21–27 вересня в Івано-Франківську пройде міжнародний фестиваль короткого метру 4:3. Цьогоріч фестиваль матиме дві ретроспективні програми: «Спадщина: ретроспектива українського німого кіно» та «Американська мрія: ретроспектива Келлі Райхардт». Розповідаємо, які фільми увійшли до обох програм.
«Спадщина: ретроспектива українського німого кіно»
Перша програма буде присвячена українському німому кіно 1920-х – 1930-х та відбудеться у партнерстві із Довженко-Центром. Фільми програми:
- «Хліб» (Микола Шпиковський, 1929) під живий супровід гурту Злипні;
- «Звенигора» (Олександр Довженко, 1928);
- «Людина з кіноапаратом» (Дзиґа Вертов, 1929);
- «Перекоп» (Іван Кавалерідзе, 1930).
Дія кіноепосу «Хліб», який відкриє цьогорічний фестиваль, розгортається у 1920-му, в часи колективізації українського села, створений Шпиковським в один рік із довженковою «Землею», утворює з нею парадоксальну світоглядну й естетичну пару. Проте, якщо «Земля» давно увійшла до кінематографічного канону, стрічка Шпиковського донедавна залишалася невідомою широкій аудиторії.
«У цій роботі Злипні доповнили шарм німого кіно драматургією звуків і настроїв, щоб глядач мав змогу краще зануритись у глибину змісту, торкнутися до жахів тогочасного суспільства та головне сформувати мораль “Хлібу”, зрозумівши чому ж він не пройшов тогочасну цензуру», — коментує учасник гурту Злипні Данило Грицак.
Організатори фестивалю розповідають, що «Людина з кіноапаратом» Дзиґи Вертова — це один із найголовніших маніфестів світового кіноавангарду. Фільм знімався без сценарію, вважається одним з найвпливовіших документальних фільмів, що вплинув на майбутні покоління документалістів.
Фільм знято як хроніку одного дня з життя великого міста, зафіксовану кінокамерою-кінооком. Камера оператора Михаїла Кауфмана фіксує строкате життя українських мегаполісів — Одеси, Харкова та Києва доби НЕПу. Задум стрічки належить оператору і брату режисера Михаїлу Кауфману, який запропонував Вертову створити «щоденник кінооператора».
«У найбільш авторитетному сучасному рейтингу найкращих фільмів усіх часів, яке проводить британський журнал Sight & Sound, у 2012 році фільм “Людина з кіноапаратом” посів 8-ме місце. У першому опитуванні цього ж журналу Sight & Sound з визначення найкращих документальних фільмів усіх часів у 2014 році фільми Дзиґи Вертова посів 1-ше місце», — розповідають в Довженко-Центрі.
«Звенигора» Олександра Довженка (1928 рік) є першим фільмом німої трилогії Довженка. У своїй роботі Довженко поєднав магічні трюки раннього німого кіно, похмурий містицизм німецьких експресіоністських фільмів 1920-х років та авангардний монтаж.
Також, глядачі побачать фільм «Перекоп» режисера і скульптора Івана Кавалерідзе.
«“Спадщина” поєднує 4 німих фільми, створених в один період 1928-1930 років з дуже різною долею. “Хліб” не пройшов цензуру і на довго був забутим, “Перекоп”, на щастя, не повторив долю дебютного фільму Кавалерідзе “Злива”, який вважається втраченим, проте, також не зберігся повністю. “Звенигора” та “Людина з кіноапаратом” — одні з головних німих фільмів в історії світового кіно, автори яких — Довженко та Вертов, ще за життя отримали всесвітнє схвалення та успіх», — коментує програмний директор та засновник фестивалю, режисер Олександр Гойсан.
«Американська мрія: ретроспектива Келлі Райхардт»
На другій ретроспективній програмі вперше відбудеться показ знакових стрічок режисерки Келлі Райхардт. Як розповідають організатори фестивалю, вона є однією з найвідоміших режисерок сучасного авторського кіно, її фільми брали участь у найвідоміших кінофестивалях світу, як-то Берлінале, Венеційський кінофестиваль, кінофестиваль в Роттердамі, кінофестиваль в Локарно тощо та вигравали призи. ЇЇ перша ж повнометражна картина «Болотиста річка» 1994 року одразу потрапила на Sundance, що є найпрестижнішим в США фестивалем незалежного кіно та була номінована на Гран-прі журі. Картини Келлі мають стабільно високі рейтинги як від критиків, так і від глядачів. Наприклад, її «Перша корова» 2019 року, має рейтинг 96% на Rotten Tomatoes, базуючися на рецензіях як від критиків, так і від глядачів.
Часто Келлі Райхардт є не лише режисеркою своїх фільмів, а також сценаристкою та режисеркою монтажу.
Фільми, які увійшли до програми:
- «Болотиста річка» (1994);
- «Ода» (1999);
- «Обхід Міка» (2010);
- «Перша корова» (2019).
Квитки на фестиваль можна придбати за посиланням.
Локації фестивалю:
- Кінотеатр Люм‘єр — основна локація фестивалю;
- Театр Ляльок ім. Марічки Підгірянки — відкриття фестивалю;
- Підземний перехід «Ваґабундо» — спеціальні програми, артіст-токи;
- Асортиментна кімната — покази ретроспективної програми німого кіно;
- Urban Space 100 — 2 публічні дискусії;
- Палац Потоцьких — вечірка закриття.
Читайте також: The Unsleeping, Брати Гадюкіни, Dakh Daughters та інші: слухаємо саундтреки до українських фільмів
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: