Головна
>
Музика
>

«МузиКування». Як під час війни діти записують качові треки. Слухаємо плейлист

«МузиКування». Як під час війни діти записують качові треки. Слухаємо плейлист

LiRoom LiRoom
16 Листопада, 2022

Улітку понад 10 Закарпатських громад прийняли у себе воркшоп просто неба «МузиКування». Це проєкт від ГО «Культурна платформа Закарпаття» та Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.

Він зібрав разом понад 1700 дітей, які виїхали із зони бойових дій — Краматорська, Харкова, Херсона, Луганська, Чернігова — та місцеву малечу і молодь, щоб записати драйвові треки: мікс народних пісень та сучасних бітів. Те, що починалося як ідея арттерапії переросло в лабораторію фольктроніки.

Як громадські діячі, бітбоксер, вокалістка, саундпродюсер та діти з різних куточків України дали нове звучання традиційним пісням? Ми поговорили про це із СЕО ГО «Культурна платформа Закарпаття» Євгеном Забарило.

Усе почалося з ідеї «психосоціальної підтримки»

До повномасштабного вторгнення ми створювали різні цифрові продукти про українську ідентичність. Нам було важливо десь підсвітити, чи пригадати наші етнічні коди. І для цього ми використовували сучасні технології, такі як VR, та моделі, орієнтовані на добробут користувачів. Так, наприклад, з’явилися AR-експозиція просто неба «Червона Рута 1989» та перший культурний маршрут України — «Шлях Закарпатського живопису». 

Повномасштабне вторгнення не поставило на «стоп» нашу діяльність, а лише посилило азарт і бажання робити ще більше, і ще ліпше. Бо саме Закарпаття від лютого 2022 року прийняло понад 400 тисяч українців, які виїхали через військові дії та окупацію. І дітям, які пройшли жах війни, як нікому іншому, потрібна була психологічна підтримка та спільність з однолітками. 

Тому «МузиКування» виникло, по-перше, як ідея нового формату психосоціальної підтримки, арттерапії — музичного воркшопу. А по-друге, як спосіб зацікавити дітей національною ідентичністю. 

Воркшоп мав об’єднати в спільному креативному процесі тих, хто мусив покинути свій дім, і тих, хто запропонував їм новий. Ми хотіли долучити дітей до українського мелосу, створити музику з їх голосів та звуків. Для цього обрали народні пісні з різних регіонів України — тут були і гаївки, і веснянки, і хорові, і купальські пісні. А далі справа була за командою. І вона зібралася унікальна. 

Фото: Культурна платформа Закарпаття/Facebook

Від народної пісні — до бітбоксу

Найперше, ми розробили модель події, долучили до проєкту ментора-психолога і запросили спробувати свої сили у новому форматі музичних професіоналів з «Будинку культури Masterskaya». Від них до «МузиКування» приєдналися чемпіон України та Східної Європи з бітбоксу Артем Назаренко Nobody, він уміє створювати унікальні звуки. Вокалістка Оля Чернишова, фронт-вумен електронного гурту [О], яка знається на народному співі та українській інді-музиці. І експерт з електронних музикальних інструментів Михайло Мироненко та саундпродюсер Іван Варченко. Почалася робота над тим, щоб організувати воркшопи з хорового співу для дітей від 7 до 17 років у різних громадах Закарпаття. Як казали наші ментори:

«Ми прагнули поспівати разом із дітьми, наситити їх рідною музикою. Але в нас вийшло ще ліпше — ми записали кльові треки». 

Уже з першого воркшопу стало ясно, що спів хором — те, що було треба дітям, аби розблокувати емоції. Спочатку вони шарілися, нервово жартували та співали майже пошепки, але як говорить наша менторка з народного співу Оля Чернишова:

«Уже через пів години від початку майстер-класу діти забувають про сором чи комплекси. Починають креативити, створювати нові звуки. На завершенні всі вже танцюють та віддаються музиці». 

Це малосхоже на звичайний урок співу, бо тут вчаться не лише вокалу, а й бітбоксу та загалом — звуковим експериментам. І тут зовсім немає значення, яку музику ти слухав/ла вдома, чи який вокальний досвід маєш. Ці мелодії відгукуються в тобі, в якому б куточку країни ти б не народився/лася. Це качає, а процес захоплює та розпалює уяву.

 Фото: Культурна платформа Закарпаття/Facebook

Географія «МузиКування»

Сам воркшоп триває лише один день в кожному місці, але цього цілком достатньо, щоб об’єднати учасників та дозволити їм проявити себе. Механіка процесу доволі проста: зібрати разом гурт дітей, провести майстер-клас, вивчити пісню, заспівати разом, записати. І в результаті виходить трек, в основі якого може лежати, наприклад, гаївка з Сумщини чи Рівненщини, але в сучасній інтерпретації. І звісно — виспіваний дитячими голосами. Звучить потужно та незвичайно. І що найголовніше: це дозволяє дітям розслабитися, згуртуватися та навіть знайти нових друзів.

За повоєнне літо та осінь «МузиКування» вже відвідало Іршаву, Мукачево, Ужгород, Сваляву, Липецьку Поляну, Довге, Приборжавське, Ясіня, Берегове, табір «Артек» (Керецьки) та Рахів. І кожна з громад може похизуватися своїм унікальним треком, як результатом воркшопу. Послухати їх всі можна у вільному доступі на платформі SoundCloud


Цей матеріал опубліковано в межах партнерства із ГО «Культурна платформа Закарпаття»


Читайте також: Українсько-канадський гурт Balaklava Blues випустив другий альбом

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Новини
Як звучить Харківщина: плейлист від Люка та Ліруму
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
1 день тому
Новини
Від Melovin до My Personal Murderer: як звучить Одещина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
18 Квітня, 2024
Музика
jockii druce — trashhouttttttt. Роздуми про життя, війну і суспільство, загорнуті у найпримітивнішу форму
Олексій Бондаренко Олексій Бондаренко
15 Квітня, 2024