Культурний конспект: як проаналізувати аудиторію музичного гурту?

11 грудня у Домі Культури Masterskaya Антон Яценко, стратегічний директор креативної агенції ONCE, розповів «Як проаналізувати аудиторію музичного гурту?»Що таке дослідження, навіщо їх робити та кому вони потрібні? Найцікавіше зібрали у культурний конспект:

Лекція пройшла в межах освітньої програми від Masterskaya. Masterskaya – Будинок Культури для музикантів, який створив Іван Дорн. Їхня місія – підтримувати самобутніх артистів. Будинок Культури має музичне видавництво, три студії звукозапису та колекцію аналогових синтезаторів, яку музиканти можуть орендувати для роботи.

Чому не досліджують? 

Більшість думає, що знає «як треба». Ця думка виникає лише тому, що вам щастить

Люди найчастіше починають досліджувати лише тоді, коли щось вже зламалось та не працює. Однак, до цього завжди потрібно розуміти, що ви робите та для чого, знати бажання своєї аудиторії. 

Коли ви досліджуєте, то запитуйте не «Що вам треба?», а «Що вам болить? З чим ви стикаєтесь кожного дня?».

І пам’ятайте, що дослідження можуть бути недорогими і деякі з них ви можете зробити самі

«Facebook-бульбашка» спотворює уявлення про вашу аудиторію, ви слідкуєте та спілкуєтесь лише з тими, хто вам приємний та подобається. Любіть своїх хейтерів та байдужих до вас людей – вони можуть стати вашою точкою зросту.

Навіщо потрібне дослідження? 

Дослідження допоможуть вам створити те, що комусь потрібно. Бо коли ви робите щось для себе, вам можна побажати лише удачі, адже жодних гарантій, що когось це зацікавить, немає. Музикант = бренд, а музика = продукт. 

Що може стати темою дослідження? 

  1. Бажання розширити аудиторію слухачів;
  2. Створити продукт для певної аудиторії слухачів;
  3. Знайти аудиторію продукта;
  4. Знайти ідею;
  5. Перевірити ідею; 
  6. Зрозуміти, чого бренд вартий в очах слухача;
  7. Оцінити себе на ринку…
  8. … і зробити свій бренд сильнішим

Для того, аби мати якийсь базис знань перед дослідженням — прочитайте книгу «Як зростають бренди», Байрон Шарп. Це книга, що розповідає про доказовий брендинг та маркетинг. 

Дослідження можуть бути якісні та кількісні. 

Будь яке кількісне дослідження залежить від якісного та не існує без нього. Кількісні дослідження потрібно робити зі спеціалізованими соціологічними компаніями. 

Види якісних досліджень (від найпростіших — до найскладніших):

  • кабінетне дослідження;
  • інтерв’ю;
  • спостереження;
  • брейншторм-сесії;
  • фокус-групи (для того, щоб придумати щось нове);
  • культурна проба (вам буквально треба жити з вашим споживачем та досліджувати всі його звички).

Як організувати інтерв’ю?

Поставте задачу.

Від цього залежить ваш результат.

Серед питань можуть бути:

  • Хто і чому мене слухає?
  • Для кого і чому моя музика гавно?
  • Що слухачі знають / розуміють про мене?

Грайте на контрастах та цікавтесь не лише позитивом, а й негативом. Порівнюйте відповіді аудиторій-екстремумів. Пам’ятайте, що 60-80% споживачів – нелояльні. 

Починайте з припущення.

Придумайте собі проблему. Наприклад: «Мене мало слухають».

Про що може бути припущення:

Знайдіть людей для дослідження.

Принципи підбору: 

  • Екстремуми. Беремо фанатів, хейтерів та байдужих.
  • Запрошуємо знайомих для складних/інтимних запитань, та незнайомців — для загальних запитань.
  • Робимо первинний відбір (скринінг).
  • Вам потрібно від 3 до 6 людей на кожну групу людей.

Скринінг – 3-5 контрольних запитань, щоб зрозуміти чи потрапляє людина у визначену (потрібну вам) групу.

Де шукати потрібних людей? 

  • в контексті (на концерті, в барі);
  • в соц. мережах (робимо пост і збираємо людей);
  • серед знайомих ваших знайомих.

Зробіть план. 

Продумана анкета та правильний контекст — основа успішного інтерв’ю. 

Як скласти анкету? 

  • Опирайтесь на шаблони питань та придумуйте власні;
  • сформулюйте запитання відкрито, ваша задача — розкрити людину;
  • анкета — це гайд, а не мантра.

Питайте, не лякайте. 

Не задавайте директивних питань. Інтерв’ю – це не спосіб самоствердитися. Ні в якому разі не виносьте власних суджень, це налякає людину і завадить вам порозумітись. 

Як провести інтерв’ю? 

  • Будьте в гарному настрої;
  • оцінюйте ситуації, а не людину;
  • задавайте питання, не відповідайте самі на них
  • попередьте про анонімність;
  • на кожну відповідь задавайте 5 разів питання «чому?»;
  • не тисніть. 

Розгребіть зібрані дані. 

Аналізуйте все, про що дізнались. Записуйте та розшифровуйте інтерв’ю. 

Як працювати з набором даних: 

  1. Групуємо схоже;
  2. Створюємо мапу емпатії;
  3. Створюємо профілі людей;
  4. Робимо висновки виходячи із задачі. 
Приклад мапи емпатії

Найголовніше: не звертайте увагу на дрібниці і враження окремих людей, та не додумуйте за них. 

У сучасному світі не існує соціально-демографічних характеристик аудиторії. Ваш бренд споживають всі. Характеризуйте аудиторію за допомогою потреб аудиторії — ви маєте вирішувати ці задачі. 


Якщо у вас виникли додаткові питання, ви можете написати нам, редакції LiRoom, у Facebook та Instagram або Антону Яценко, стратегічному директору ONCE Agency.

Читайте також попередні лекції: 

Культурний конспект: навіщо музикантам SMM?

Культурний конспект: бренд артиста з підходом маркетолога  


Підписуйтеся на нас в ІнстаграміТелеграмі та YouTube

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.