У доробку kontrabass promo немає виступів на десятки тисяч людей чи роботи із небожителями української індустрії. Вони самі себе характеризують як монополістів андеграундного андеграунду. Однак, вже тривалий час їм вдається відкривати слухачам (та й музичним редакторам) імена, що далеко не на поверхні, але гідні того, аби бути почутими. Зараз вони щотижня влаштовують безкоштовні гіги для молодих музикантів у подільському барі «Хвильовий» та готуються до організації нічних сцен у рамках Гогольфесту. Ми зустрілися із керівниками проєкту – Юрою Базакою та Катериною Войчук – та дізналися їхній рецепт успіху.
До kontrabass promo
Юра Базака та частина команди kontrabass у концертному бізнесі вже майже п’ять років. Починалося все з невеликої організації студентів, яким хотілося влаштовувати концерти. Називався цей проєкт MSFG Promo. «Ми довго думали над назвою, аж поки на одній із вечірок у подруги вдома не ввімкнули пісню Маколея Калкіна – Money, Success, Fame, Glamour. Вирішили, що як корабель назвеш, так він і попливе. На щастя, ніхто не питав значення нашої абревіатури», – пригадує Базака.
Першу задачу для себе MSFG Promo обрали нетривіальну – реюніон-виступ одного із найвідоміших хіп-хоп гуртів нульових На Відміну Від. Ідея була проста – треба знайти щось хайпове. Вони зв’язалися із Фрілом та Андрієм Бєляєвим, розповіли про себе та отримали у відповідь суму гонорару у доларах. Прийшлося бідним студентам скидатися, хто чим може, аби провести концерт, який вийшов у величезний мінус.
> Дивіться також: Ріс на Біс. Інтерв’ю з українським репером Freel
MSFG Promo робили по кілька концертів на рік через відсутність притомних бюджетів. Найбільшим із них став The Cancel Band в клубі Atlas, на який продалося близько 600 квитків плюс дві сотні безкоштовних проходок. «Що кумедно, він реально вийшов у плюс при такому розкладі», – пояснює Юра. Останній концерт MSFG був за чотири місяці до утворення kontrabass promo. Шлях цієї концертної організації почався із виступу Олега Каданова в «Колізеї» КПІ.
Як організоване kontrabass promo
Ідеологом та засновником проєкту все ще залишається Юра Базака. Саме він сформулював бачення, якою має бути структура організації та як можна поставити концерти на конвеєр. Таким чином, за підрахунками Базаки до кінця березня у kontrabass буде 38 проведених івентів.
Із MSFG у команду перейшов також Вова Мовчан, який відповідає за головні поточні задачі – написання текстів, адміністрування проєкту, логістику тощо, а також Паша Сірко – менеджер відеоконтенту. Окрім них, у чаті організаторів ще три людини: Микола Нех, який займається діджитал-рекламою, та Боб і Слава Лось, що виконують на різні задачі від незалежного кураторства концертів до дизайну та зведення технічних райдерів.
Останній гвинтик у системі – Катя Войчук, відповідає за піар та ділить із Юрою операційну частину. «Те, на що мені знадобилося три з половиною роки, Катя наздогнала за рік», – зізнається Базака.
Катя Войчук пояснила, що «kontrabass promo займається організацією концертів для молодої української контркультурної незалежної сцени». По суті, вони себе вважають монополістами у сфері андеграундних концертів. У першу чергу, через абсолютну неприбутковість, на перший погляд, справи. Мета ж у них масштабна: «Довкола нас є стільки класних людей, які готові щось робити чи підтримувати просто так. Було б прикольно, якби ми могли збиратися разом та робити проєкти, що впливатимуть на світ», – розповідає Катя.
До гуртів, яким kontrabass погоджується організувати виступ, команда ставить одну вимогу. «Якщо ти відкриваєш лайв та тобі не соромно це слухати, то можна спробувати влаштувати концерт. За кілька секунд навіть знятої на телефон репетиції на базі можна зрозуміти, чи воно того варте», – каже Базака.
Така сама історія і з локаціями. kontrabass не відчувають глобальної кризи концертних майданчиків у країні, бо вони просто їм не потрібні. «Ми влаштовували концерт у лісі, де не було нічого, під мостами, на горі Щекавиці, допомагали з виступом на кораблі. Ми робили виступи в барах та музеях», – пояснює Юра. Часто люди вирішують значно більше, ніж бюджети та локації.
«Успішні бізнесмени завжди вчать ніколи не робити лише те, що вам подобається. Але який тоді фан з цього? Для чого це робити?», – розмірковують kontrabass.
Візитні картки kontrabass promo. Vertuha Art Festival
«Івент, який ти можеш назвати візитівкою, – це той, від якого найбільше поїхала кукуха», – кажуть у kontrabass. У них таких два – фестиваль Vertuha Art Festival та проєкт «Катарсис».
Vertuha Art Festival відбувся 31 серпня 2019-го на території ПК Куренівка. У ньому взяли участь 20 гуртів та 20 діджеїв (тобто близько 150 музикантів), близько 20 художників, що малювали інсталяції, спікери музичної та екологічної мініконференції та близько 50 волонтерів. На підготовку події у kontrabass було близько двох місяців.
Наприкінці червня 2019-го до kontrabass прийшов Андрій Сухарєв із гурту Love`n`Joy та запропонував влаштувати «фестиваль усього». «Зазвичай Юра не так швидко погоджується на ідеї, а посилає прораховувати бюджет та пояснювати, кому це нахуй цікаво, але у Андрія є своя очаровашка в очах», – сміється Войчук. «Фестиваль всього» мав об’єднати усіх людей із мистецької сфери, що самі собі влаштовують неприбуткові, але прикольні штуки, аби разом зробити щось масштабне. Войчук пригадує, що їй було цікаво побачити, що вийде, якщо познайомити усіх цих крутих мистецьких людей. Майже всі погодилися влаштувати Vertuha Art Festival безкоштовно: «Окрім хедлайнера ВІА Кобза, бо чоловіки за 70 років без грошей нічого робити не будуть», – пояснює Юра.
Попри те, що команда kontrabass була впевнена у власній експертизі серед українських музикантів, із лайнапу, який підібрав Сухарєв, вони знали три гурти з п’ятнадцяти.
Майданчик було обрано швидко. ПК Куренівка – це київська резиденція «бьорнерів» (відвідувачі фестиваль Burning Man – прим. ред). Він сам по собі наповнений інсталяціями та арт-просторами, у ньому і так проходять вечірки та виступи. У нього є своя аудиторія. А головне, це дуже інстаграмна локація, що зіграло на руку організаторам.
Пройшло все не ідеально. У команди зсунувся лайнап, погоріла апаратура, зламалася одна із сцен та в результаті кілька гуртів взагалі не виступило. Але такий результат організатори не вважають провалом. «Прикольно те, що у фідбеку люди хоч і казали, що звук був неприкольний, все одно зацінили атмосферу. Те, що має бути у фестивалі чи концерті основним, просто відійшло на другий план», – додає Юра.
Головною причиною проблем стала відсутність технічного менеджменту. За всю техніку відповідали Базака, Сухарєв та звукорежисер Андрій Максименко, який мав не лише провести за добу чеки усім гуртам, а й підтримувати життєдіяльність сцен під час фестивалю. Як потім проаналізував Юра, «коли гурти-початківці стикаються з проблемами на сцені, вони можуть почати самостійно щось підкручувати та лагодити. Так і трапилася наша біда з апаратурою».
Фестиваль окупився. Команда витратила 185 тисяч гривень та планувала прийняти до 500 людей. Насправді прийшло 1300 відвідувачів. «На момент закінчення передпродажу у нас було продано квитків на 80 тисяч гривень, але оскільки локація була дуже інстаграмна, а сам фестиваль тривав понад 20 годин, то ті, хто купував на вході квитки закрили нам повний бюджет», – додає Базака.
Візитні картки kontrabass promo. «Катарсис»
Друга візитівка проєкту – це не фестиваль, а концерт, закручений довкола лютеранської кірхи Святої Катерини у центрі Києва. Юра знайшов цю локацію, дізнався, що там іноді проходять виступи та загорівся ідеєю зробити якийсь концерт. «Ми прочитали історію кірхи, про лютеранство, про основні поняття – тобто це не просто було бажання зробити концерт на локації, ми хотіли концепцію», – пояснює Катя Войчук. Після роздумів було вирішено, що найкраще під атмосферу підійде нуарний вайб гурту Антона Шителя.
kontrabass розповіли про свою ідею Богдану Яремчуку, який працює із театром «Дах» та фестивалем «Гогольфест». Саме він запропонував поєднати виступ із театром. «У церкві по суті народжувалися всякі містерії, тому ідея поєднати у кірсі музику і театр нам сподобалася», – каже Катя. Так почалася підготовка до проєкту.
Команда зателефонувала у кірху, зв’язалася із адміністратором, пояснила свою ідею та, о диво, отримала дозвіл на проведення концерту. Далі пряма мова Юри Базаки:
«У нас гарно йшли промо та продажі, склалася легенда, ми повірили у проєкт… а потім за два тижні до концерту нам написав цей адміністратор і повідомив, що їде на два місяці з країни. Він дав контакт наступного відповідального – Лідії Цельсдорф, голови громади спілки святої Катерини. І я відразу зрозумів, що у нас проблеми.
Після того, як Лідія дізналася про наше існування, то заявила, що ми ні в якому разі не можемо провести цей івент. Про цю проблему знали лише я, Катя та Богдан.
Ми добивалися від кірхи дозволу. Апофеозом цього процесу стало засідання церковної ради, де ми з Богданом та перекладачкою сиділи перед німецькомовним пастором та номенклатурними членами церковної ради. Цікаво, що пастор справді себе поводив як годиться пастору – намагався розібратися, розпитував, не ділив все на чорне та біле. Засідання тривало дві години. Богдан Яремчук як лев розривав церкву своїми аргументами, але нам все одно відмовили».
Та у команди вже тоді був готовий план «Б» – Національний художній музей. Таким чином, команда режисерок із ДАХу та гурт Sheetel and the Good Stuff дізналися про зміну локації за п’ять днів до самого концерту. Кількість місць у НаМУ – вдвічі менше, ніж у кірсі, тому організатори усвідомлювали, що не існує фінансової моделі, що могла б окупити концерт. Врешті, як розповів Юра, вони вирішили не скорочувати витрати, а поставити «аномально високу вартість за дійство – 900 грн – аби максимально компенсувати вкладений капітал та зайняти останні місця в залі тими людьми, яким це було б дійсно цікаво». Окупити концерт не вдалося.
Над чим kontrabass promo працює зараз
Найважливіший проєкт Kontrabands– це регулярні концерти для українських гуртів за підтримки бара «Хвильовий» та інфопартнерства зі «СЛУХом». Щочетверга у подільському барі виступають молоді проєкти – Komissiya, Krapka;Koma, Our Atlantic, stonefromthesky, Zbaraski, Аппекс тощо. Локацію обрали не лише через дружні стосунки. У 2020-му бар «Хвильовий» перезапустився із додатковим верхнім приміщенням, в якому першопочатково обладнано звук та світло, аби проводити виступи та діджей-сети. «”Хвильовий” дає можливість не лише розкритися артисту, а й почути, як він звучить на класному звуці, і що їм варто змінювати», – пояснює Катя.
Поки у kontrabass заплановано 9 виступів на весняний сезон, після чого вони роблять паузу на роботу над помилками.
> Читайте також: Місце: подільський бар «Хвильовий»
Окрім цього у kontrabass анонсовано ще три концерти. По-перше, подвійна презентація альбомів гурту Ptakh_Jung – у лгбт-техно-клубі Crest та у малому залі Палацу Україна.
По-друге, виступ білоруського IDM-гурту Intelligency. Із ними Базака знайомий близько двох з половиною років – він організував їм три платні та два безкоштовні концерти у Києві. Тиждень тому їхній трек August неочікувано вистрілив у TikTok, внаслідок чого кількість їхніх підписників на Ютуб виросла на 400%. Сьогодні їм надійшла пропозиція від британського лейблу. Концерт заплановано на 5 червня на ЮБК.
По-третє, виступ взагалі невідомого нікому проєкту Два Два Дев’ять. Із цим гуртом у Базаки своя історія.
Ще за існування MSFG Promo Юра та компанія знайшли в одному із пабліків Вконтакте артхаузний документальний фільм про криворізького музиканта Дєню. Він – ін’єкційний наркоман та фронтмен гурту Два Два Дев’ять, названого на честь маршрутки, яка об’їжджала усі наркоточки Кривого Рогу. Після перегляду цього ролику, MSFG Promo зв’язалися з музикантами та вирішили провести їм невеличкий концерт. «Я побачив цей фільм та вирішили по фану влаштувати їм концерт. Гурт погодився, приїхав, напився та відіграв перед 50 абсолютно різними людьми – від хардкорщиків та фешн-дівчаток до Альберта Цукренко. І цей концерт сподобався абсолютно всім, бо Дєна проеціює те, що побачив та почув. Він міг рандомно почати кричати ім’я Нестора Махна або впасти на коліна та хреститися. І не тому що він анархо-комуніст чи рок-стар, а бо так захотілося. Це такий андеграунд андеграунду, що більше ніхто їм би концерти не влаштовував би. Через місяць після концерту Дєня знову повернувся до наркотиків, не прийшов на власний концерт та гурт розпався», – пригадує Юра.
Перед початком 2020-го гітарист Два-Два-Дев’ять написав kontrabass promo, що Дєня зав’язав зі своїми шкідливими звичками та гурт знову діє. «Я довго вагалася, чи варто це робити. У мене фобія ін’єкційних наркоманів. У мене відбирає мову від контакту з ними. Я подивилася документальний фільм та лайви, і вирішила, що, по-перше, хто ще їм влаштує концерт, як не ми. А по-друге, музика – це єдине від чого він кайфує більше, ніж від наркотиків. У Дєні такий світлий період життя, чому не дати йому поштовх?», – пояснила Катя.
Виступ Два Два Дев’ять анонсовано на 28 березня у київському барі Black Out. Квитки на нього тут.
Останній, але не менш важливий проєкт, який зараз ведуть kontrabass promo – це нічна сцена «Гогольфесту». Цього року фестивалі відбудуться у дев’яти містах: Маріуполь, Одеса, Херсон, Полтава, Славутич, Дніпро, Фастів, Вінниця та локація під Києвом.
Почалася їхня співпраця із торішнього «гоголя» в Дніпрі. «Основний фокус в організаторів іде на театральну та головну сцену, а нічна – просідає. Кейс був дуже успішним, бо ми вперше так сильно інтегрували місцевих музикантів із привозними. У нас не було двох артистів в одному жанрі», – пригадує Катя.
«Усі говорять про те, що українська музична індустрія у поганому стані. Можливо, це частково й правда. Усе, що залишається зараз молодим гуртам – це спамити музичним редакторам пресрелізами. Цікавих артистів зараз багато, але фінансово – це дуже невигідні концерти. Вони просто не окупляться. Тому як організатори, ми вхопилися за можливість зробити щось без значного вкладу в організацію. Андеграундні концерти на 150 людей – це незайнята ніша у нашій індустрії. Ми реально можемо впливати на розвиток музики», – каже Базака.
5 пунктів, які варто враховувати при організації концерту – за версією kontrabass promo
Контент. Потрібно точно розібрати, яку музику грає гурт, що це за жанр, яка аудиторія в артиста.
Локація. Визначити, яким має бути формат концерту, аби знати скільки буде людей та обрати підходящу локацію. Шаблонний концерт вже мало кому цікавий.
Промо. Найефективніший елемент промо – це «сарафанне радіо». Потрібно напрягти весь свій соціальний капітал. Навіть 100 сторіс від друзів – це величезна аудиторія.
Люди ведуться на артиста, локацію та легенду. Хоча б щось з цього має бути ідеально продуманим.
Головне – не можна розчаровувати вашу аудиторію.
Фото: Вікторія Мишкоріз
Підписуйтеся на нас в Інстаграмі, Телеграмі та YouTube. Підтримати проєкт можна тут!
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: