Головна
>
Музика
>

Laud виграв суд над продюсером Ігорем Тарнопольським. Це рідкісний кейс. Що відбулося і хто справді від цього виграв?

Laud виграв суд над продюсером Ігорем Тарнопольським. Це рідкісний кейс. Що відбулося і хто справді від цього виграв?

У 2017 році співак й фіналіст «Голосу країни» Влад Каращук представив проєкт Laud. Продюсером проєкту став Ігор Тарнопольський: на той час у нього вже був лейбл Enjoy!Records, а сам він займався продюсуванням Джамали. Laud дебютував з кліпом на трек У цю ніч. 

Український інділейбл, заснований Ігорем Тарнопольським 2013 року в Києві. На той момент він був продюсером співачки Джамали. З лейблом співпрацювали Anamun, Маша Краш, Джамала, Pur:Pur, Bahroma, Vivienne Mort, Peter and the wolves, K.A.T.Y.A, Brunettes Shoot Blondes, The Maneken та Onuka.

Лейбл також видавав сингли та альбоми Бумбокс, Pianoбой, Braii.Лейбл також займався управлінням авторськими й суміжними правами, написанням саундтреків для кіно, серіалів і телевізійних проєктів тощо. Зараз Enjoy!Records на реконструкції.

Торік співак зізнався, що після виходу дебютного кліпу стосунки з продюсером почали погіршуватися. А після початку повномасштабного вторгнення Ігор Тарнпольський перестав займатися проєктом Laud, на прохання виплачувати роялті — відмовляв, а також заборонив випускати виконавцю нові релізи. Відтак Влад подав позов до суду і у серпні 2024 року повідомив, що виграв його. Цей випадок — один із небагатьох в українському шоубізі, коли артист перемагає продюсера в судовому процесі.

Розповідаємо про співпрацю Лауда з Ігорем Тарнопольським і чому цей кейс нетиповий для індустрії.

Хто такий Laud?

Laud — музичний проєкт Влада Каращука. Влад займався музикою з дитинства. Брав участь в конкурсах і фестивалях. Зрештою, у 2016 році потрапив у шоу «Голос країни», де дійшов до фіналу й отримав першу популярність. Тоді співак почав спілкуватися зі своїм майбутнім продюсером Ігорем Тарнопольським.

Співпраця з продюсером 

Ігор Тарнопольський запропонував співпрацю на умовах контракту. Співак розповідав, що наявність договору його насторожила, він радився з юристами й кілька разів коригували договір. Але контракт підписав.

До співпраці з Владом Тарнопольский працював із Джамалою, тож Лауд почав виступати на розігрівах перед її концертами, потрапив до радіоротації й влітку 2017 випустив перший кліп на пісню У цю ніч. 

За час співпраці виконавця з командою Enjoy! Records вийшло два повноформатні альбоми, мініальбом та сингли, двічі виконавець брав участь у Нацвідборі на Євробачення. 

«У Влада в постійному доступі був продюсер, PR-директор, лейбл-менеджер, SMM-менеджер, студія звукозапису, музиканти, стилісти, фотографи. Ми розробляли і втілювали стратегії, експериментували й виховували Влада. Знімали дорогі кліпи, лайви з 1+1 і самостійно, розробляли концертний продакшн, платили музикантам, авторам, саундпродюсерам. Це все, що зафіксовано на стрімінгових платформах. Пісні 2 дні, У цю ніч і Вигадав стали визначальними в його кар’єрі та становлять 80% прослуховувань. Вони були створені в межах співпраці з авторами, саундпродюсерами, кліпмейкерами, яких я залучав. Думаю, що його невелика, але віддана аудиторія з’явилася внаслідок цієї масивної роботи», — розповів у коментарі для Лірум Ігор Тарнопольский.

Він додає, що протягом п’яти років співпраці 2017-2022 у проєкт LAUD було інвестовано практично $100 000.

Ігор Тарнопольский

За словами виконавця, непорозуміння між ним та продюсером почалися з 2017 року, коли співака вирізали з дебютного кліпу. Причина, яку озвучили Владу, — він погано вийшов і не потрібен у відео. Тоді він не надав цьому ваги, адже був зайнятий іншими справами, зокрема підготовкою до Євробачення у 2018 та 2019 роках. До речі, співак готувався й до конкурсу у 2022 році, але його дискваліфікували ще до виходу на сцену, адже пісня була оприлюднена за кілька років до того, що суперечить правилам конкурсу.

Laud vs Тарнопольский

Влад каже, що коли почалася повномасштабна війна, продюсер виїхав з України й перестав займатися музичним проєктом Laud. Влад також не отримував грошей, тож вирішив припинити співпрацю:

«Я нарешті зрозумів, що до мене було не дуже класне ставлення в команді. Мене не сприймали як дорослу людину, як артиста. Я не знав, скільки витрачається грошей на зйомки кліпів, на релізи, скільки грошей приходить в проєкт. Я не отримував роялті всі ці п’ять років. Це найскладніший та найболючіший момент для мене», – казав він у коментарі для ЖВЛ.

Ігор каже, що подібні висловлювання — невдала PR-кампанія. У коментарі для Лірум продюсер також зазначив, що попри всі зусилля, за п’ять років проєкт не зміг окупити інвестиції, саме тому дохід від роялті не був прибутком і не виплачувався артисту. «Справжньою причиною закінчення співпраці стало рішення Влада позбутися зобов’язань перед продюсерами й компанією Enjoy! Media».

Менеджер виконавця Мао каже, що Ігор Тарнопольський хотів закінчити співпрацю з відшкодуванням. За договором Влад мав заплатити Ігорю та іншому продюсеру відступні кошти й тоді йому б дали вихід з договору. Йдеться про суму до $100 000: «Точної й остаточної суми не було названо, у розмовах коливалася від $50 000 до $90 000 без альтернатив».

Такі умови не підійшли виконавцю, тож у липні 2023 року він подав позов про розірвання продюсерського контракту до суду, спираючися на порушення продюсерами умов договору, і виграв його.

Проблеми між виконавцями й продюсерами виникають часто. Здебільшого тому, що договори між музикантом й продюсером вигідні лише продюсерам. Втім, не усі вони доходять до судів. Випадок з Laud — чи не єдиний в українському шоубізнесі, коли артист переміг продюсерів в судовому процесі та закріпив за собою імʼя і право на безперешкодну артистичну діяльність.

«Продюсери часто “забувають”, що такі договори повинні бути справедливими для обох сторін, і концентруються тільки на своїх правах, ігноруючи свої обов’язки. Це призводить до того, що продюсери можуть скористатися недостатньою правовою обізнаністю артистів, змушуючи їх погоджуватися на їх несправедливі умови», – пояснює у коментарі для Лірум юристка австрійської компанії FMO Анастасія Катькалова.

Серед гучних суперечок між продюсерами та виконавцями: Ігор Кондратюк та Віталій Козловський, чий конфлікт щодо авторських прав на пісні триває понад 10 років. Згідно з договором, права на пісні належали продюсеру, але Козловський продовжив їх співати. У жовтні 2023 стало відомо, що частина військової зарплати виконавця йде на користь його експродюсера, а це здійняло чергову хвилю обурення.

Ще один яскравий приклад – Wellboy та лейбл Papa Music. У квітні 2023 року Антон Вельбой повідомив, що припиняє співпрацю з лейблом. У червні того ж року він виступив під іменем Anton Velboi та виконав старі пісні, права на які належать лейблу. Тож за рішенням суду виконавець мав сплатити лейблу $300 000. Згодом стало відомо, що конфліктні питання вирішили мирно.

«У чому принципова різниця між справою Laud та Вельбоя? На жаль, у спорі Антона саме він порушив умови договору, тому для нього наступила логічна відповідальність. Що стосується Влада, то у його кейсі було доведено грубе та неодноразове порушення умов саме з боку продюсерів. Продюсерські контракти часто регулюють авторські права на пісні, твори, музику тощо. І тут теж дуже принципово, щоб було визначено, кому саме і на яких умовах вони належать. Чи можуть ці права передаватись виконавцю? В який момент передаються? Що робиться після закінчення дії договору? Зазвичай, все це прописано в договорах, але на це звертають увагу вже після того, як виникає конфлікт», – пояснює юристка.

Чому Владу Каращуку вдалося перемогти?

Юристка австрійської компанії FMO Анастасія Катькалова у коментарі для Лірум пояснила, що основне завдання продюсера за наявності договору – надати конкретні послуги й робити це на високому рівні.

Якщо виникають проблеми з якістю послуг, продюсер зобов’язаний виправити їх власним коштом, якщо інше не передбачено в договорі. Також важливо, щоб продюсер надавав послуги особисто: «Це має значення для артиста, оскільки саме особистість продюсера може вплинути на якість роботи».

Laud звернувся до суду та просив розірвати продюсерський договір, оскільки продюсер його не виконував: не проводив комплексні заходи, пов’язані із популяризацією артиста, не виплачував прибутку від діяльності, не звітував. Відтак це призвело до зниження професійного рівня. Сам Влад не міг вести проєкт Laud, адже умовами договору він обмежений самостійно чи за участі інших продюсерів вести свою діяльність виконавця.

Ще один важливий момент: Laud виступав самостійно, без узгодження із продюсерами. Як пояснює менеджер виконавця, так сталося через те, що продюсер виїхав за кордон і не знаходився на місці, щоб організовувати виступи, а крім цього не пропонував нічого, щоб могло свідчити про підтримку життєдіяльності проєкту. Тож виконавець почав погоджувати благодійні виступи й організовувати їх самостійно впродовж перших шести місяців від початку повномасштабного вторгнення.

Це нібито свідчить про порушення ним умов договору. Але оскільки це не стосувалося судової справи (предметом спору було розірвання договору), тож цей факт не вплинув на остаточне рішення

«Це доводить необхідність чіткого визначення прав і обов’язків у договорах, що є важливим для забезпечення справедливих відносин між артистами та продюсерами. Також суд визнає обов’язковість виконання договірних зобов’язань як артиста, так і продюсера, що ставить перед усіма сторонами вимогу дотримання законодавчих норм та положень договорів», — додає Анастасія.

У березні 2024 року суд задовольнив позов артиста. Ігор Тарнопольський спробував оскаржити рішення, але суд залишився на стороні виконавця. Виконавець закріпив за собою імʼя (ТМ) і право на безперешкодну артистичну діяльність. 

«За всі роки співпраці із лейблом ENJOY я жодного разу не отримав роялті. Жодного. Коли почалася велика війна, то я не отримав від свого наставника рішень, ідей, пропозицій, виконання його прямих робочих обовʼязків по договору і залишився сам на сам із викликами війни», – каже Влад.

«Юристи Влада домоглися розірвання продюсерського договору. Основна причина — відсутність підтверджених витрат і офіційних виплат музиканту. Інвестиції у вигляді кліпів, виданих альбомів, оплата квартири, зарплата, гонорари, видані в конверті особисто Владу, в суді не приймають як докази»,  — каже Ігор Тарнопольский.

Наразі за продюсером залишився ютуб-канал і доступ до нього, але співак вже створив новий. Також Ігор Тарнопольський стверджує, що всі суміжні права на пісні залишилися за ним. Але Laud все одно виклав їх на стримінгові платформи. Тож, можливо, на нас чекає продовження суперечки.


Читайте також: Неорагульський поппанк зі Львова. Хто такі «Уляна Дель Рей»?

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Культура в регіонах
Від Onuka до Foa Hoka: як звучить Чернігівщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Від Wellboy до Re-read: як звучить Сумщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Музика Дніпропетровщини (Січеславщини): плейлист від Ліруму та Dnipropop
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
12 Червня, 2024