25 листопада проєкту UNW Show виповнилося пів року. Це музичне відеошоу, мета якого популяризувати треки маловідомих українських артистів та допомогти їм знайти свою авдиторію. Команда вже записала відео для понад двадцяти українських гуртів і сольних виконавців. Серед них — Nazva, ДК Енергетик, Alexjazz, Мія Рамарі, Настя Гонцул, Tember Blanche, Джозерс, Santorin та інші представники різних жанрів.
Шоу заснували двоє друзів — Влад Шахраюк і Антон Салата. Влад — звукорежисер, працює на одному з українських лейблів (йдеться про лейбл Plan — прим.ред.). Антон маркетолог. Вони познайомилися ще у студентські роки і їх пов’язало зацікавлення музикою. До створення спільного проєкту вони співпрацювали з артистом Pavlo Treba, і з часом ця співпраця підштовхнула їх до ідеї власного шоу.
Як вони придумали UNW Show та як знаходять ресурс на свою діяльність, в чому головний задум і хто з артистів ніколи не зможе потрапити в цей проєкт — читайте в інтерв’ю журналістки Лірум Дарії Подвишенної із Владом Шахраюком та Антоном Салатою.
Як з’явилася ідея UNW Show?
Влад: Це було відносно спонтанно. Рік тому, можливо трішки більше, Антон менеджерив гурт Pavlo Treba і запропонував мені допомогти йому з цим. Тоді я подумав: у нас є дуже класні платформи, як-от TikTok, Instagram чи Reels. А отже, можна спробувати познімати відео: записати виступи гурту і спробувати саме так просунути артиста. Ця зйомка дала мінімальні результати: артиста трохи помітили, і набралася мінімальна авдиторія. Ми зрозуміли, що прикольно було б знімати відео для різних артистів, і таким чином їх просувати.
Антон: Зазвичай, такі молоді артисти мають дуже обмежені можливості для того, щоб проявити себе. Основна ідея була в тому, щоб створити ком’юніті, яке цікавиться українською музикою та українськими артистами на базі нашого шоу.
Починали з власних коштів чи знайшли грантову підтримку?
Антон: Ми заходили з власних коштів, тому що насправді культурних грантів, коли ми стартували (а це весна 2023 року), була дуже обмежена кількість, особливо на аудіовізуальне мистецтво. Більшість грантів були пов’язані з відновленням культури, реставрацією, поширення культури за межами основних культурних центрів, типу Львова, Києва та Одеси.
Антон: На початку головним завданням було знайти команду, бо ми не оператори й не режисери. Нам вдалося знайти крутих хлопців, які допомагають дотепер.
Ці люди були з кола ваших знайомих, чи ви залучали їх деінде?
Влад: Насправді у нас не дуже велика команда. Це по суті я й Антон, а також наша продюсерка-комунікаційниця Настя Литвин. І, власне, оператор і режисер Антон Казновський. Нині ми шукаємо ще людей і доповнюємо команду. З кола наших знайомих була тільки Настя. Оператора і режисера ми знайшли з допомогою знайомих. У такому складі ми працюємо вже понад пів року.
Якщо сукупно, скільки часу знадобилося, щоб запустити UNW Show?
Влад: Ми почали планувати запуск буквально після свят в січні 2023 року. Тобто, за п’ять місяців ми все організували, придумали, зняли декілька випусків і почали.
У соцмережах ви акцентуєте на тому, що вам важлива саме якість звучання артиста. Тож цікаво, чи ви записуєте артистів на студії та чи використовуєте для цього своє обладнання?
Влад: Знімаємо ми на фотостудії, тобто це не студія звукозапису. В майбутньому ми думаємо як покращити процес. За обладнання і якість звуку відповідаю я, адже я звукорежисер. Обладнання частково наше, частково ні. Зараз ми співпрацюємо з брендом Audio-Technica, який допомагає зі звуковим обладнанням. Тобто, дещо нам надав він, скажімо, мікрофони, навушники. Фотообладнання також частково береться в оренду, частково наше.
Антон: Але у нас є проблема — на цій студії ми не можемо записувати великі гурти. Це суто технічне обмеження.
Влад: Зараз якраз відбувається процес перемовин щодо цього. І ми очікуємо на фінальне рішення.
У вас записалися вже чимало виконавців, наприклад, Nazva, Tember Blanche, Gunna Chorna, Santorin та інші. Та чи є у вас якісь жанрові обмеження і які критерії відбору артистів? І якщо головна мета — популяризувати маловідомих артистів, то яка шкала цієї «маловідомості»?
Антон: Загалом у нас є критерії відбору артистів, які ми визначили ще на самому початку. Це відсутність російськомовних треків у топі прослуховувань. Також відсутність в артиста якоїсь проросійської позиції. Ще один критерій — щоб в артиста була хоча б одна або дві згадки у ЗМІ. І щоб в артиста було випущено принаймні два треки.
А от критерії маловідомості — це гарне питання, бо воно залежить від того, як рахувати. Можна рахувати по авдиторії в соцмережах, можна рахувати по прослуховуваннях на стримінгових платформах. Але, загалом, ми відкриті для всіх артистів.
Влад: Але зараз, оскільки ми розвиваємося, то орієнтуємося прослуховування у Spotify, слухачі за місяць. І намагаємося відбирати тих, хто має хоча б 5-10 тисяч. Однак, якщо це класний артист, який робить класну музику, але має 1000 прослуховувань, то можемо подумати.
А як зазвичай відбувається: вам пишуть, чи ви звертаєтеся до артистів?
Влад: На старті, звичайно, ми всім писали. Десь по зв’язках, десь напряму шукали контакти. Зараз і ми пишемо артистам, і вони пишуть нам.
Антон: Тут важливо, що навіть коли артист нам пише, і ми його не запрошуємо, це не означає, що ми про нього забуваємо чи ігноруємо. Це просто значить, що у нас є вже розроблений контент-план і на певний період є домовленості з артистами. Але в майбутньому ми зацікавлені в тому, щоб знімати якомога більше артистів і давати їм змогу проявити себе. Втім, це все впирається в ресурси та потужності команди.
А як багато загалом заявок за час своєї діяльності ви отримали від артистів?
Антон: Десь до 30.
А як надалі ви плануєте розвивати формат? Кожен випуск і далі буде у форматі запису в студії? Чи, можливо, додадуться ще якісь формати, наприклад, інтерв’ю?
Влад: У нас є один формат в роботі. Це будуть короткі документальні фільми про артистів. З розкриттям його внутрішнього світу й того, як він бачить свою творчість. І ми дійсно думаємо про формат інтерв’ю, бо бачимо, що формат лайвів не супер працює для нашої авдиторії. У більш глобальних планах хочемо вийти в офлайн з якимись мініівентами, концертами й, таким чином, додатково розповсюджувати нашу молоду музику.
Як загалом ви себе в майбутньому позиціонуєте? Більше в напрямку медіаплатформи, чи, можливо, в напрямку лейблу?
Антон: Загалом, ми бачимо себе як платформу, куди артисти будуть приходити й презентувати свої нові роботи, щоб проявити себе.
Влад: Ну, і, звісно, хочеться, щоб це була платформа, де артист би пишався тим, що виступив тут. Типу: «Я не просто виступив на UNW-шоу, а я виступив на UNW-шоу».
Які кроки ви зараз робите в напрямку такої популяризації свого проєкту?
Влад: Перш за все, починаємо трохи розбудовувати свій бренд, тому що люди, звичайно, йдуть на певного артиста, а не на якесь шоу, зокрема в YouTube. Глядачі мають знати, що тут виходить якісна українська музика, яку можна додати собі в плейлист.
Антон: Зараз ми розширюємо наші рубрики. Найближчим часом з’явиться рубрика UNW Stars, де ми будемо запрошувати великих, уже популярних артистів. Ідея тут не в тому, щоб додатково «підсвітити» їх, а для того, щоб вони поділилися своєю авдиторією з артистами, яких могли не чути до того.
А кого б з більш масштабних артистів ви б хотіли бачити в себе на шоу?
Влад: Мені дуже подобається Onuka. На жаль, у нас перший контакт з нею вийшов не дуже вдалим. Сподіваюся, що в майбутньому ми зможемо все-таки запросити її на наше шоу. Ну і, звісно, класно було б Джамалу. Це дуже крута артистка, яка має свій стиль впізнаваний. До того ж вона дуже концептуальна.
Антон: Дуже б хотів запросити Один в каное. Також, можливо, Latexfauna, бо вважаю, що це вже достатньо відомий гурт.
А як ви збираєте фідбек від авдиторії? Чи пропонують, наприклад, ваші глядачі когось, кого вони хотіли б побачити у ваших випусках?
Антон: Так, глядачі це можуть зробити в коментарях під відео. Також ми робили сторіс-опитування в Інстаграмі. І також у нас виходить багато відео в ТікТоці. Там глядачі теж пропонують артистів. Дуже мотивує, коли люди пишуть, що не чули про тих чи інших артистів, але почали їх слухати завдяки нашому шоу.
Тобто, ваше шоу все-таки більше орієнтується на масову авдиторію, а не вузькоспеціалізованого глядача з музичного ком’юніті?
Антон: Я б навіть сказав, що ми найбільше орієнтуємося на масову авдиторію. Ідея в тому, щоб масовий слухач відкрив для себе нішевих артистів. Музична, культурна спільнота — вона і так може дізнатися про цих артистів.
Влад: Спостерігаючи за нашим музичним ком’юніті, всередині, можна помітити супервелику різницю у розумінні й баченні українських артистів. Знаєте, з таких банальних прикладів серед моїх знайомих — коли розпався гурт Артилерія. І от наче в музичних колах вона була відома, а коли в коментарях під постом «Слуху» писали, що «ще один ноунейм розпався» то це було сумно.
Напросилося питання, якби артилерія знову зібралася, повернулася до діяльності, ви б їх запросили?
Влад: Чесно кажучи, якраз у тиждень, коли вони розпалися, то ми планували їх знімати. І, на жаль, не склалося. Але мені подобається Артилерія, тому… Все можливо.
Як ви аналізуєте конкурентів? Чи рівняєтесь на когось? Тобто, чи є у вас якісь референси в цьому напрямку?
Антон: Коли думали над шоу й шукали якісь ідеї, то надихалися Colors Show. Це дуже круте шоу, яке також популяризує світову музику нішевих артистів. Загалом, ми багато чого взяли у них.
Влад: Є досить багато форматів, типу Blue Lizard. Ще ми бачимо P603 Live Show, але поки не можемо зрозуміти, як вони працюють. А якщо брати по референсах, то ми не обмежувалися тільки Colors. Ще дивилися трохи на азійський ринок, наприклад, проєкт OnStage. Але там значно більші бюджети, тому адаптувати це в наш формат було б непросто.
Як ви бачите подальший розвиток музичної індустрії? Зокрема, діяльність аналогічних музичних проєктів чи розвиток музикантів, зважаючи на те, що ресурси на культуру не особливо зростають.
Влад: впевнений, що українська музика буде продовжувати розвиватися, не орієнтуючися на російську культуру.
Антон: моєї точки зору, більше питання щодо готовності авдиторії масово це прийняти. І перейти, умовно, з тих самих західних артистів на українських виконавців. Доволі сумно, що я досі можу зайти у Spotify і в топах тижня місяця побачити якісь російськомовні треки чи просто російські треки.
Влад: Дуже важливо показати саме молоді, що у нас багато якісної музики, яка готова конкурувати з західною за різними жанрами. І оскільки саме з молоді йде більшість культурних ініціатив, і саме молодь — це авдиторія стримінгових платформ, то бачити там російські чи російськомовні треки сумно. Бо це означає, що ми (автори проєкту — ред.) живемо в класній культурній бульбашці, де всі такі класні, проукраїнські, слухають українську музику. Але виявляється, що поза нашою бульбашкою це глобальна проблема, яка водночас дуже болюча для культурної галузі. Питання, напевно, в тому, наскільки людина хоче перейти й підтримати певний культурний продукт.
Читайте також: Головред Лірум і співзасновник Tember Blanche запустили відеопроєкт про музику «Звучить!». Ось про що перший випуск
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: