«Я, Ніна» — це другий повнометражний фільм режисерки Марисі Нікітюк. Ця стрічка пережила кілька змін та перетрубацій, перш ніж дісталася фестивальної прем’єри на «Миколайчук-Open».
Кінокритик Ігор Кромф подивився фільм і спеціально для LiRoom розповідає, чому зміни пішли на користь цій стрічці.
LiRoom є інформаційним партнером кінофестивалю.
Першопочатково фільм мав бути байопіком про боротьбу телеведучої Яніни Соколової з онкологією, де головну роль мала виконувати сама Яніна Соколова. Не знаю, хто наполіг на тому, щоб відмовитися від цієї ідеї, але скоріше за все це зіграло у великий плюс стрічці.
Сюжет дійсно розповідає нам про телеведучу Ніну Сокіл (Ксенія Хижняк), яка веде популярне телешоу в стилі «Говорить Україна» чи «Один за всіх», де головне завдання ведучий морально розібрати на атоми чергового домашнього тирана чи непутящу матір. При чому займається цим публічними енергетичним вампіризмом Ніна Сокіл з неприхованим садистським задоволенням. Позаробоче життя Ніни Сокіл її в цілому теж влаштовує. В неї є чоловік (Олексій Тритенко), за якого вона вийшла заміж за розрахунком, але який при цьому її шалено кохає. В неї є друзі, які часто радше підлабузна обслуга, ніж реальні друзі. Але все це влаштовує Ніну Сокіл, життя якої окутане міріадами блискіток, як у справжньої lucky girl. Саме так називає себе головна героїня і такою, до речі, буде прокатна назва фільму за кордоном.
Раптом в життя Ніни Сокіл приходить онкологія — остеосаркома, або якщо простіше — рак кісток. І тепер головній героїні, яка була впевнена до цього, що вона дійсно сильна і крута, бо може публічно принижувати маргіналів з райцентрів, доводиться проходити через муки хіміотерапії та онколікарні. Все це нагадує брейгелівське пекло, яке Марися Нікітюк талановито закутує в уже звичний, за її дебютним фільмом «Коли падають дерева», магічний реалізм.
В процесі подолання онкології, Ніна втрачає все: спершу свою блискучу кар’єру і почет, «друзів»–підлабузників, потім чоловіка, врешті частину тіла. Однак, вона віднаходить себе: вчиться приймати втрати, вчиться любити життя, вчиться дружити з людьми, які не залежать від неї фінансово, вчиться нормальній людській комунікації. В поєднанні з кошмаром лікування онкології — це дуже складний тест. Тому Ніна постійно робить складні екзистенційні вибори, поки врешті-решт не примирюється з розумінням того, що смерть може прийти в будь-який момент і що життя треба любити і цінувати прямо зараз, а не колись, тому що це «колись» не факт, що настане.
Завершується фільм дуже ефектною сценою святкування похорону, як свята життя, яке не може затьмарити страх смерті.
Єдине, що не зовсім доречним видається у цьому фільмі — це звернення Яніни Соколової після титрів, де вона видає спіч про боротьбу з онкологією і війну з Росією. Фільм завершується на дуже вітальній, символічній та філософській ноті. І ось цей влог виглядає, наче додатковий костур глядачеві, щоб точно пояснити про що кіно і це збиває ефект захопленості, який дає фінальна сцена.
Якщо в дебютному повному метрі «Коли падають дерева» Марися Нікітюк явно надихалася творчістю Ларса фон Трієра і навіть вставляла дуже естетичні алюзії, наприклад, на його «Меланхолію», то у стрічці «Я, Ніна» явно відчутне натхнення Дарреном Аранофскі і його роботами «Чорний лебідь» та «Реквієм за мрією». На останній є просто неймовірна алюзія у фільмі, яка стає одним з важливих сюжетних поворотів.
Однак, Марися Нікітюк занадто геніальна режисерка, щоб її роботи були схожими на ще щось, крім робіт Марисі Нікітюк. Режисерка витискає з усіх своїх акторів максимум їх можливостей. Навіть Олексій Тритенко, який «дубово» зіграв у «Мирному-21», у «Я, Ніна» видає високий рівень драматичної гри чоловіка, який знає, що дружина його не кохає, але все рівно намагається врятувати її від бажання померти.
Нові друзі Ніни, яких вона знаходить в групі підтримки онкохворих — це окрема цікава, яскрава та чудово виконана гра акторами Максимом Панченко, Лілією Нестеренко та Оксаною Брагінець. Кожен з цим персонажів варти щонайменше окремої короткометражки.
Й звісно, Ксенія Хижняк, кар’єра якої до того складалася з мильних опер та теледетективів, теж видає потужну акторську гру. Хоч фільм тепер і не зовсім байопік Яніни Соколової — її досвід боротьби з онкологією лише одна з історій, що створюють образ Ніни Сокіл. Та все ж Хижняк вдається копіювати міміку, жести та навіть інтонацію Соколової. Окрім такого перевтілення в один з прототипів, Хижняк в цілому грає досить надривно, вправно проживаючи спектр не найприємніших емоцій: страх, жах, відчай, відраза, ресентимент тощо. В українському кіно, на жаль, не багато сильних жіночих ролей та молодих фактурних акторок. Тому ця роль Хижняк виділяється не лише у стрічці «Я,Ніна», а й в принципі в українському кінематографі.
Інша важлива складова режисерського почерку Нікітюк (про який вже більш-менш можна говорити після другого повного метру), це її любов до магічного реалізму та психоделіки, яка у її кіносвіті існує, як щось буденне, навіть в чомусь побутовому. Постійні звукові та світлові ефекти, величезний галюциногенний динозавр гармонійно існують поруч з холодним та казенним відблиском кахлів онкоклінік та по-радянськи заставленими квартирами, де живе Ніна Сокіл і її нові друзі по нещастю.
Фільм «Я, Ніна» стає логічним прдовженням короткометражок «Мандрагора» та «Сказ», а також повнометражного дебюту Нікітюк «Коли падають дерева». Це така ж ідеально скомпонована соціальна драма про дуже інтимну жіночу історію, де побутове часто межує з чимось метафізичним.
Однак, якщо «Коли падають дерева» — це дуже авторське висловлювання, то «Я,Ніна» стає вдалим для Нікітюк артмейнстрімним експериментом, який однозначно буде цікавий широкій аудиторії та точно викликатиме рефлексії після показу.
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: