Головна
>
Інтерв'ю
>

«Ми хочемо бути як Довженко-Центр, тільки в музичній сфері» — історія радіо Gasoline від запуску 22 лютого до відсутності фінансування

«Ми хочемо бути як Довженко-Центр, тільки в музичній сфері» — історія радіо Gasoline від запуску 22 лютого до відсутності фінансування

У лютому 2022 року керівник формації Kultura Zvuku Валентин Бобилев та головний редактор медіа Katacult Олексій Макаренко запустили проєкт Radio Gasoline, що, за наміром авторів, мав стати взірцем незалежного радіо ком‘юніті. Анонс про запуск проєкту був 22 лютого, а перший етер відбувся 18 травня. Радіо зі старту працювало в умовах війни. Попри постійні відключення електроенергії, проблеми з фінансуванням команда Gasoline вела регулярні етери, робила спільні проєкти з музикантами та культурними організаціями, запустила власний лейбл і створила документальний фільм про музичну спадщину. 

Однак, 18 липня 2023 року команда Gasoline повідомила про зупинення проєкту та перехід в режим on hold.

Дарія Подвишенна поспілкувалася з головним редактором та куратором Gasoline Олексієм Макаренком і розповідає про історію проєкту, команду, лейбл, збереження автентичної музики та існування незалежного радіо в умовах війни. 

Як з‘явився проєкт Gasoline?

Ідея Radio Gasoline належить колись головному редактору музичного медіа Katacult Олексію Макаренку. Katacult функціонував не лише як онлайн-видання, а і як агенція з продажу квитків та організації вечірок. Його головною ідеєю було не просто продавати квитки, а популяризувати українську музику і культуру. У 2021 році медіа припинило діяльність. 

Коли Олексій закінчив працювати в Katacult до нього звернувся керівник харківського об‘єднання Kultura Zvuku Валентин Бобилев з ідеєю створити новий медіапроєкт. Kultura Zvuku була заснована у Харкові 2017 року. До її складу входить магазин, музична школа, букінг-агенція, студія продакшену, лейбл і клуб. За час своєї діяльності команда проєкту організовує культові міські вечірки, випускала діджеїв на власному лейблі та підписує контракти з європейськими музикантами. 

Вони вирішили запустити власну незалежну платформу, головними цілями якої було звернути увагу на локальну сцену і не тільки. За словами Олексія, це мало бути радіо ком‘юніті:

«Із власного досвіду я розумів, що медіа про музику в нас не працюють, бо це платформи, які обслуговують індустрію. Мені ж було цікаво зробити платформу для молодих музикантів, сформувати безпечне середовище для самовираження артистів і сформувати єдиний образ української культури, будуючи твердий фундамент, який спирається на наш спадок», — пояснює Олексій Макаренко. 

Створюючи нову платформу, команда орієнтувалася на лондонську медіаплатформу NTS Radio, що була однією із провідних британських проєктів, присвячених андеграундній сцені та альтернативній культурі.

Radio Gasoline почало працювати 22 лютого 2022 року та вже за два дні проєкт став на «паузу» через початок повномасштабного вторгнення. За два місяці Gasoline відновило свою роботу, відкрило студію на Подолі й команда почала шукати людей до співпраці.

На початку існування до Radio Gasoline могли долучатися як музиканти, так і ті, хто «хоче звернутися до світу у будь-якому цікавому форматі». Так, онлайн-радіо стало логічним продовженням видання Katacult, і водночас зберігало цінності та ідеї формації Kultura Zvuku. 

Як працювало Radio Gasoline 

Gasoline ніколи не обмежувався форматами. Але акцентним напрямком завжди була електроніка. Етери радіо — це жанрові мікси, від традиційного українського фольку та естрадних пісень 60-80-х років до електронної, ембієнтної, авангардної та експериментальної музики.

Радіо фокусується на різних напрямках: мікси, інтервʼю, освітні шоу, радіовистави, живі виступи та дискусійні передачі, які транслюються в прямому ефірі, або виходять у записі. Радіо збирає артистів, діджеїв, художників, активістів та інших людей, які просувають цікаві їм теми. 

За словами Олексія Макаренка, з початку війни у багатьох музикантів назбиралося багато думок та емоцій, якими важливо було поділитися у творчості. 

Тож головна мета Gasoline — розповідати про українську культуру та збирати разом артистів, діджеїв, художників та активістів, щоб «дати героям змогу зосередитися на темі, яка їм подобається та цікава». Команда платформи зазначає, що їм важливо «розширити музичні знання слухачів, сформувати комʼюніті та вбудувати українських музикантів у глобальний контекст».

Команда радіо випускала розмовні шоу з представниками музичної індустрії. За рік діяльності Gasoline випустили понад 2000 етерів з артистами з усієї країни. Серед них: Sasha Trey, Kotki, data molfar, Peshka Music, Ponomar та десятки інших. 

Команда шукає артистів, яких вважає за доцільне познайомити з авдиторією. Також Gasoline приймає запити від артистів на участь в етерах, дискусіях і запис гостьових міксів. Ці запити надходять на сайт радіо.   

Артистів, які стають постійними гостями етерів, долучають до подкастів, де ті розмірковують про актуальні події в музичній сфері. 

Хто в команді Radio Gasoline?

На початку діяльності в команді Gasoline було двоє людей. Олексій Макаренко —  програмний директор і куратор проєкту. Він займається формуванням етерів, партнерствами та пошуками фінансування. Валентин Бобилев був співзасновником і спонсором радіо на початку його існування. 

Пізніше до команди приєдналися ще шестеро людей. Це, зокрема, комунікаційний менеджер Сашко Ушенко, контент-менеджерка Настя Слутська , яка паралельно працює операційною директоркою школи Kultura Zvuku та копірайтер Тарас Бриль, який також викладає в школі Kultura Zvuku. Він волонтер, який окрім роботи в проєкті працює в клубі на Кирилівській та проводить постійні збори на армію. 

За дизайн у проєкті відповідає Антон Пчолкін, а обов’язки звукорежисера і технічного спеціаліста покладені на Богдана Зайця. У минулому Богдан був резидентом клубу Kultura Zvuku. Продакшеном електронної музики він займається близько 14-ти років.

Створення лейблу Gasoline records 

У квітні 2023 року команда Gasoline повідомила про запуск лейблу Gasoline records. Його мета — просувати молодих українських артистів та представників незалежної сцени. 

«Ідея створення лейблу існувала з моменту створення радіо. Але тоді нам бракувало ресурсів, аби розвивати і проєкт, і лейбл. Згодом з’явилося розуміння, яким має бути лейбл і з чим ми хочемо працювати», — каже Олексій Макаренко. 

Команда мала на меті просувати резидентів лейблу та популяризувати їхню музику. Gasoline records, за задумом, є взаємодоповненням радіо.

Першим релізом на лейблі став мініальбом 26.04 харківського продюсера Whaler. Цей альбом присвячений пам’яті жертв Чорнобильської катастрофи. Треки з релізу наповнені «тривожним ембієнтом, поєднаним з гулом реакторів, потріскуванням дозиметра та перемовинами по внутрішнім системам зв’язку».

На фото: виконавець і продюсер Whaler

Експедиція «Спадок»

Оскільки Gasoline позиціонує себе як незалежне ком’юніті, то й працює виключно на донатах і підписках на Рatreon. Перший час радіо існувало за кошти команди:

«На старті нам дав поштовх та, наскільки це можливо, підтримував Валентин Бобилев», — ділиться Олексій Макаренко.

Команда робила спроби реалізувати грантові проєкти, аби таким чином підвищити свою конкурентну спроможність. 

Перший реалізований грант Gasoline — програма Zmina 2.0 фонду Ізоляція. Ця програма спрямована на невідкладну допомогу для цивільного населення, а також на фінансування мистецьких проєктів. 

У межах співпраці команда Gasoline здійснила експедицію на Гуцульщину, аби дослідити автентичну музику регіону. Команда подорожувала селами як Бистрець, Стаїще, Верховина, Криворівня, Буковець, Верхній Ясенів, спілкувалася з місцевими музикантами, майстрами інструментів і культурними діячами.

«Під час експедиції нам довелося багато питань вирішувати на ходу. Ми приїхали в піст, а в цей період місцеве населення не грає на музичних інструментах. Тож довелося імпровізувати: з місцевими мешканцями знайомилися та спілкувалися вже на місці», — ділиться Олексій Макаренко.

Результатом експедиції став документальний фільм «Спадок» про музичні традиції регіону. 

Також під час зйомок створила семпл пак із майже 300 записів і музичну компіляцію з них: 

«Семпл пак був сформований зі звуків, які нас оточували протягом мандрівки Карпатами — спів, награвання музикантів тощо. Доповнюватися ця підбірка не буде, нова експедиція — новий семпл пак. Результатом використання семпл паку стала компіляція з роботами наших друзів та резидентів, які використали для побудови власних треків звуки з добірки»

Серед них музикантів, треки яких потрапили в компіляцію, були Hanna Svirska, Mires, Symonenko, Andriy Sirotkin, Vlad Suppish, Ocheret, Whaler, Incorrect Waves, Ira Hoisa та Lostlojic.

Олексій пояснює, чому ця експедиція стала першим і єдиним реалізованим грантовим проєктом Gasoline: 

«Треба зазначити, що у нас весь цей час була дуже маленька команда, тому займатися постійною роботою над радіо та одночасно шукати гроші було майже неможливо, навіть експедиція стала для нас серйозним викликом». 

Співпраця з МОТ

Інший великий проєкт Gasoline був створений у співпраці з Модулем тимчасовості. Він був продовженням співпраці радіо з журналом DTF Magazine. 

Влітку та восени 2022 року DTF Magazine та Gasoline провели три спільні етери, метою яких було висвітлення української культури. На етери запрошували українських музикантів, серед яких Otoy, Туча, Warnякання, Щука Риба, Monoconda та інші. Третій етер був міжнародним — до нього приєдналися амстердамські колективи Into The Woods Festival, ADE Hangover, Treehouse та ї.collective. 

Тоді команди вирішили продовжити проєкт в офлайн-форматі й організували низку перфомансів у виставковому просторі МОТ. 

«Серія концертів у виставковому просторі була покликана знайомити з українською музикою, яка зазвичай залишається поза увагою широкої аудиторії», — каже Олексій.

На заходи запрошували Олексія Лупашко, учасника гурту Potrеba Group, який поєднує гру на традиційних інструментах з синтезованими текстурами. Також одним із гостей був Тарас Компаніченко, який грає на унікальних  традиційних інструментах та просуває давню українську музику. Завершальним був концерт дівочого гурту Вільце, що виконує українські традиційні пісні без обробки.

Пошуки фінансування і зупинка проєкту 

Фінансове становище Gasoline ускладнила зима 2022-2023 років. Студія працювала в умовах постійних відключень електроенергії, що суттєво ускладнювало роботу:

«Ми змушені були придбати за власний кошт генератор та паливо, завдяки яким проєкт проіснував весь сезон», — каже Олексій Макаренко.

27 червня 2023 рокукоманда Gasoline повідомила про закриття студії на Подолі. За словами куратора проєкту, рано чи пізно студію довелося б закрити:

«В першу чергу студія зачинилася через неможливість співіснування з сусідніми бізнесами та відсутності діалогу. Звісно, відсутність грошей також мала на це вплив. Як показав наш шлях, рано чи пізно, ми все одно б прийняли рішення про закриття фізичного простору». 

Всі інші спроби знайти фінансування були невдалими. Команда намагалася звертатися до різних інституцій, зокрема державних, але це не мало результату: 

«Проблема була в тому, що в умовах війни знайти фінансування на подібні проєкти практично неможливо. В установ або не передбачені такі видатки, або їм не цікаві подібні проєкти. Умовно кажучи, в КМДА немає такого кабінету, куди ти можеш прийти й попросити фінансової підтримки на музичний проєкт», — каже Олексій Макаренко. 

Останні кілька місяців радіо Gasoline майже втратило фінансову спроможність продовжувати роботу:

«У нас шість-сім людей в команді, всі вони змушені поєднувати участь у проєкті з іншою зайнятістю, аби банально мати за що прожити. Наші надходження з патреону незначні — близько 300 євро на місяць. Цього не вистачає навіть на зарплату команді, а ми працюємо в нон-стоп режимі», — пояснює куратор Gasoline.

18 липня 2023 року команда повідомила, що з серпня призупинить мовлення і перейде в режим on hold. 

«Наша мотивація, помножена на відгук небайдужих активних діячів спільноти, принесла неймовірний результат — українське незалежне радіо зі щоденним унікальним контентом, який згодом доповнився суміжними активностями, подіями та відкриттям музичного лейбла. Проте рух уперед вимагає зупинок необхідних для того, аби перевести дух», — написала команда у своєму інстаграмі. 

Олексій Макаренко зазначає — пауза триватиме, доки вдасться знайти ресурси для продовження роботи: 

«По-перше, всій команді потрібен відпочинок, бо режим 24/7, в якому ми працювали понад рік, дуже виснажує, а складнощі, з якими зустрічається проєкт, не додають ентузіазму. Цей період ми точно присвятимо пошуку фінансування та можливих способів монетизації проєкту, які не повпливають на його формат».

З найближчих планів Gasoline — взаємодія з дружніми європейськими платформами, організація шоукейсів та спеціальних проєктів. У глобальних планах команди — створити згуртовану й незалежну спільноту, яка творитиме сучасну музику, при цьому досліджуючи автентичну. Цю мету Олексій описує так:

«Наша мрія — стати інституцією, яка б опікувалася аудіальним спадком. Іншими словами, ми хотіли б бути як Довженко-Центр, тільки в музичній сфері». 


Читайте також: Хто такі «діти інженерів»? Айтішники, прямолінійні гітари і свобода від лейблів

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Новини
Як звучить Харківщина: плейлист від Люка та Ліруму
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
1 день тому
Новини
Від Melovin до My Personal Murderer: як звучить Одещина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
18 Квітня, 2024
Музика
jockii druce — trashhouttttttt. Роздуми про життя, війну і суспільство, загорнуті у найпримітивнішу форму
Олексій Бондаренко Олексій Бондаренко
15 Квітня, 2024