Саунд 2009-го. 10 українських альбомів, яким виповнюється 10 років

Попри те, що 10 років тому інтернет вже був масовим явищем, а такі слова як YouTube та ICQ навіть потрапляли в тексти українських виконавців, знайти багато інформації про українську музику того часу – доволі важко. Бази альбомів не було, спеціалізованих топів також. Натомість меломани можуть глянути на запилені полиці із CD та знайти там музику, яка була актуальною в той момент.

Ми зібрали десять платівок, яким цього року виповнюється 10 років та які формували ландшафт української музики у 2009.

Крихітка – Рецепт

Де слухати: Google Play, Apple Music

Перший та, на цей момент, єдиний альбом гурту під назвою «Крихітка». Рецепт став квінтесенцією українського інді. Над платівкою працювали учасники гурту Esthetic Education, колишні учасники ОЕ Дмитро Шуров та Юрій Хусточка. Також доклали руку Ілля Галушко та Луї Франк (також з ЕЕ), який навіть заспівав на треці Пульт.

Рецепт – це україномовний інді-рок із яскравим та самобутнім вокалом Каші Сальцової. Гурту вдавалося як писати ліричні балади в найкращих традиціях світового поп-року того часу (Монета, Щось на зразок, Ало-Але), так і підключати важкі гітари, але робити це не кострубато, а доволі витончено (Давай займемось спортом, Екземпляр, Рецепт). Ну а дует із Франком на Пульт можна назвати однією із головних колаборацій в українській музиці кінця 00-х.

Після цього у гурту вийшов максі-сингл Донор, на який збиралися гроші шляхом краудфандингу, та кілька синглів. Останній реліз відбувся 2016 року. Відтоді Крихітка дає нечисленні виступи.

Димна Суміш – Димна Суміш

Де слухати: Google Play, Apple Music

2009 року вийшов останній студійний альбом гурту Димна Суміш. Потужна, масштабна платівка, до якої увійшло 13 пісень, плюс бонус-трек. На той час гурт Саші Чемерова стояв в авангарді української альтернативи. Вражав шаленими концертами, виступом у вітрині магазину та сміливим підходом до пісень. Ще не було еміграції, розколу, скандалів та реюніонів.

Особливість ДС у тому, що їхня суміш гранжу, хардкору, психоделії звучала все ще зрозумілою для простого слухача. Вони постійно ходили по краю, але залишалися цікавими як шанувальникам альтернативи так і пересічним слухачам. Усе це дозволило гурту отримати статус культових, а альбому Димна Суміш увійти в історію української музики.

Потап и Настя – Не люби мне мозги

Де слухати: Google Play, Apple Music

Не люби мне мозги – другий альбом поп-R’n’B дуету Потап и Настя. Популярність проект Потапа та Насті Каменських отримав після виходу першої платівки, на якій були такі хіти як Непара, Крепкие орешки, В Натуре тощо. На другому альбомі хітів також було вдосталь, але він є цікавим також з точки зору побудови концепції.

Попри те, що зараз Потап и Настя визнані зірки української сцени, які злетіли передусім внаслідок кліпів та синглів, до побудови альбомів Потап та команда підходили із креативом та любов’ю. Усього на Не люби мне мозги 22 треки, серед яких приблизно половина – скіти. До того в українській музиці скітами запам’яталися хіба що ТНМК, тому побачити цей хід у поп-проекту виявлялося дивним.

Потап підкреслював той факт, що їхній дует – не стільки естрадний проект, скільки своєрідна карикатура на сучасне R’n’B. Підтвердженням цієї думки може слугувати не тільки аранжування ледь не один в один зняті з треків зарубіжних зірок, а й трек Край ми э ривер, який закриває альбом.

Сьогодні, коли проект Потап и Настя розпався на Mozgi та NK, такий підхід виглядає ледь не артхаусом у світі української поп-музики. Не люби мне мозги – це не просто рядовий крок аби підтримати успіх хітів, а концептуальна робота, у якій Потап та Настя транслюють своє бачення тогочасного світу та ситуації у ньому. Особливої уваги заслуговує скіт Проповедь, у якому Потап аналізує увесь попередній альбом.

На Відміну Від – Врубайся!

Де слухати: SoundCloud

Якщо на одному фронті Потап підлаштовував хіп-хоп під поп-музику та намагався балансувати між статусами репера та естрадного співака, На Відміну Від просували україномовний хіп-хоп зовсім іншими засобами. За два до того вийшов ледь не перший вірусний трек Я боюся Чебурашку, та однойменний альбом. Врубайся! став другою платівкою черкаського дуету.

Це доросла робота, на якій Фріл та Бєляєв об’єднали гумор та сарказм із цілком серйозними темами. Взагалі 2009 року На Відміну Від були одними з дуже небагатьох україномовних реперів, яким удалося вирватися із глибокого андеграунду. Формально, це виявився останній альбом діючого дуету. Третя платівка Новий альбом вийшла аж через 6 років у той момент, коли НВВ вже де-факто розпалися.

Gouache – Simple Me

Де слухати: Google Play, Apple Music

Проект Івана Розіна Gouache грав ідеальний форматний поп-рок який одразу ж підхопили радіостанції. Згідно ФДР одразу сім пісень з альбому потрапили в ротацію. Ба більше, деякі з них можна почути по FM і досі. Найяскравішими хітами виявилися Love Song та 7 секунд.

Попри масштабний успіх у медіа, англомовний матеріал та великі перспективи, проект так і не злетів. 2012 року Gouache фактично завершили своє існування. Згодом Розін заснував ще один гурт – US, але й той проіснував не довго.

ТОЛ – КлейМо

Де слухати: Google Play, Apple Music

Третій і останній альбом легендарного альтернативного гурту. Перед випуском альбому ТОЛ брали відпустку на рік, а потім сіли в студії та випустили невелику платівку на 5 треків. Тоді ще не було відомо, що це буде остання студійна робота колективу.

КлейМо – це концентрована енергія, злість та атака ТОЛ. Тут нема місця лайтовим трекам. Це квінтесенція люті. За три роки після виходу платівки гурт заявив про розпад. Василь Прозоров наразі продовжує нечасто грати із гуртом ПНД, а Сергій Любинський став одним із найкращих саунд-продюсерів у країні, а також музикантом гурту Velikhan.

LюK – Мамина Юность

Де слухати: Google Play, Apple Music

Четвертий та останній альбом харківського гурту Lюk. Ця робота, разом із розпадом гурту, ознаменувала кінець епохи розквіту харківської музичної тусовки нульових, яка крутилася навколо учасників гуртів 5’nizza, Оркестр Че, Pur:Pur та кількох інших проектів.

Критики не дуже високо оцінили платівку. Проте разом із роботою Крихітки музика Lюk була квінтесенцією інді того часу. І хоча на команду звертали набагато більше уваги в Росії, ніж вдома, вони все одно намагалися просувати україномовну творчість. На платівці можна почути одразу два треки на вірші Жадана – Зима та Антон. 

Також доленосною виявилася робота над треком Митхун Чакраборти, у записі якого взяв участь Антон Слєпаков, на той час вокаліст гурту …ИДМГ. За кілька років Слєпаков разом із Валентином Панютою, гітаристом Lюk, створять гурт Вагоновожатые.

Перкалаба – !Чидро

Де слухати: Bandcamp

У перший місяць нового року івано-франківський гурт Перкалаба випустив новий альбом. Так само він вчинив і десять років тому. !Чидро був третім альбомом легендарної формації. Критики того часу зазначали, що на цій платівці гурт відійшов від гуцульско-фольклорного шаленства до більш витонченої музики. У якій, втім, залишився елемент безумства та дивини, без якого Перкалабу годі уявити.

Ще до того як ДахаБраха стала головним послом української культури в музичному світі, Перкалаба виступала по закордонах, вражала глибинним підходом до культурного спадку та високим рівнем майстерності. На батьківщині гурт і досі важко назвати популярним. Це культурний феномен, який не потребує представлення в колі затятих меломанів, але залишається андеграундом для масового слухача.

ДахаБраха – На межі

Де слухати: Bandcamp

На межі – третій студійний альбом ДахаБрахи, яка на той час ще радше сприймалася як дітище театру Дах, а не самостійний потужний проект. Проте вже тоді ДахаБраха завойовувала світ на несла переосмислені народні мотиви іноземцям.

«Якось десять вечорів поспіль Ніна Гаренецька, Ірина Коваленко, Олена Цибульська та Марко Галаневич грали у знаменитому театральному «Барбікан-центрі» у Лондоні і кожного вечора були аншлаги, що буває там нечасто… Втім, виступи на міжнародних імпрезах у Польщі, Угорщині, Росії взагалі мали вибуховий ефект – наших дівчат і одного хлопця, у арсеналі яких купа екзотичних інструментів, таких як діджеріду, джамбе, дарбука, бугай, гонг і гуцульський барабан скрізь сприймали як нащадків древньої «чаклунської» культури… Отже, доктрина Троїцького про містичну Україну таки працює…», – писав у своїй рецензії на платівку Олександр Євтушенко.

За 10 років ми говоримо про ДахаБраху як найбільш популярний український гурт у світі, перших і єдиних учасників Glastonbury від України. Проте лише пару років пройшло як квартет почав збирати великі зали й на Батьківщині.

DOK – DOK

Де слухати: шукати на торентах (ми не закликаємо до піратства, але краще варіанту не маємо).

До донецького гурту DOK входило три музиканти: саксофоніст, бас-гітарист та барабанщик. Таким незвичним набором інструментів команді вдавалося створювати майстерну суміш із ейсід-джазу, року та психоделіки. Їхня дебютна однойменна платівка вийшла 2009 року. Згодом вийшло ще два альбоми.

І досі DOK залишаються одними з небагатьох українських артистів в інструментальному навколоджазовому жанрі. На гурт звертали увагу в Росії, але на батьківщині вони залишилися відомими лише не дуже широкому клубу шанувальників. Кар’єра барабанщика DOK Стаса Іващенка наразі продовжується у гурті Вагоновожатые.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.