Як українські концертні організатори переживають кризу

Пандемія COVID-19 першою з бізнесів вдарила по масових заходах. І, схоже, цей сегмент останнім виходитиме з карантину або буде вимушений вигадувати нові способи організовувати великі скупчення людей.

Тема виходу концертної індустрії з карантину стала лейтмотивом онлайн-конференції Kyiv Music Days, колонку також написав засновник концертного агентства H2D Сергій Малецький. Уже зараз майже всі концерти й фестивалі, які були заплановані на літо, перенесені або скасовані.

Ми вирішили запитати в українських концертних організаторів, як вони справляються із кризою та яким бачать своє майбутнє.

Ліда Клов, Pop Corn Concert Agency

Ліда Клов, Pop Corn Concert Agency

Як ваша концертна агенція справляється із кризою?

Насправді, як і решта наших колег, ми тільки розпочали свій шлях, оскільки реальні наслідки кризи ще попереду.

Зараз не можу сказати чогось оригінального – ми максимально скоротили витрати, де це було можливим (оренда офісного приміщення, маркетинг, упродовж перших двох місяців карантину призупинили роботи з оптимізації та реконструкції сайту). На щастя, нам вдалося зберегти команду, тому кардинальних змін у цьому плані не відбулося.

Зараз ми намагаємося будувати стратегію виходу із кризи – підписуємо нових артистів та працюємо над графіком 2021/2022 років.

Як реагують артисти та підрядники на переноси та можливі відміни? Чи вони готові йти на поступки?

Більшість переносів відбувається саме на прохання представників артистів. Оскільки Pop Corn CA в основному має справу із західними виконавцями, ми повинні зважати на ситуацію не лише в Україні, але і світі загалом. Приїзд того чи іншого артиста до нашої країни залежить від того, чи відбудеться тур, чи літатимуть літаки і чи можливо відновити концерти у сусідніх країнах.

Це не просто перенести один конкретний виступ – потрібно в стислі строки відтворити європейський або світовий тур.

Щодо поступок – поки ще рано говорити, оскільки не зовсім зрозуміло хто кому і в чому саме повинен йти на поступки. Думаю, певний компроміс усім нам знадобиться, коли почнеться звичний досі робочий процес.

Ми у всьому цьому разом: артисти, організатори, технічні підрядники, власники майданчиків та інші учасники концертного ринку. І вихід з кризи – тобто старт звичного робочого процесу – ще навіть не почався.

Який ваш прогноз щодо виходу з карантину? Чи зможуть повернутися старі формати концертів? Якщо так, то коли?

Сьогодні я переконана, що до кінця 2020-го року ми навряд побачимо концерти у звичному форматі.

Якщо два місяці тому я мріяла про збереження фестивального літа, то зараз ми вже працюємо над переносами осінніх концертів.

Я би дуже хотіла помилитися з таким невтішним прогнозом.

Однак, я також переконана, що ми повернемося до старих форматів – концертна індустрія не може існувати в рамках запропонованих сьогодні обмежень. І мова не тільки про фінансову складову (а за таких умов захід не те щоб не прибутковий – його неможливо окупити). Індустрія розваг – це, в першу чергу, емоції! Це єдність людей, дотики, усмішки, випадкові розмови та знайомства. Соціалізація необхідна нам з вами як повітря.

Чи може держава допомогти концертним організаторам? Якщо так, то як?

Протягом багатьох років концертна індустрія в Україні розвивалася не завдяки, а всупереч.

Всупереч відсутності інфраструктури та доріг, всупереч надскладній, а подекуди і зовсім нелогічній системі оподаткування, всупереч застарілим нормам пожежної безпеки та повної відсутності нормативних актів, які б регулювали діяльність галузі. Про що мова, коли навіть Закон України про гастрольну діяльність не відповідає реаліям.

Сьогодні ми не просимо у держави фінансування, бо розуміємо – такого ресурсу немає. Але нам вкрай необхідна підтримка урядовців щодо внесення ряду змін в квиткову інструкцію та власне Закону про гастрольну діяльність.

Як ви думаєте, чи буде ріст попиту на локальних артистів?

Переконана, що так, і чекаю щось на кшталт 2015-го року – коли західні артисти до нас ще не доїхали, а наші вже збирають повні зали.

Як зміниться індустрія після епідемії? Чи справді індустрія почне масово переходити в онлайн?

Мені б дуже не хотілося коментувати можливий перехід в онлайн, оскільки я не бачу розвитку в цьому напрямку. Дозвольте мені залишитися консерватором. Я все ще вірю, що попереду у нас велелюдні концерти з десятками тисяч щасливих очей.

Дмитро Сидоренко, Atlas Weekend

Дмитро Сидоренко, Atlas Weekend

Як ваша концертна агенція справляється із кризою?

Ми перенесли фестиваль на 2021 рік. Зробили дзеркальний переніс, тобто фестиваль пройде так само, як і планувалося: у другий тиждень липня, але вже 2021 року.

Ми опинилися у доволі важкій ситуації: нам необхідно прожити два фестивальних роки із бюджетом, який розраховано на один. Тому ми мусимо приймати непопулярні рішення стосовно штату, рекламної кампанії та інших напрямків діяльності. У цей момент команда працює над тим, щоб максимально зберегти заявлений лайнап та посилити його новими, не менш крутими іменами. Попереду дуже багато роботи, доводиться бути гнучкими й підлаштовуватися під зміни ситуації на ходу. Але ми налаштовані максимально позитивно.

Як реагують артисти та підрядники на переноси та можливі відміни? Чи вони готові йти на поступки?

Ми раді, що в усіх сторін, із якими ми взаємодіємо, високий рівень взаємної поваги та розуміння ситуації. Абсолютно всі артисти готові йти на поступки та обговорювати перенесення виступу на наступний рік із збереженням передоплати та додатковими знижками. Підрядники готові співпрацювати з нами на лояльніших умовах та бути гнучкішими у питаннях строків виплат. Завдяки такій взаємопідтримці ми впевнені в тому, що нам вдасться впоратися з такою масштабною кризою та вийти з неї з мінімальними втратами, які, на жаль, невідворотні.

Який ваш прогноз щодо виходу з карантину? Чи зможуть повернутися старі формати концертів? Якщо так, то коли?

Ми впевнені, що старі формати концертів повернуться. Люди зголодніли по масовим заходам та банальному живому спілкуванню. Скоріше за все у багатьох ще певний час буде присутній страх перед великим скупченням людей, але навряд це докорінно змінить ставлення людей до культурних подій.

Наразі є робоча група представників креативних індустрій, яка разом із профільними комітетами Верховної Ради розробляє план виходу нашої галузі з карантину. Це буде поетапний вихід з поступовим послабленням обмежень, але найбільш масові заходи (такі як Atlas Weekend) повністю відновляться серед останніх. Враховуючи це, рішення перенести фестиваль на 2021 рік було важким, але правильним.

За нашими припущеннями, якщо не буде другої хвилі пандемії та буде прийнятий та виконаний вищезазначений план, то масові заходи всіх рівнів будуть дозволені до середини осені.

Чи може держава допомогти концертним організаторам? Якщо так, то як?

Така допомога життєво необхідна. Очевидно, що концертна індустрія залишилася без прибутку та з величезними фінансовими втратами. Неможливо повноцінно утримувати штат, а плани на майбутнє виявилося під великим запитанням. Тому в першу чергу ми чекаємо на допомогу від держави в галузі податків: скорочення податкових виплат, податкових канікул та тимчасовий перегляд правил для креативної індустрії. Це було б хорошим початком співпраці з владою, щоб організатори відчули твердий ґрунт під ногами та могли вийти з кризи й продовжити свою діяльність.

Як ви думаєте, чи буде ріст попиту на локальних артистів?

Певною мірою ми очікуємо, що повториться сценарій 2014 року. Гастрольний графік закордонних артистів дуже змінився та їхній букінг буде важчим. Уже зараз багато концертів перенесені на осінь та навіть на весну 2021 року. До того ж, навряд на той момент коли знімуть обмеження на масові заходи, уже будуть відкриті кордони між країнами, а міжнародне сполучення повністю відновлене. Тому фокус аудиторії буде зрушений в напрямку локальних артистів, що стане для них хорошою можливістю, щоб максимально розкритися перед власною аудиторією та заробити нових шанувальників.

Як зміниться індустрія після епідемії? Чи справді індустрія почне масово переходити в онлайн?

Ніщо не може замінити емоції, які отримуєш від взаємодії з артистом під час живого виступу. На онлайн концерти та фестивали були великі ставки під час карантину. Але вже зараз можна помітити великий спад зацікавленості до цього формату. Це скоріше за все тимчасова альтернатива, а не заявка на революцію в індустрії. Про це говорить і той факт, що навіть після оголошення переносу й невизначеності з лайнапом люди продовжують купувати квитки на Atlas Weekend. Це нас, звісно, дуже радує та надихає далі займатися фестивалем.

Іван Базар, ODDEE Agency

Іван Базар, ODDEE Agency

Як ваша концертна агенція справляється із кризою?

Зараз квитковий оператор, якому ми допомагаємо, на паузі. Автовідповідач повідомляє клієнтам про те, що їхні квитки залишаються чинними. Ми думаємо над тим, який новий сервіс варто запустити в умовах карантину. Роботу над концертами ми перенесли. Мій партнер зайнятий стартапами, а я – рекламою.

Як реагують артисти та підрядники на переноси та можливі відміни? Чи вони готові йти на поступки?

Усі готові переносити концерти. У нас настільки дружні стосунки із артистами, що взагалі ніяких проблем не було. Усі в одній ситуації, усі все розуміють.

Який ваш прогноз щодо виходу з карантину? Чи зможуть повернутися старі формати концертів? Якщо так, то коли?

Я не дуже вірю в те, що люди будуть активно ходити на концерти, доки пандемія продовжуватиметься. Це моя думка. Хоча мій партнер вважає, що навпаки всі дуже активізуються. Він навіть вважає, що можемо на осінь планувати Kyiv Vibe City. А от я – не впевнений. Думаю, що до кінця року з продажами все буде погано.

Наша задача зараз – провести усі концерти. Ми впевнені, що всюди буде недобір глядачів. Але ми не хочемо бути комусь винними, тому хочемо все провести.

Що стосується локацій – вони легко переносять дати цього року. Але на наступний рік просять 50% депозиту. У нас заплановано близько 50 концертів в різних країнах і вже орендовано майданчики.

Чи може держава допомогти концертним організаторам? Якщо так, то як?

Я не вірю в те, що держава буде активно допомагати концертній індустрії, бо президент і сам є вихідцем з цієї сфери. Відповідно, йому одразу дорікатимуть, що він допомагає своїм.

От чим держава реально може допомогти – це закрити піратські онлайн-кінотеатри. Тоді з роялті українським артистам почнуть капати нормальні гроші, а компанії на кшталт Megogo зможуть розширювати штат.

Мені подобається рух індустрії в напрямку об’єднання. Я поки не бачу, щоб об’єднувалися ключові конкуренти. Але мені подобається, що цей рух говорить про спільні інтереси, пов’язані, наприклад, із податками. На жаль, я поки не можу в цьому брати активну участь, бо просто не вистачає часу.

Як ви думаєте, чи буде ріст попиту на локальних артистів?

Ми були б тільки раді більше працювати із локальними артистами, але ми концентруємося на реп-музиці, а хто у нас з реперів збирає? Дві-три людини, з якими ми вже й так працюємо.

Як зміниться індустрія після епідемії? Чи справді індустрія почне масово переходити в онлайн?

Зараз потрібно швидко придумувати альтернативні майданчики для заробітку грошей. Ми вважаємо, що прямі ефіри – абсолютно неефективні. Якщо ти звісно не Little Big, стріми яких дивиться 10 млн людей.

Зокрема, наш партнер створив донейшн-агентство Artist.Gives, а ми допомагаємо його просувати.

На щастя, багато артистів ще кілька років тому почали співпрацювати зі стрімінговими сервісами, і тепер вони їм приносять якісь гроші. Щоправда, це не стосується тих артистів, які працюють виключно на український ринок. Проте в тих, хто працює на глобальний ринок, із цим все нормально.

Ростислав Русаков, Hedonism, ЮБК

Ростислав Русаков, Hedonism Festival, ЮБК

Як ваша концертна агенція справляється із кризою?

Оскільки ми не зовсім агентство, а скоріше арткомплекс та літній концертний майданчик, то й методи адаптації у нас відповідні. Ми відклали комплексну перебудову і розширення ЮБК на етапі готового проєкту. Цього року обмежимося косметичним ремонтом та створенням спорт-зони. Усюди впроваджуємо стандарти New Normal: робимо акцент на безпеці роботи, якісній кухні, барі на відкритому повітрі та пляжному кінотеатрі. Слідкуємо за ситуацією та активно впливаємо на неї через доступні канали.

Як реагують артисти та підрядники на переноси та можливі відміни?

Реакція абсолютно логічна й твереза, бо більшість наших партнерів працює з нами не перший рік. Глобальних доходів у нас немає, скоріше навпаки: ми чекаємо на кілька виплат згідно з минулорічних контрактів.

Усі пливуть по хвилях кризи в одному човні, тому там, де це можливо, ми все вирішуємо взаємовигідно. Контрактів минулих років ми цього сезону не очікуємо, але й посипати голову попелом не плануємо. Уся наша інфраструктура готова до сезону, а команда – на низькому старті. Ми розуміємо, що на нас глобальна відповідальність за безпеку й здоров’я тисяч людей, бо через пандемію, закриття кордонів та скасування багатьох масових подій, у нас на пляжі очікуються грандіозні DIY-заходи абсолютно різних форматів.

Який ваш прогноз щодо виходу з карантину? Чи зможуть повернутися старі формати концертів? Якщо так, то коли?

Прогнози – справа невдячна. У будь-якому разі обмеження для масових заходів після відкриття метро та, наприклад, церков, видаються абсурдними. А пляжний клуб, де все дезінфікується по кілька разі на день, їжа та напої продаються в одноразовому посуді і реально зберігається дистанція між столами – точно безпечніший будь-якого замкненого простору.

Є шанс не втратити більшу частину літа, й головний ворог тут навіть не пандемія, а нестабільна погода. Концерти будуть, але лише локальні. Частину івентів серпня-вересня ми навіть не скасовували. А от на закордонні привози варто розраховувати не раніше зими. Проте приємно дивує зговірливість артистів та їхнього менеджменту.

Чи може держава допомогти концертним організаторам?

Може, але ніколи не зробить нічого корисного в наших умовах. Тим паче для такої «вторинної» для них галузі як культура та масові заходи. На цих територіях історично можна було розраховувати виключно на себе, і якщо держава вам раптом не заважає, то й на тому дякую.

Як ви думаєте, чи буде ріст попиту на локальних артистів?

Абсолютно точно буде. На нас чекає величезний сплеск української культури, навіть більший за постмайданні часи. І ми готові бути найгучнішим рупором для просування якісного «доморощенного» продукту.

Як зміниться індустрія після епідемії? Чи справді індустрія почне масово переходити в онлайн?

Зміни вже відбувалися раніше, й події останніх місяців лише прискорили цю реакцію. Скажу лише одне: ніхто й ніколи вам не замінить кіловати живого звуку та палаючі очі навпроти.

Катя Войчук та Юрій Базака, Kontrabass Promo

Катя Войчук та Юрій Базака, Kontrabass Promo

Як ваша концертна агенція справляється із кризою?

Ми не відчуваємо кризи, навіть навпаки. Ми перестали виходити в мінус. Скасували всі концерти, які підсвідомо вже навіть не хотілося робити. Опанували новий онлайн-формат та утворили нову команду, яка складається з досвідчених організаторів з усієї країни. 

Виявилось, що сольний концерт на 100 людей в маленькому клубі не такий вже й потрібний та ефективний як для гурту, так і для локальної культури. Участь в онлайн-фестивалі на 16 міст та 80000 глядачів для артиста та промоутера значно цінніше та дешевше. 

Як реагують артисти та підрядники на переноси та можливі відміни? Чи вони готові йти на поступки?

З концертами нашого рівня не виникало жодних проблем. Єдине, що помітно, багато артистів закисли від таких змін. Але до нових умов потрібно пристосовуватись та шукати нові можливості.

Який ваш прогноз щодо виходу з карантину? Чи зможуть повернутися старі формати концертів? Якщо так, то коли?

Якщо концерти повернуться восени, це буде велике перенасичення в івентах, накладене на низьку платоспроможність аудиторії. Попередньо, ми взагалі не плануємо в цьому році робити сольних концертів. Хіба якщо це будуть суперкреативні ідеї та не конвеєрна історія. 

Чи може держава допомогти концертним організаторам? Якщо так, то як?

Ми ніколи не розраховували на підтримку держави і зараз нічого не змінилося. Немає очікувань — немає розчарувань

Як ви думаєте, чи буде ріст попиту на локальних артистів?

Як показав досвід перших двох Інтерсіті Live фестів, попит на локальну музику вже існує. Просто є проблема з донесенням цієї музики до слухача. Ми помітили, що під час карантину молоді артисти пишуть дуже багато, в той час як досвідченіші впали в творчу апатію. В молодих артистів є великий потенціал, бо великі концерти ще довго будуть під забороною. Тому попит на локальних артистів — справа рук самих артистів. 

Як зміниться індустрія після епідемії? Чи справді індустрія почне масово переходити в онлайн?

Онлайн формат ніяк не замінить офлайн. Але треба бути готовим до того, що після карантину вони існуватимуть паралельно

Читайте також: Як робити концерти «по-приколу» успішно. Досвід kontrabass promo

Владислав Антонов, icecream promo

Владислав Антонов, icecream promo

Як ваша концертна агенція справляється із кризою?

Емоційно – важко. Ми зараз заморозили всі процеси й чекаємо на вказівки від влади.

Як реагують артисти та підрядники на переноси та можливі відміни? Чи вони готові йти на поступки?

Із розумінням. Зараз така ситуація для ринку – це командна робота. Усі розуміють глобальність проблеми та домовляються.

У нас вже розписаний графік на осінь, але ми свідомо нічого не анонсуємо поки не буд повного розуміння плана виходу з карантину. Робити концерти з умовою «1 людина на 5 кв.м.» ніхто не зможе і не буде.

Який ваш прогноз щодо виходу з карантину? Чи зможуть повернутися старі формати концертів? Якщо так, то коли?

Давайте подивимося чесно: індустрія не буде повноцінно працювати в цьому році. А з тими обмеженнями, які ми маємо наразі – проводити концерти нерентабельно.

Чи може держава допомогти концертним організаторам? Якщо так, то як?

Може. Для цього достатньо прийняти низку тимчасових мір: податкові канікули, перегляд форми оподаткування для ФОП, перегляд ПДВ і т.д.

Головна задача – не дати ринку рухнути. На жаль, концертна індустрія апріорі не захищена юридично, як це відбувається в країнах Європи та Америці.

Ми всі готові йти на контакт, шукати компроміси та робити країну кращою та прогресивнішою. Питання в тому, чи нас будуть чути.

Ніхто не просить видавати нам гранти, усі розуміють, що грошей у країни нема. Але я, як людина, яка платила податки, хочу розраховувати на подушку безпеки.

Як ви думаєте, чи буде ріст попиту на локальних артистів?

Попит створює пропозицію. За досвідом 2014 року я можу сказати, що криза стимулює розвиток локального ринку. Возити західних артистів – дорого, тож починають звертати увагу на українські імена.

По-друге, людський мозок має захисні організми, які активізуються в негативних обставинах. Артистам, щоб творити – потрібно страждати. А щоб перестати лінуватися – треба опинитися в повній жопі.

Як зміниться індустрія після епідемії? Чи справді індустрія почне масово переходити в онлайн?

Концерти – це емоція. Танці, слем, п’яний угар. Слухач не може отримати це все під час онлайн-концерту.


Підписуйтеся на нас в ІнстаграміТелеграмі та YouTube. Підтримати проєкт можна тут!

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.