень, авторка пісні Тримай та підопічна Святослава Вакарчука.
З того часу співачка встигла випустити два авторських хіти Хто, як не ти? та Fortepiano. Повністю змінити склад гурту та команду менеджерів. А також написати альбом своїх пісень, де вона також значиться як саундпродюсер. Напередодні виходу платівки Любий друг ми і зустрілися з Христиною.
– На цій платівці ти вказана не тільки як автор пісень, а ще і як саундпродюсер та навіть барабанщик.
– Ні, я не барабанщик. Я придумувала ритмічні малюнки у деяких піснях.
– А в чому загалом полягало твоє саундпродюсування?
– Коли ми працювали з Мілошем (Мілош Єліч – саундпродюсер першого альбому Соловій та клавішник гурту Океан Ельзи – прим.ред.), більшість ідей належали йому. Він продумав, придумав і зіграв перші версії пісень. Мені це не завжди подобалося. Я завжди була за якісь неправильні гармонійні рішення, нестандартні підходи. Ми через це багато разів сварилися і сперечалися.
У Паші (Литвиненко) абсолютно відкритий підхід. Він пару разів запропонував свої ідеї, які мені також не сподобалися. І тоді він сказав: «Добре, давай зробимо, як ти хочеш». От ми і зробили.
Я повністю придумувала партії для труб, наприклад. Також скоригувала щось, як мені хотілось. Власне, зіграла я лише інтро в Океані і фортепіанну партію Поки любиш.
– Як ви взагалі знайшлися із Пашею? Він же музикант Бумбоксу.
– Це дуже вдалий життєвий збіг. Коли я зібрала новий склад музикантів, у мене дуже серйозно захворів клавішник. А у нас мав бути важливий виступ у Маріуполі, який ніяк не можна було скасувати. До нього залишалося два дні. І мені сказали, що єдиний клавішник в Києві, який може швидко все «зняти», – це Паша Литвиненко. У нього теж був якийсь «завал». Але він прийшов, бо йому було цікаво.
Із першого погляду взагалі не видавалося, що йому цікаво. Я просто не знала, що він за людина. Постійно сидів якийсь втомлений. Питав: «А що, отак треба грати? Ну… Окей». Я думала: «Добре, відіграємо вже цей концерт. Дякую, що погодився і до побачення».
Але клавішник захворів серйозно і взагалі не міг грати. У нас був лайв на радіо, де треба було зіграти акустичну версію Хто, як не ти? і кавер. Ми зробили кавер на пісню Діми Шурова Горя чуть слышно (Христина переклала текст пісні українською – прим.ред.). І тут Паша себе проявив як аранжувальник. Мені дуже сподобалося. Ми почали разом грати. Музикантам теж виявилося комфортно.
– Тобто врешті на альбомі кілька саундпродюсерів, окрім тебе?
– Так. У піснях Про Весну та Стежечці були задіяні ідеї Льоші Саранчина. Його запропонував Мілош, у якого на той момент не вистачало часу допрацювати ці пісні. Тож Льоша придумав оці «водяні» клавіші.
– Ну, Саранчин – дуже серйозний клавішник (Олексій Саранчин – відомий український джазовий піаніст – прим.ред.).
– Дуже класний, і він, як виявилося, вчитель Паші.
Із Мілошем усе починалося дуже добре. Ми з ним зробили Fortepiano. Але до того мала вийти зовсім інша версія цієї пісні, вона була більше схожа на Хто, як не ти?. А це те, чого би мені не хотілося. Тому що на таке звучання мабуть чекала моя аудиторія. Така собі «Жива Вода 2». Навіть якби я зараз робила альбом народних пісень, я би все одно робила інакше. Мені подобається альбом Жива Вода, я дуже рада, що він вийшов таким, але я там ні на що не впливала. Я тільки казала, що мені подобається, а що ні.
Тут я собі сказала, що мені треба буде ще грати ці пісні, і співати. Я не хочу дивитися на концерті в трекліст і думати, коли ця пісні закінчиться. Тому я вирішила втрутитися.
