Онлайн-фестивалі, вертикальні концерти та стадіонні шоу у VR: як українські музиканти виступали під час карантину

Карантин забрав у музикантів найцінніше — можливість грати концерти наживо.У 2020 році концертна індустрія зазнає величезних збитків. Наприклад, американські промоутери з Live Nation заявили, що прибуток з концертів за другий квартал 2020 року впав на 95% проти другого кварталу 2019 року. Дивлячись на постійні обмеження та продовження карантину, концертів у звичному вигляді ми ще довго не побачимо. Проте там, де є обмеження, знаходяться і нові можливості.

Сьогодні разом з проєктом «Це не тільки про музику» від Інша освіта та агенції INSHI розглянемо, що нового з’явилось в українській музичній індустрії як відповідь на пандемічні заходи. 

Онлайн-концерти

Перший крок більшості виконавців був доволі логічним — усе перемістити в онлайн. Варіативність онлайн концертів дуже різна. Від домашніх акустичних лайвів до шоу зі студії із професійним звуком. Вартість організації останніх може бути такою ж, як і живого концерту, якщо у музикантів немає власної студії чи апаратури. Продюсери програми «Тут і зараз» навіть робили безкоштовний вебінар по організації онлайн-подій. 

Neformat.com.ua розпитав українських музикантів та людей з індустрії, що вони думають про виступи онлайн. Основне в цій справі — відноситись, як до реального концерту, готуватись, не бути нудним і комунікувати з аудиторією по той бік екрану. І не забувати про технічну складову питання, музикантів повинно бути добре видно та чутно. Проте онлайн-концерти — не панацея. От, що розповідав нам про цей формат Дмитро Сидоренко (Atlas Weekend) у інтерв’ю:  

На онлайн концерти та фестивалі були великі ставки під час карантину. Але вже зараз можна помітити великий спад зацікавленості до цього формату. Це скоріше за все тимчасова альтернатива, а не заявка на революцію в індустрії. Про це говорить і той факт, що навіть після оголошення переносу й невизначеності з лайнапом люди продовжують купувати квитки на Atlas Weekend.

Наприклад, ось онлайн-концерт Yuko, із серії “Із дому в дім” від Masterskaya.

Онлайн-фестивалі: Інтерсіті Live

Паралельно з концертами зароджувався онлайн-фестиваль Інтерсіті Live. Організатори з різних українських міст об’єдналися під гаслами міжміського (а потім і міжнародного) культурного сполучення та почали робити стрім із трансляціями концертів та інших перфомансів. Ось, що нам розповідали автори ідеї фестивалю, київська концертна агенція Kontrabass promo:

Поки всі в індустрії бідкаються і рахують збитки, ми зібрали регіональних промоутерів, культурних менеджерів та кураторів в один чат. А там, як казав класик, все сталося само собою. Круто, що на цю трохи божевільну ініціативу відгукнулось так багато людей: від митців та колег-організаторів до масштабних інформаційних партнерів

Перший фестиваль відбувся 18 квітня. З наступним Інтерсіті Live організатори йшли в сторону мультидисциплінарності та наповнення ефіру не тільки музикою. З третім фестивалем Інтерсіті став міжнародним: у прямому ефірі виступили учасники з Європи, Азії, обох Америк, Нової Зеландії, Африки. Навіть планувався стрім з української станції “Академік Вернадський” в Антарктиді, але через форс-мажор довелось обмежитись відеоартом. 

Разом із масштабами росла і залученість аудиторії: з самого початку паралельно з трансляцією і чатом, цитати з якого розійшлись на мерч, діяв “тамбур” в Zoom, який часом виводили на екран самого стріму. А на останньому Інтерсіті навіть діяв VR-потяг з 10 стилізованими вагонами-локаціями, де “пасажири” могли тусити за допомогою аватарів.

Це не тільки про музику

Автори проєкту впевнені, вплив музики на людей — це не тільки про саму музику, це також і про зовнішній контекст. Про інституційну, державну підтримку та внутрішні особливості ринку, кваліфікованих спеціалістів та контакт з аудиторією. ІНШІ та Інша освіта вирішили створювати цей зовнішній контекст та підтримувати експериментальні та немасові музичні проєкти. У рамках “Це не тільки про музику було кілька активностей різного напряму:

Освітня частина:  карантин дав час поговорити на важливі теми, які зазвичай лишаються осторонь обговорень. Тому була створена серія онлайн-подій для музичних менеджерів(ок) та організаторів концертів.Адже менеджмент подій — не лише про те, як продати квитки та домовитися з підрядниками. Це і про те, як організувати безпечну подію. На лекціях обговорювали:

  • Як зменшити екологічний слід з концерту на прикладі онлайн-концертів та невеликих оупенейрів, 
  • Що робити, щоб запобігти гендерному насиллю щодо жінок та представників(ниць) ЛГБТ-спільноти 
  • Як дбати про технічну та пожежну безпеку на концерті, надавати першу домедичну допомогу при найпоширеніших травмах, що зустрічаються на масових подіях.

Усі записи навчальних подій доступні на Youtube-каналі Інша освіта.

Власне, про музику: було проведено два онлайн-шоукейси: з Києва та Івано-Франківська. Організатори відбирали немейнстрімові та експериментальні музичні проєкти, щоб дати шанс бути почутим тим, кого незаслужено оминають у медіапросторі. 

Івано-Франківський шоукейс пройшов на балконі драмтеатру. Виступали музичний авангардист Ігор Цимбровський, мультиінструменталістка Маша Кашина, вокалістка і продюсерка Мар’яна Клочко та NFNR, проєкт, що використовує віртуальні синтезатори та польові промислові записи.

У Києві шоукейс пройшов у клубі 2c1b та відзначився поєднанням онлайну та офлайну. Свої сети зіграли SNIANIOBAND (психоделічна готика), ФРН (герої калуського скрімо-панк андеграунду), Straytones (неопсиходел та гаражний дух 60), Pree Tone (нойз) та Ghost Cities (мікс саксофонної імпровізації та електронних мотивів.

На карантині з Plan B

Організатори перенесли в онлайн цілий фестиваль Plan B за день до старту продажу квитків, зробивши проєкт «На карантині з Plan B». Він почався у травні і тривав 5 тижнів. Як і офлайновий попередник, фестиваль мав денну програму із воркшопів, дискусій та нетворкінгу, нічну із лайвів українських музикантів та Idea Boot Camp у закритому режимі. Вдень говорили про інформаційну гігієну, повернення офлайн заходів після карантину, культуру під час кризи та музичну сцену Донбасу. А ввечері свої лайви грали музиканти з різних міст.

Ми не хочемо припиняти життя, чекаючи на кінець карантину. Зараз, як ніколи, потрібно відчувати себе частиною спільноти, знаходити креативні підходи до проблем та досліджувати, як малі групи людей потроху змінюють світ. Тому ми зробимо те, що вміємо найкраще: покажемо круті проєкти, запросимо цікавих спікерів поділитися досвідом та навалимо найсвіжішої музики — пишуть організатори на Facebook.

Організатори зазначають, що перехід в онлайн боляче вдарив по бюджету, оскільки уже стартувало промо офлайн-фестивалю. Але він збільшив охоплення: на вечірки збиралось до 15 тисяч людей, що у 6 раз більше, ніж до переходу, а на денну програму до 6000 (у 8 раз перевищує показники офлайну).


Усі події фестивалю є у записі, їх можна подивитись на їх сайті.

VR-концерт

Олег Винник зібрав НСК “Олімпійський”. Щоправда, поки що в онлайні. Виступ артиста знімали на стадіоні, а шоу робили за допомогою доповненої реальності. Діджитальну фан-зону та сектори заповнили аватари відвідувачів. А кожна пісня супроводжувалась окремими візуальними рішеннями та анімаційними ефектами. Наприклад, під час Молодої Вовчиці співак “дістав” місяць з неба. 

На концерті було кілька видів квитків: базові з можливістю дивитись лише 2D концерт без інтерактивних елементів та “прокачані”. За додаткову плату можна було замовити персоналізований аватар, подарувати Виннику квіти чи ведмедика, потрапити до гримерки та навіть зробити фото з артистом. Але повною мірою оцінити це унікальне дійство можна було лише у VR окулярах.

Перше стадіонне шоу в доповненій реальності на НСК «Олімпійський» – вже історія, яку створили десятки тисяч людей: кращі фахівці України в різних галузях і, звичайно, мої глядачі. Працювати на порожньому стадіоні – занадто складно, але я відчував їхню енергію і любов по ту сторону екранів», – зазначив Олег Винник.

Вертикальні концерти

Green Grey започаткували формат концертів, яких досі не робив ніхто в світі. Вони використали готель “Братислава” як концертний майданчик: на даху прибудови готелю зробили сцену, а балкони готелю стали окремими ложами. У кожному номері могло бути до чотирьох людей, тож концерт безпечний згідно з обмеженнями. Таким чином зникли задні та передні ряди — замість них з’явились верхні та нижні. 

Вертикальний формат концерту мав послідовників: на даху “Братислави” виступили також O.Torvald (які зняли про це фільм), Pianoбой, ТНМК, Скрябін, ВВ. 

Про українське концертне “ноу-хау” написало багато закордонних медіа. Продюсер премії “Еммі” запропонував Дизелю та Муріку номінувати ідею як “шоу, зроблене в умовах пандемії”. 

Ідею готельних концертів підтримав херсонський Dream ГогольFest. Сцена так само розміщувалась на даху сусідньої будівлі, а глядачі у номерах готелю. На фестивалі тоді виступили Dakhabrakha, Вагоновожатые, Dakh Daughters та Vinok.

Автоконцерти

Першими за ідею глядацького залу як в автокінотеатрі ухопилися Без Обмежень. 29 травня гурт виступив на території колишнього аеропорту під Луцьком. Слухати концерт можна було як через відкриті вікна, так і через радіоприймач, налаштувавшись на концертну частоту. 

Сцена була на два метри вищою, ніж зазвичай.Завдяки цьому побачити артистів та світлове шоу можна було навіть із кінця залу. Після дебюту даного формату Без Обмежень проїхались ще 9-ма містами з автоконцертами. 

Безпечний Автомобільний Концерт — єдиний формат концертів, наразі, який дозволено за правилами карантину. Якщо карантин взагалі буде скасовано, то можна буде підійти ближче до сцени і нас там буде тисяча, або більше людей, і ми будемо фанитися  у величезній фан-зоні прямо під сценою, на якій буде гурт «Без обмежень». Це універсальний концерт, якому не страшні — ні погода, ні, насправді, карантин — розповів Сергій Танчинець, фронтмен гурту.

Ідею підхопили інші артисти: автоконцерти зіграли Monoconda, Tabakov, планується концерт Олі Полякової.

#Гастроліпорайонах 

Ptakh Jung зіграли на Подолі, Чоколівці, Троєщині, Оболоні, Кудрявці, Русанівці, в центрі, в Голосіївському районі, в центрі та навіть в Ірпені. При чому, організувати концерт міг будь-хто, хто міг запропонувати розетку, місце проведення, та репост у районні групи в соцмережах.

“Якщо ти не йдеш на концерт, то концерт прийде до тебе”, — певне, такою була перша думка з концепцією проєкту #гастроліпорайонах в голові організатора. Гурт просто хотів зіграти кілька концертів на вулиці, щоб глянути, як люди реагують на їх музику не в клубах. Натомість усе перетворилось у соціально-культурний проєкт із культурної децентралізації. Виступ нам організував місцевий школяр Іван. Узяв у місцевої влади дозвіл, домовився за розетку в парку, однокласників запросив. — так гурт розповідає про виступ в Ірпені. 

Ptakh Jung переконує, районний тур несе важливу місію — столичне мистецьке життя має вийти із центру та охоплювати все місто. До того ж це має навчити місцевих самим організовувати культурні події.

Всі концерти в рамках туру були безкоштовними, музиканти лише збирали донати.


Пандемія має не лише негативний вплив на музичну індустрію, а й стимулює шукати неочевидні рішення.  Можливо, й після зняття всіх обмежень більшість подій буде проходити в онлайні або у комбінованих діджитал-форматах, 

В будь-якому разі музиканти зараз потребують особливої підтримки. Будь-яка допомога, донейт чи навіть перегляд онлайну стануть в нагоді.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.