Головна
>
Музика
>

Спроба тлумачення Сергієм Боричем альбому «Край» та деяких аспектів власної психіки

Спроба тлумачення Сергієм Боричем альбому «Край» та деяких аспектів власної психіки

Лірум Лірум
25 Вересня, 2023

Культурний оглядач та музикант Сергій Борич (Серій Боричевський) випустив дебютний лонгплей Край, до нього увійшло 10 треків. Спеціально для Лірум він намагається асоціативно проаналізувати себе, твір і розповідає про кожну з пісень. Далі — пряма мова Сергія Борича.


«Прошу сприймати усе це як художній твір». Юнг про Червону книгу
«Всі персонажі – вигадані». Бог

Якщо довго працювати над твором, мотиви та змісти змінюються та деформуються, адже і форма стає інертною та нестабільною, а пісня може бути як світлом, так і темрявою, бо у кожному творі можна розгледіти те, з чого складається його автор. А всі складаємось зі світла та темряви, в тому чи іншому розумінні.

Я подумав, що в темні часи лікує саме темна музика, бо автор та слухач, як правило, часто десь поруч емоційно, душі всіх оголюються і стають схожими, розум наповнюють архетипи та міфи, героїка та смерть, і так музика, вбираючи одного, знаходить такого ж іншого. 

Та цей альбом для мене був світлим ще в момент створення пісень та його запису. Легким смутком, виходом із темряви. Кінцем смерті.

Сподіваюсь, у варіанті «світлого» мастерингу ви відчуєте його так само як я, коли готовий відчувати. Як вихід, а не вхід.

Текст нижче — це спроба асоціативного аналізу твору та його автора у два способи:

  • через теорію мономіфу та його структуру так, як вона була запропонована Джозефом Кемпбелом, автором книги «Тисячоликий герой» — умовно ця частина проіменована як «шлях героя»;
  • через аналітичну психологію та архетипні змісти, описані Карлом Юнгом у своїх працях.

Зі Шляхом Героя усе зрозуміло: всі історії — одна, всі любові — одна, усі війни — одна, структура кожного Сюжету — одна (все, що з великої — нехай буде сталими термінами).

Для Аналізу Шляху домовимось про наступне творче (моє) трактування Юнга: 1. Психіка складається із свідомості, індивідуального підсвідомого та колективного підсвідомого. 2. Колективне підсвідоме існує поза нашою волею. 3. Колективне підсвідоме складається із Персони, Аніми та Анімуса, Самості — це лише назви для архетипних форм. Збудувати правильну ієрархію з одночасним наповненням цих форм змістом з послідуючої інтеграцію змісту у власну психіку з усвідомленням мотивів та структури її — ось ціль аналітичної психології.

Тож нехай це буде подорож героя власною психікою, у далеке колективне підсвідоме — спробуймо так поглянути на Сюжет і пройти тим шляхом. Щоб лишити слухачеві простір для самостійного тлумачення твору, я зроблю це схематично, не занурюючись у змісти, не намагаючись розкрити їх чи дати їм єдино вірне наповнення, навпаки, використовуючи поезію в обрамленні тексту та символи в обрамленні смислів, я спробую окреслити схему Сюжету так, щоб Сюжет став формою для ваших власних архетипних підказок.

Пісня 1. Вийми сурми

«При кожній зустрічі ми — лише дзеркала, відображення протилежного один в одному, але кожен із нас становить одне». Джейсон Стетем

Шлях Героя: едем — вигнання людей — зневіра в Едемі — спорожніння Едему — готовність перетворити себе на рупор Гавриїла?

сподівання/спогади про рай, про ріки, повні спасителів та спасенних, про безсмертя любові і любов до мертвих як до живих.

Архетипний аналіз шляху: Відмирання Его. Герой обмірковує Подорож та приймає Шлях як необхідність, але Небеса — як місце, де знаходиться архетип «Бог», надсвідоме — порожнє. Герой уже дослідив і Світло, і Тьму і не знайшов там нічого цікавого. Ось попіл — тут згоріли тисячі сонць. Герой готовий до подорожі, з ним відправляється музика, як інструмент руйнації або сотворення себе. Герой йде у подорож в пошуках власного Раю — оптимальної структури психіки. 

Пісня 2. Багряні коні

«Шлях самурая пролягає крізь усвідомлення себе поза смертю, бо де Дух, там і Розум». Самурай

Шлях Героя: чорні коні — як символ Ночі на Землі, — очима Героя, що входить у цю ніч, усамітнюється та губиться, і ось Герой поза Вершником, він устиг відпустити Смерть, щоб повернутися в образі Багряних коней, запалюючи світло Нового світу. Перша поява Спостерігача.

Архетипний аналіз шляху: Герой уже прийняв смерть власного Его та вступив у двобій із Тінню — спершу власною, тут він у двобої сам на сам; потім із Тінню Аніми. Зрештою, Світло перемагає Пітьму, Аніма інтегрується у Самість. Багряний колір Землі та чорнозем — ось те, куди ми вернемось, бо з землі й пороху взяті. Бо саме така конструкція архетипу «Бог» у цій християнській частині світу. Більш докладно це відображено у кліпі:

Пісня 3. Врятуй

«Як спинити усі війни, — запитав Світ у Людини?
— Спершу треба припинити війни у мене в голові, — відповіла Людина». Президент

Шлях Героя: Ти — всередині зірки-човна, що пропливає рікою Ніч понад неоновим містом. Це — місто спогадів. Там більше немає війн, спаситель відпочиває і не потребує жертв, бо є Світ і є Вибір. І Природа — просто собі є. В усьому цьому — усвідомлення власної причетності до всього, що було, є і буде. Навіть до Тиші на Землі.

Аналіз шляху: Відродження і самотність у неонах міста. Інтеграція Персони в Місто, що є символом суспільства, соціуму; і спочинок Ісуса, через якого підсвідомість передає образ прабатька, Анімуса та Аніми як творчих частин, але і частин, що також сплять. Це розділення Самості на творчу та усвідомлено нетворчу частину і проекція її повністю на Персону. І міфічне в тобі — сирени, що і лякають, і просять про порятунок — Аніма та Анімус, серце твоєї душі, просять тебе запалити вогонь у власній пітьмі. Але це й усвідомлення власної Аніми та Анімуса. Усвідомлення означає прийняття. Це крок до єдності психіки.

Пісня 4. Воскресіння

«Коли я постану з мертвих, але постану живим, чи приймете ви мене так, як би я був мертвим?». Мертвий

Шлях Героя: ти — лише той, хто просить чи той, хто дає? Любов, сміх, спільні удари сердець, світанки та шум моря, наче востаннє в житті — таке дають чи беруть? Удари серця наростають і сходять гуркітливим світанком, світанком смерті над морем життя, а разом із цією темрявою на берег виходить бог.

Аналіз шляху: І ось, коли в одне зібрано раціональне та міфічне мислення, Персона усвідомлює Самість і вони взаємно інтегровані, як і Розумом з Психе, а там, де серце — відчуття усвідомленості себе у світі та світу в собі, Дух знову прагне шукати щось вище, бо Шлях пошуку — це шлях, що єднає Розум та те, що назвемо Душею. 

Пісня 5. Солдати

«Герої не вмирають». Люди

Шлях Героя: Тригерні точки дитинства та юності, красиві спогади про молодість, чекання дива, і вибухи посеред тиші. Чути як зупиняються серця. Дитинство переходить у смерть.

Аналіз шляху: Спостерігання Смерті. Усамітнення. Спустошення. Втрата Аніми як внутрішньої мотивації Творчого духу.

Пісня 6. Первоцвіт

«Що для нас надвечірня зоря: дороговказ у пітьму ночі чи нитка Аріодни, що далеким світлом попереду виведе нас із тьми?». Мертві посеред тіней

Шлях Героя: Пошук надії, пробудження її в собі. Пошук зорі як вказівника на шляху паломництва всередину себе. Пробудження із живої Землі. Повернення з пекла.

Аналіз шляху: спроба вийти із Тіні, пошук світла у темряві всередині Психе, протистояння Сонця і Ночі, безконтрольна зміна пір року свідчить про протистояння поза часом, про час, який потрібно з’єднати у Тут і Тепер, інтегрувавши решту як власний спогад. 

Пісня 7. Контроль

«Контроль – здатність розуму правильно оцінити та вибудувати ієрархію». Можливо, Будда 

Шлях Героя: Дитинство, юність, молодість, старість – усе це лише стани тіла, розум ми створюємо самі тим, що накопичуємо у ньому, це ж стосується і віку розуму, і стану виснаження. Усвідомлення, що побудова нової свідомості – це лише повернення до первісної свідомості. Вічне повернення. Вічний пошук утраченого Дому.

Аналіз шляху: Спроба повернути контроль та створення (усвідомлення) архетипу «Психіатра» як Функції Самості, контроль душі (міфічного мислення, творчої частини психе) розумом (логосом, але і не лише чистим раціо, але й, через необхідність усвідомлення, а значить і контролю, себе у колективному підсвідомому, домінації над архетипами, присутність Розуму Самості у Надсвідомому, чи тому, що вже може бути названо Колективне усвідомлене). Експлуатація архетипної форми «Діти, яких Царство небесне» через порівняння утрати юності, утрати мрій як утрати Раю, царства небесного, утрати відчуття божої присутності; але і проговорення проблем батьків та дітей, Бога та Першої людини через розмову із лікарем як якорем психічного заземлення розуму у Персоні. У ті моменти, коли для лікування травм рівня батько-син Герою приходить ідея дивитися на світ із точки зору Батька, первинного усвідомленого Творця його світу. Так у примеренні на рівні архетипних форм «Адам» – «Бог» відбувається остаточно сепарація сина від батька і власне заповнення форми «Анімус» всередині Самості.

Пісня 8. Вічна Весна

«Любов не потрібно віддавати. Бо любов до іншого відчувають усередині себе. То ж і вам потрібно відчувати любов, а не віддавати. Та проявляти любов до іншого в діях до нього. І коли полюбиш себе, відчуєш любов до себе і проявиш її у діях до своєї душі, тоді навчишся проявляти любов, в тому числі, до інших. Так інші відчують твою любов своєю». Продавець морозива

Шлях Героя: блукання улюбленими піснями, вічними сюжетами, повернення Героя додому, відчуття розуміння Любові і усвідомлення її як частини себе.

Аналіз шляху: Усвідомлена і прийнята Самотність. Утрата Его через відмову від емпатії, але і спроба пробудження любові і зародження нової емпатії, зародження нової етики як спільного кодексу поведінки Самості. Це — відправна точка Нової Подорожі Героя і завершення попередньої.

Пісня 9. Зоряна ніч

«Що для тебе Ніч? — запитав ранковий місяць у сонця, що сходило. — Недосяжна мрія, — відповіло Сонце». Українська народна казка

Шлях Героя: деконструкція Бога. Один на один із Ранковою зорею.

Аналіз шляху: Відмова від частини Его, що привласнює собі Бога. Бог – це Любов. Привласнення Бога — це не нарцисизм, але це сепарація етичного кодексу від соціальних норм. Або ні.

Пісня 10. Край

Завантажити альбом можна за посиланням.


Читайте також: Нове життя Христини Халімонової. Рецензія Сергія Боричевського на альбом «Прокидатися навесні»

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Культура в регіонах
Від Onuka до Foa Hoka: як звучить Чернігівщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Від Wellboy до Re-read: як звучить Сумщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Музика Дніпропетровщини (Січеславщини): плейлист від Ліруму та Dnipropop
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
12 Червня, 2024