– Чим на твою думку, відрізняється Христина тоді і зараз?
– Я сильно влізла у процес саундпродюсування, звучання інструментів, стилів, закономірностей мейнстриму, альтернативності, авангардності… Почала шукати своє місце між цими точками.
– Ти не боїшся, що та аудиторія, яку ти набрала попередньою творчістю, не сприйме тебе нову?
– Я вже нічого не боюсь. Я це пройшла і цей період тривав досить довго, коли я вирішувала, чи це сприйметься чи ні, і що для мене важливіше – щоб сприйняла моя аудиторія, чи щоб це було те, що мені хочеться робити і за що мені не буде соромно.
– А Святослав Вакарчук прийняв твоє бачення?
– Він сказав, що сьогодні послухає. (Інтерв’ю відбувалося за 5 днів до релізу платівки – прим.ред.)
– Він його досі не чув?
– Ні.
– У чому тоді полягає його робота? Він же залишається твоїм продюсером?
– Він залишається моїм продюсером. Але зараз у нього функція інвестора. У нього зараз багато активностей, і ми дуже рідко бачимося. Частіше списуємося. Тому ось так.
– Розкажи, як ти врешті обрала нових музикантів? Я знаю, що ти навіть проводила кастинг.
– Так і обрала. Через кастинг – дуже прозоро. І дуже чесно. Спочатку я сказала старому складові, що хочу припинити нашу співпрацю. І у мене не було для них заміни. Тобто я йшла і не знала куди йду. Я думала, що я буду дуже довго шукати своїх людей. А знайшла швидко.
Не хочу загадувати наперед. Ми домовилися, що це на період цього альбому. Але мені подобається із ними працювати. Я думаю, що це буде довше.
– Наскільки активну участь у написанні пісень для цього альбому брали нові музиканти?
– Вони в першу чергу намагаються втілити мої ідеї і розуміють, що це мої пісні, і ніхто не знає як вони мають звучати, краще ніж я. Вони дуже рідко наполягають на чомусь. Звісно, ми сперечаємося, і вони пропонували багато своїх ідей. Дуже важливу роль відіграє Микита (Микита Юдін – гітарист Христини Соловій та гурту Way Station – прим.ред.). Фактично на його гітарі зав’язаний цей альбом.
– Ну він же загалом пост-рок грає.
– Так (посміхається). А чого би і ні? Він мене підкорив своєю гітарою і я одразу зрозуміла, що це воно.
– У твоєму треці Оченька мої чорні особисто я почув значний вплив Massive Attack, і ти підтвердила, що ними надихалася. Які ще артисти вплинули на твоє звучання?
– Я переслухала дуже багато саундтреків. Найбільше, напевно, Грейг Армстронг із The Great Gatsby. Думаю він найбільше повпливав на альбом у тому звучанні, яке ти чуєш зараз. До цього було дуже багато різношерстної музики. Я слухала дуже багато старої французької естради. Це і Гінсбур, і Мішель Жонас, Марі Лафоре. Також моя улюблена Шарлотта Гінсбур, вона записала альбом з Air – крута група.
– У минулому інтерв’ю ти мені казала, що колись хотіла би заспівати французькою.
– Ну не на цьому альбомі. Я так не мислю.
Частина цих пісень народилася одразу, ще коли був запис альбому Жива вода. Частина – пізніше, коли я вже намагалася щось зробити для другого альбому. Жодна із цих пісень не писалися спеціально. Тобто жодна пісня не має конкретного завдання в альбомі. Вони всі зв’язані однією ниткою подій у моєму житті, які на мене впливали і надихали.
– З опису та назви альбому, а також текстів пісень, у мене склалося враження, що це альбом про френдзону. Це так чи ні?
– Клас (сміється). Знаєш, коли ти йдеш, стосунки закінчуються, але ти любиш людину і вона тобі дорога, то не хочеш втрачати зв’язок. І розумієш, що вона теж не хоче. У нашому суспільстві чомусь всі звикли, що кінець – це кінець. І дружити після стосунків – це принизливо, особливо для чоловіків. У моєму житті були чоловіки, які хотіли дружити після стосунків. Звісно, через якийсь час, але я досі підтримую з ними теплі відносини.
– А з музикантами із попереднього складу ти спілкуєшся? З Мартою наприклад (Марта Ковальчук – колишня бас-гітаристка Христини Соловій, зараз учасниця Ultramarine Girls Band – прим.ред.)?
– От тільки з Мартою.
– Коли ти вирішила змінити склад гурту, мене найбільше здивувало те, що ти попрощалася і з Мартою. Мені здавалося, що ви дуже добре знаходили спільну мову і в житті, і в музиці.
– Мені теж здавалося, що я ніколи не перестану з нею грати. Але я вирішила обнулити повністю все.
– Хотів запитати про пісню Бути людьми. Мені здається, вона трохи вибивається з усього альбому. Бо всі пісні здебільшого про особисті стосунки, а ця – посил до соціуму.
– Я не знаю як я могла написати таку пісню, чесно. Ну її міг написати Славік (мова про Святослава Вакарчук – прим.ред.), наприклад.
– Ну мені вона пройшла паралеллю з Люди Бумбокса.
– Так? Ну вона написана раніше. Десь у той період коли Тримай та Синя пісня. Не пам’ятаю, що мене так зачепило і яке добро поселилося у мене в голові, що вона з’явилася. Вона спочатку була на 4/4, але чомусь усі мої найяскравіші пісні – на 3/4. Я не можу з цим нічого зробити.
– А як з’явилася Поки любиш?
– Це остання з написаних пісень. Її зародок з’явився, коли я була в Криворівні, це найгарніше місце в Карпатах. Там, де Франко написав «Оце тая стежечка».
– А, тобто у тебе все пов’язано між собою.
– Так вийшло. Рядок «Гори за стіною» у мене завжди був у нотатках. Я приїхала туди і зрозуміла, що пісня продовжиться.
– Ти неодноразово казала, що не хочеш асоціюватися із терміном «продюсерський проект Вакарчука»…
– Я вже не асоціююся.
– Думаєш, що ти вже позбулася цього кліше?
– Як мінімум, сама для себе. Це довгий процес. Я не хочу нікому нічого доводити. Люди все одно бачать те, що вони хочуть бачити. Але мені не хотілося б робити музику тільки для людей. І задовольняти їхні вподобання, запити, бути в тренді. Відповідати їхнім очікуванням – це найбільше, чого б мені не хотілося.
Пам’ятаєш кліп Тримай? Клубочки, дзвіночки, усе це. Воно й тоді не було про мене. Але якось так склалось, що в мене чи то не було натхнення, чи то я не вважала за потрібне заперечувати і доводити, що я трошки не така, якою мене сприймають.
– Але ж ти все одно співатимеш старих пісень на концертах.
– Деякі буду.
– Переробка Хто, як не ти?. Чому ти взагалі вирішила включити цю пісню до альбому, якщо ти кажеш, що відходиш від старого саунду?
– Я дуже люблю цю пісню.
– Чому переробили саме так? Що змінилося у цій пісні на твою думку?
– Все. Вона стала набагато інтимнішою, акустичнішою.
– Тобі не подобається помпезність попередньої версії?
– Мені не подобається її радійність. Вона не була помпезною, вона була дуже нав’язливою.
– Але ж у цьому і суть радійної пісні.
– Мабуть. Мабуть, не моя суть – потрапити на радіо. Я буду дуже щасливою, якщо мої пісні крутитимуть на радіо. Але я не хочу, коли я пишу пісні і аранжую їх, думати про те, що зробити, щоб вони попали на радіо. Можливо, мене колись виженуть зі SUSY (Susy Production – продюсерська та концертна агенція Святослава Вакарчука – прим.ред.), бо я поганий артист і хочу робити пісні, які не крутять по радіо. Дуже повільні. Я нічому не здивуюся. Але я точно знаю, що я хочу робити музику, за яку мені не соромно.
– Якби в тебе зараз не було ресурсів, грошей, підтримки крутих музикантів. Що б ти робила?
– Стала би бібліотекарем. Чесне слово, я дуже хотіла бути бібліотекарем. Мені здається, що для мене внутрішньо немає правильнішого місця у світі, ніж сидіти серед книжок. І розказувати людям, що їм можна почитати. Знаєш, як у цій попсовій книжці «Маленька паризька книгарня». По типу аптеки дядько видає всім книжки. До нього приходять, як до психоаналітика, скаржаться на свої проблеми. А він їм каже: «От, вам треба цю книжку почитати». Я була б такою.
– В одному з інтерв’ю після Atlas Weekend ти сказала, що в тебе не існує ніякого образу. Зараз він вже є?
– Я не думаю. У мене помилково склався образ той, що був.
– Принцеси лемків?
– Ну не принцеси лемків… Я не знаю, хто навіть це придумав. Хтось із журналістів, із твоїх, не з моїх (сміється). Це була така… історія. Але образ створився сам по собі.
Коли ти на пляжі тримаєш в руці жменю мокрого піску, він капає і створюється якась фігура. Ось так з’явився мій образ. Була я, була моя пісня, був мій бекграунд із народними піснями. Я досить невисокого зросту. Така собі маленька мила дівчинка. А значить маю бути дуже хорошою і всіх слухати. І не маю робити то, то, то і то. Так склався образ.
Я не могла собі багато чого дозволити. На мене тиснули очікування аудиторії від того, якою я маю бути. Але у мене була достатньо довга пауза, щоб все переосмислити і дати зрозуміти моїй аудиторії, що мені 25. Не 15, не 16 і навіть не 12. От і все.
– Після появи останньої фотосесії я бачив багато коментарів, де тебе називають «українською Ланою дель Рей». Як ти ставишся до такого порівняння?
– Люди люблять порівнювати. Вони так сприймають, вони не можуть сприймати щось нове за чисту монету.
– Але тебе це не ображає?
– Лана дель Рей? Мені подобається як вона програмує струнні. Це дуже красиво звучить. Я проти неї нічого не маю.
– Ти граєш у гурті зі своїм братом Євгеном і він є співавтором музики до пісень Про Весну та Шкідлива звичка. Як йому живеться у тіні своєї сестри?
– Це краще у нього спитати.
– Ну а ти як вважаєш?
– У нього нема авторських амбіцій. Він взагалі був проти, щоб я афішувала його співавторство.
– Я розумію, що про це ще рано говорити, але думаю, що ти про це розмірковувала. На наступний альбом ти знов будеш повністю змінювати концепцію?
– Думаю, так. Зараз я так думаю, але я не знаю, що буде потім.
– Будеш ще записувати народні пісні?
– Обов’язково. Просто я вирішила взяти найсильнішу народну пісню, яка мені зустрілася на цей час. (Мова про Оченька мої чорні – прим.ред.). І, по-моєму, вона вийшла найсильнішою на альбомі. У мене є ідея повернутися до альбому народних пісень, коли їх назбирається така кількість, коли це будуть пісні, не дуже відомі людям.
– Після нашого інтерв’ю в 2016 у мене склалося враження, що ти відчуваєш себе дуже неспокійно, бо ти хотіла все змінити, але не знала як. Тепер тобі спокійно?
– Тепер ще гірше. Бо я все змінила і не можу знайти спокій. Але я підозрюю, що його вже ніколи не буде.
Розумієш, я філолог. Я провчилася 5 років на цьому факультеті. У мене було настільки розмірене життя, що ти навіть уявити собі не можеш. Я як пишу пісні – я не пишу їх, коли стою в пробці або в автобусі в турі. Це мені не підходить. Мені треба поскучати, побайдикувати, побродити, постраждати, послухати музику, мати багато вільного часу. Треба, щоб воно настоялося. А в такому ритмі, як зараз, дуже важко почути себе.
– Є щось, що ти хочеш сказати? Якийсь меседж, який хочеш донести?
– Хочу, щоб ніхто нічого від мене не очікував. Просто слухали мою музику, якщо хочуть її слухати.
Фото: Євгенія Люлько
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: