Головна
>
Колонки
>

Хейтспіч зібрав концерт на 100 людей без анонсу. Говорив про незаконну забудову. Що відбувається?

Хейтспіч зібрав концерт на 100 людей без анонсу. Говорив про незаконну забудову. Що відбувається?

Хейтспіч — хіп-хоп/рок/панк/електронний/бозна-ще-який проєкт, який з’явився після 24 лютого 2022 року й за пару місяців став сенсацією в українській музиці. Дмитро Однороженко (соліст, автор, душа) та Фіма Fimamaru (саунд-продюсер, гітарист, сутінковий геній) не просто регулярно випускають агресивні гостросоціальні треки, сповнені ненависті до Росії, а ще й формують нове й багато в чому унікальне ком’юніті навколо себе.

14 березня у Squat 17b відбулася подія, титулована як «Дискусія про незаконну забудову». І дискусія дійсно була. Ну, точніше невелика презентація від Діми. Далі ж виступив з акустичним сетом Руслан Яворський (Ява) та кілька пісень в акустиці зіграв, власне, сам хейтспіч. Попри брак інформації про виступ (і відвертий скам в анонсі), прийшло орієнтовно 100 людей, а на дрони вдалося зібрати понад 10 тисяч гривень.

Це маленький епізод у сучасній музичній двіжусі, але багато в чому показовий. Передусім через проактивно політичну, але не політизовану направленість діяльності хейтспіч.

Фото: Оля Закревська

Що за двіжуха?

Навіть попри те, що ми намагаємося вже 11 років висвітлювати нову українську музику, народження так званої «зумерської» тусовки музикантів я відверто пропустив. Вона почала формуватися ще в карантин, на невеличких концертах, квартирниках і в DIY-спільноті. Під час повномасштабного вторгнення, не в останню чергу завдяки скасуванню карантинних обмежень, музиканти й шанувальники нарешті вибралися в офлайн.

Найяскравішим прикладом цього є шалений успіх Лесі Квартиринки, яка буквально починалася з невеличких квартирників, а зараз стала величезною регулярною подією, на яку мріють потрапити топзірки й шанують як люди, що дізнаються про нову музику з тіктока, так і аудиторія гурту 5 Vymir.

Навколо деяких гуртів та лейблів формуються невеличкі спільноти, які потроху розростаються. Якщо говорити про хейтспіч, то це Діти Інженерів, Alex Yarmak, киця має кігті, Ява тощо.

Вони роблять фіти одне з одним. Носять мерч одне одного, ходять на концерти, репостять у соцмережах, знімають спільні відео тощо. Коротше роблять усе те, що в Америці роблять нові репери вже з десяток років.

Фото: Оля Закревська

До чого тут політика?

Як розповідав хейтспіч в інтерв’ю Суспільному, ще до 24 лютого вони були несвідомими громадянами з Одеси. Усе змінилося і зараз Діма намагається не стояти осторонь усіх важливих культурно-політичних питань. Він регулярно висловлюється у твіттері проти компаній, які продовжують співпрацювати з Росією, дзвонив у поліцію щодо артиста, який хотів записати фіт із росіянкою, ходив на мітинги проти імені Чайковського в назві Академії, постійно збирає гроші на ЗСУ та водночас не забуває про концерти молодих артистів, на яких теж абсолютно щиро їх підтримує.

Така позиція могла б видатися надто політизованою до 2022 року. Але тепер думку «Музика не поза політикою» вивчили, здається, усі притомні митці й діяльність хейтспіч радше виглядає, як щось середнє між громадянським активізмом, продовженням творчості й акціонізмом.

Власне, незаконна забудова його теж турбує, попри те, що це був привід для гост-концерту. І той факт, що майже 100 людей розкусили такий прихований анонс — уже багато говорить про допитливість цієї аудиторії.

Ява. Фото: Оля Закревська

Куди нас це веде?

У світле майбутнє. Нове покоління музикантів стає нетерпимим до напівтонів і відсутності чіткої позиції з головних питань. хейтспіч у цьому випадку — радикальний приклад. Але вся інша спільнота нехай не так агресивно висловлюється в піснях, але не забуває про війну ні в публічній комунікації, ні в постійних зборах, ні у виступах на сцені. Наприклад, одним із найпроникливіших моментів останнього часу для мене стала хвилина мовчання за загиблими воїнами під час концерту Tember Blanche.

Водночас такої ж реакції музиканти вимагають і у своєї аудиторії. Неможливо слухати подібну музику у відриві від тексту та соціальної позиції виконавців. Часи музикантів у вакуумі пройшли, і це розуміють як молоді інді-артисти, так і зірки першої величини на кшталт Дорофєєвої.

Це означає, що принаймні наша музика стане (якщо вже не стала) йти в ногу з розвитком громадянського суспільства. Звісно ж, це призводить до перекосів у той чи інший бік: тому байрактарщина вже другий рік квітне буйним цвітом. Але на фоні «Шляху до перемоги» народжуються пісні на кшталт Я вб’ю всіх богів, а це означає, що процес органічний.

Найцікавіший висновок із цієї історії озвучив сам хейтспіч. Зараз естрадні зірки дивляться на інді й андеграунд у пошуках ідей і позиції. А саме так і має відбуватися у здоровій музичній спільноті.


Читайте також: Пошук ідентичності у прифронтових містах. Репортаж із туру «Контур» Корольова і warнякання

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Культура в регіонах
Від Onuka до Foa Hoka: як звучить Чернігівщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Від Wellboy до Re-read: як звучить Сумщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Музика Дніпропетровщини (Січеславщини): плейлист від Ліруму та Dnipropop
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
12 Червня, 2024