Цього вівторка, 8 листопада, запрацював закон, який запровадив нові квоти для українського радіо. Відповідно до цього закону, 25% музики у денний час має бути українською мовою. Прихильники закону кажуть, що така норма сприятиме розвитку української музики. Супротивники завіряють, що квоти призведуть до того, що ефір всіх радіостанцій стане одноманітним, а крутити будуть лише “перевірених” артистів.
Ми вирішили перевірити, хто ж тепер співає українською на радіо, і як змінилась ситуація у порівнянні з “доквотовим” періодом. Для дослідження ми брали ТІЛЬКИ пісні українською.
На кожній з радіостанцій ми досліджували лише той час, який традиційно вважається прайм-таймом. Це проміжок часу, коли більшість радіослухачів їдуть або повертаються з роботи. Тобто, з 7 до 10 ранку та з 5 до 8 вечора. Безумовно, прайм-тайм для різних радіостанцій може відрізнятися, але для уможливлення підрахунку ми вирішили знехтувати цим фактом.
Ми проаналізували три дні: вівторок, середу та четвер, відповідно, 8, 9 та 10 листопада. Закон про квоти набрав чинності 8 листопада.
Для того, щоб визначити, що саме грало на радіо у цей проміжок часу, ми скористалися сайтами радіостанцій, а також сервісом Radioscope. Для дослідження ми взяли топ-10 українських радіостанцій, згідно з рейтингом “Незалежної асоціації телерадіомовників” за третій квартал 2016 року по аудиторії Universe (12-65 років, по всіх містах України із населення 50+ тис.).
Наше дослідження не є науковим. Утім, воно дає певне уявлення про те, що саме зараз можна почути на радіо у ранковий та вечірній час.
Окрім суто статистичної інформації, ми помітили такі закономірності:
- Більшість пісень, які потрапили в ротацію, доволі важко назвати “свіжими”. Зазвичай, це перевірені хіти, яким більше 5 років.
- Для того, щоб отримати велику кількість програвань, не обов’язково бути на всіх радіостанціях і мати різноманітні пісні. Alekseev потрапив на 5 радіостанцій із однією піснею (та реміксами на неї). Ірину Федишин крутять лише по 3-х радіостанціях (Русское Радио, Радио Пятница та Шансон), але дуже часто. Братів Гадюкіних – лише по двох (Радіо ROKS та Шансон).
Утім, говорити лише про період після прийняття квот – не дуже репрезентативно. Тому ми також вирішили порівняти ці дані із ефіром у той самий час, ті самі дні тижня, але місяць тому. Тобто по три години вранці та ввечері 4-6 жовтня.
Таким чином, завдяки квотуванню кількість україномовної музики в ефірі виросла у три рази, а кількість україномовних артистів в ефірі збільшилася майже вдвічі. Побічним ефектом можна назвати те, що більшу частину музики, що потрапила в ефір, важко назвати новою. Серед артистів, чиї ротації значно зросли, здебільшого, музиканти із перевіреними часом хітами. Серед прикладів: Віктор Павлік, Нумер 482, Наталка Карпа, Софія Ротару, The Вйо тощо.
Святослав Вакарчук, лідер гурту Океан Ельзи, який став беззаперечним лідером серед україномовних пісень, сьогодні опублікував колонку у журналі “Новое Время”, у якій закликав державу та рідостанції разом попрацювати над пошуком нових імен в українській музиці.
“Скажіть мені, коли в останній раз представники радіостанцій ходили по роботі в різні клуби в українських містах, враховуючи районні центри, заради того, щоб почути і відшукати нову українську музику? Вони цим практично не займаються. Їм зручніше, щоб «Океан Ельзи» або хтось інший випустив новий альбом, щоб його можна було крутити по колу. Я вважаю, що така позиція не призведе ні до чого хорошого”, – пише Вакарчук.
Ми запитали у генерального продюсера ТАВР Медіа (входять “Хит ФМ”, “Русское Радио”, “Радио ROKS” і Kiss Fm) Віталія Дроздова, чому так багато старої музики з’явилося на радіо, чому так багато повторів та чи справді програмні директори радіостанцій намагаються помститися.
“Мститися за квоти? Смішно. Не знаю, може хтось і мститься, але ми такого не робимо. Це ж нерозумно – ми не про помсту, ми про рейтинги та бізнес.
Якщо називати речі своїми іменами – у станцій є лише одна задача: зберегти рейтинги. Кожний це розуміє по-своєму. На станціях, котрими я займаюся, я розумію це в короткостроковій, середньостроковій та довгостроковій перспективах. А довгострокова перспектива каже, що якщо не вводити нові імена, то через 5 років не буде що крутити. На одній Гайтані далеко не виїдеш.
Хоча, безумовно, на певних радіостанціях це питання розглядають як короткострокове. Ми намагаємося відкривати нові імена. Ту ж Федишин півтора роки тому саме “Русское радио Украина” першим вивело в національний ефір. Радіо ROKS почало грати O.Torvald ще 5-7 років тому, коли гурт ніхто не знав. На “Хит ФМ” за останні півроку ми запустили Trach, Тарута. Да й Pianoбой півтора роки тому “Хит ФМ” запустив в ефір.
На “Русском” за останній місяць з’явилися Paulman, Андриана, Елена Василевская, Гуменюк, Яремова. І так, Океан Ельзи і Скрябін також звучать. Але не вони одні.
Нових артистів ми шукаємо дуже ретельно. Дуже багато слухаємо. То ж обвинувачення у ліні – то, напевно, не до нас”, – розказав Дроздов.
Фото обкладинки: Оля Закревська
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: