Голова Державного агентства України з питань кіно Андрій Осіпов оголосив про підготовку системних змін у роботі установи та законодавстві, яке регулює кінематографічну сферу. Про це він повідомив 12 вересня під час індустрійної події Суспільне PRO.
Серед запланованих кроків — уперше запровадження сталого фінансування для українського кіно, створення п’яти нових форматів державної підтримки та надання агентству спеціального статусу. За словами Осіпова, підготовлено близько 200 сторінок законодавчих правок.
Окремо він наголосив на необхідності реформувати Експертну раду з державної підтримки кінематографії, яку неодноразово критикували за непрозорі рішення та концентрацію впливу у вузького кола експертів. Сам Осіпов назвав зміни в цій частині «революційними».
Виступаючи на панелі «Підтримка аудіовізуальної індустрії: фінансування, виробництво, промоція», він також закликав до спільних дій Держкіно, Міністерства культури та стратегічних комунікацій, Українського інституту, УКФ, Української кіноакадемії та Національної спілки кінематографістів.
«Був період, коли найкращі українські фільми створювалися без підтримки Держкіно. Мені б хотілося, щоб допомога агентства не лише відкривала можливості для реалізації проєктів, а й була своєрідною гарантією якості», — зазначив Осіпов.
Керівник відомства також розповів про 20-й конкурсний відбір кінопроєктів, який заплановано на квітень 2026 року. Його бюджет у кілька разів перевищить попередній, що, на думку очільника агентства, дозволить значно активізувати виробництво.
У своєму виступі Осіпов окреслив і пріоритетні напрями для розвитку: в Україні відчувається нестача дитячого та анімаційного кіно, спортивних художніх фільмів. Водночас, на його думку, українським режисерам варто шукати нові форми відображення війни, адже європейська аудиторія «втомилася від прямого зображення бойових дій на екрані».
Серед ініціатив також — відновлення виробництва хронікального кіно, яке не створювали понад два десятиліття. Для цього Осіпов пропонує повернути Українську студію хронікально-документальних фільмів у підпорядкування Держкіно замість Фонду держмайна.
До ключових завдань віднесли стабілізацію ситуації з Національною кінематекою України (раніше — «Київнаукфільм»). За словами очільника Держкіно, підприємству вдалося запобігти спробі захоплення з боку забудовників. При цьому, попри відсутність боргових зобов’язань, через нестачу державного фінансування підприємство перебуває у складному становищі. Також серед планів — надання особливого статусу Національному центру Олександра Довженка та відновлення управління підприємствами на тимчасово окупованих територіях, зокрема Ялтинською кіностудією.
Окрім Осіпова, у дискусії взяли участь керівник бюро програми ЄС «Креативна Європа» Микола Ульянов, виконавча директорка УКФ Анастасія Образцова та керівниця напряму кіно Українського інституту Ірина Кипоренко.
Читайте також: Уряд ухвалив новий бюджет: на культуру передбачені витрати у розмірі 15,8 мільярда гривень
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: