Дуже коротко:
Міністерство економіки мало акредитувати ОКУ (органзації колективного управління), щоб вони збирали роялті. Вони акредитували дві організації – ОКУАСП (Вадим Лисиця) та “Автори і виконавці” (Руслана). Ще претендувала УААСП (Валерій Харчишин), але їх не акредитували.
УААСП (Харчишин) заявили, що конкурс був незаконним та корупційним. ОКУАСП і “Автори та видавці” все заперечують. Але міністерство так і не підписало наказ. Через це робота будь-яких ОКУ заблокована. Артисти не отримують гроші.
Щоб знайти якісь шляхи порозуміння Українська музична профспілка (Михайло Ясинський) зібрала круглий стіл із представниками ОКУ, мінекономіки та артистами, щоб про щось домовитися. Бажано, про об’єднання зусиль. Врешті, ні до чого конкретного не домовилися, але принаймні почали рух у напрямку розблокування роялті.
Головним результатом круглого столу стало прохання до Мінекономіки якомога швидше акредитувати ОКУАСП та “Авторів та видавців”, щоб вони змогли працювати, а УААСП могли подати в суд.
Детально:
17 грудня Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України оголосило результати конкурсу на акредитацію Організацій колективного управління, які мають збирати та розпоряджатися збором авторських винагород за використання музичних творів. Акредитацію отримали дві ОКУ:
ОКУАСП (Організація колективного управління авторськими і суміжними правами). Директор – Олександр Нікін. А директор по роздподілу роялті – саундпродюсер Вадим Лисиця.
Автори та видавці. Директор – Кирило Денісов. Директор з ліцензування – Калиниченко Павло. Публічно спілку представляє Руслана Лижичко.
Водночас на конкурс подавалося ГО УААСП (Українська агенція з авторських і суміжних прав). Генеральний директор – лідер гурту “Друга ріка” Валерій Харчишин. Також від імені УААСП часто говорить лідер “Антитіл” Тарас Тополя. Але ця ОКУ не отримала акредитацію.
Кожна з організацій має свою основну сферу діяльності. “Автори та видавці” перемогли у сфері публічного сповіщення – тобто радіо і телебачення. ОКУАСП перемогли у сфері HoReCa – тобто сповіщення у барах, ресторанах та інших громадських місцях. УААСП же концентрується на міжнародному партнерстві і заключило контракт про співпрацю із міжнародною організацією CISAC.
Попри те, що конкурс на акредитацію закінчився і були обрані переможці, для того, щоб вони мали змогу працювати – необхідно підписати наказ. Це має зробити міністр економіки. Він цього досі не зробив, через що ОКУ не можуть розпочати свою діяльність та почати розподіляти кошти.
Можливою причиною затримки може бути заява УААСП, які впевнені, що конкурс проходив з порушеннями. І згідно умов конкурсу акредитація мала надаватися згідно з одним критерієм – кількістю підписаних контрактів із авторами. Їх в УААСП (за їхніми словами) – найбільше саме завдяки договору с CISAC. Обґрунтованість їхньої позиції підтверджує й незалежний юрист Дмитро Гузій у коментарі для Детектор Медіа.
ОКУАСП та “Автори та видавці” мають інший погляд на проблему та запевняють, що акредитацію було проведено згідно з усіма законними нормами. А заяву УААСП вважають тиском на Міністерство.
Ситуація зайшла в глухий кут. Для того, щоб зрушити її з місця в процес включилася Українська музична профспілка (УМП), яку очолює генеральний продюсер Secret Service (Оля Полякова, Джеррі Хейл, Макс Барських) Михайло Ясинський. Вона організувала перший круглий стіл, до якого були залучені народні депутати, представники Комітету з питань економічного розвитку міністерства економіки, а також представники трьох ОКУ. Також до дискусії було запрошено представників міністерства культури і інформаційної політики, але вони не прийшли.
Основні питання, які підіймалися під час круглого столу:
- об’єднання всіх трьох організацій в одну велику.
- запровадження програмного забезпечення, яке б відслідковувало використання музичних творів в автоматичному режимі.
- пришвидшення процесу підписання міністерством економіки наказу про акредитацію.
- визначення ролі держави в процесі збору та розповсюдження роялті.
- можливість юридичним особам вступати в ОКУ (з УААСП це неможливо).
За результатами круглого столу голова Комітету економічного розвитку ВРУ Ярослав Рущишин запевнив, що звернеться до міністра економіки із зверненням про підписання наказу. Бо інакше музичний ринок залишиться заблокованим, що може спричинити стрімке загострення ситуації та подальшу реакцію артистів, які залишаються без роялті.
Надалі наводимо основні тези, які озвучували учасники зустрічі.
Тези учасників круглого столу
Руслана Лижичко, президентка спілки «Автори та видавці»:
«Говорячи про захист авторських прав, окремо хочу виділити питання «телефонного права», приватного копіювання за допомогою гаджетів. Видатки з компаній-виробників гаджетів також мають збиратись — все повинно бути прозоро. «Кулуарні рішення» неприпустимі».
Ганна Степаненко, заступниця голови Всеукраїнської профспілки працівників музичної індустрії:
«Ми маємо репутацію країни, в якій систематично порушуються права авторів. Новий закон про авторські/суміжні права мав би реформувати цю систему. Але багато чого залежить не від закону, а конкретних дій профільного міністерства».
Валерій Харчишин, гендиректор ГО «УААСП»:
«Всім учасникам процесу так чи інакше треба об’єднатись. Для ГО «УААСП» найважливіше — збереження та дотримання міжнародних угод, які є в складі умов про асоціацію з ЄС. Збір та розподіл коштів за використання іноземних творів».
Тарас Тополя, гурт «Антитіла»:
«ГО «УААСП» не погоджується з рішенням комісії про акредитацію, а не оскаржує його в суді тому, що доки наказ про акредитацію не підписаний міністром, немає чого оскаржувати. Міністр правильно робить, що не підписує, оскільки ми бачили порушення».
Мар’яна Вороніна, керівник компанії «Бест Мьюзік»:
«Закликаю Міністерство економіки завершити акредитацію. У свою чергу організації, що перемогли в конкурсі, проведеному 17.12 2020 року, готові до безпрецедентної відкритості й співпраці з усіма авторами, видавцями та організаціями».
Вадим Красноокий, лідер гурту Mad Heads:
Моя пропозиція для прозорого розподілу коштів за використання творів авторського права: автоматизація процесів. Для цього встановлюється спеціальне програмне забезпечення із базами українських та зарубіжних творів, мінімізується ручний підрахунок та зловживання».
Олександр Нікін, генеральний директор ГС «Організація колективного управління авторськими і суміжними правами»:
«За 2020-й виплати у сфері авторського права виросли на 121%. У 2021-му мали б бути виплати авторам у розмірі десятків мільйонів гривень, але вони не можуть бути здійснені. Якщо ми не вирішимо це питання найближчим часом, почнеться справжній соціальний вибух, оскільки люди залишаться без виплат, враховуючи відсутність концертів. Що ми маємо казати авторам, які не отримали кошти: йдіть до міністра економіки під двері?»
Читайте також: Представники концертної індустрії об’єднались у громадську спілку
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: