Головна
>
Музика
>

У чому феномен Тейлор Свіфт?: вийшов третій випуск відеопроєкту про музику «Звучить!»

У чому феномен Тейлор Свіфт?: вийшов третій випуск відеопроєкту про музику «Звучить!»

У третьому випуску відеопроєкту «Звучить!» головний редактор медіа про нову українську культуру Лірум Олексій Бондаренко й співзасновник гурту Tember Blanche Влад Лагода розказують у чому секрет Тейлор Свіфт і як вона стала найпопулярнішою артисткою сучасності.

У 2023 році Тейлор Свіфт стала «Людиною року» за версією журналу Time. Причин такого рішення можна назвати чимало. Наприклад, за 2023 рік співачка стала першою в історії мільярдеркою, яка заробила свій капітал майже виключно на музиці. Стала найпопулярнішою артисткою на Spotify у світ. Випустила найуспішніший концертний фільм в історії та відіграла грандіозний тур Eras, у ході якого виступила на 56 стадіонах в Америці.

Як їй вдалося заробити понад мільярд доларів, чому вона така популярна та чи дійсно її музика настільки видатна?

З чого все починалося?

Народилася Тейлор у Пенсильванії, у родині колишнього брокера та працівниці інвестиційної фірми. Існує теорія, що назвали її на честь легенди американської музики Джеймса Тейлора, але чи було так насправді, чи цю легенду вигадали пізніше для гарної історії — достовірно невідомо. 

Виростала на фермі, де вирощували ялинки. Ходила до школи в Монтессорі. Їздила до Нью-Йорка, де навчалася вокалу і виступала в місцевих кафе в маленькому містечку поблизу.

З раннього дитинства батьки помітили талант дівчини і почали його всіляко підтримувати. Сама Тейлор захоплювалася кантрі, зокрема Шанаєю Твейн, Доллі Партон і Діксі Чікс. Великий вплив на її творчість справив культовий альбом Blue від Джоні Мітчелл.

У віці 11 років Свіфт разом із мамою переїхала до Нешвілла, столиці кантрі, де вони розпочали шукати можливості для її кар’єри артистки. Коли їй було 12, місцевий сантехнік навчив її грати на гітарі, і вона відразу ж взялася за створення власних пісень. Так народилася композиція Lucky You. Пізніше батьки знайшли так званого «талант-менеджера» — людину, яка взялася просувати молоду артистку, і це виявилося вдалим рішенням.

У 14 років Тейлор стала наймолодшою артисткою в історії, яку підписав лейбл Sony. Проте справи не склалися і практично відразу молода Свіфт вирішила розірвати контракт, вказавши на те, що лейбл взагалі не цікавиться її творчістю. Це можна розглядати як початок тривалої боротьби Тейлор Свіфт проти музичної індустрії, яка триває вже 20 років.

У 2005 році Тейлор підписала контракт із новоствореним лейблом Big Machine Records. Вона вирішила об’єднати свої таланти зі сонграйтеркою Ліз Роуз і у 2006 році випустила свій дебютний альбом, який так і називався — Тейлор Свіфт. Альбом відразу ж став доволі успішним. На момент релізу співачці було 17 років. 

Каньє Вест

У 2009 році відбулася подія, що тривала всього хвилину, але виявилася переломною не тільки для Тейлор Свіфт, а й для всієї музичної індустрії. Під час церемонії нагородження MTV Video Music Awards Тейлор отримала нагороду за Найкраще жіноче відео за кліп на пісню You Belong With Me

Несподівано Каньє Вест вибіг на сцену, взяв у Тейлор мікрофон і сказав вже легендарну фразу: 

«Я, звісно, перепрошую, але Бейонсе, випустила одне з найкращих відео всіх часів».

20-річна Тейлор стояла на сцені і не могла підібрати слів. Весь світ шоковано дивився на співачку, у якої вкрали момент її першої слави. 

Бейонсе пізніше розповіла, що у своїй гримерці вона розплакалася від співчуття до Тейлор. А коли, на тій же премії, Бейонсе отримала перемогу в категорії «Найкраще відео року» за Single Ladies — запросила Тейлор на сцену, аби розділити нагороду з нею. З того моменту вони, якщо не подруги, то ставляться одна до одної з великою повагою.

З того часу почалася ворожнеча Тейлор та Каньє. Переломним моментом став злив її телефонної розмови з Каньє напередодні виходу його пісні Famous. У треці він співає, що Тейлор заборгувала йому секс, оскільки він зробив «цю суку популярною». Через злиту телефонну розмову може скластися враження, ніби Свіфт дозволила випуск цієї пісні, хоча публічно вона її засудила.

Скандал був величезним, і сама Тейлор зізналася, що це змусило її провести рік в іншій країні та не виходити з дому, оскільки вона втратила довіру до людей. Однак вийшла з цієї ситуації ще сильнішою і випустила альбом Reputation.

Музика

На сьогодні Тейлор Свіфт здобула 639 музичних нагород, 12 з яких — премії Греммі, зокрема рекордну кількість перемог в категорії «Альбом року» — три нагороди. Крім того, вона отримала 40 нагород American Music Awards, 40 — Billboard Music Awards і встановила 117 рекордів, які були занесені до Книги рекордів Гіннеса.

Навіть не зважаючи на те, що Тейлор Свіфт регулярно перемагає в усіх можливих нагородах, розмови про її музику часто відходять на другий план. Але насправді дарма. Видання Bloomberg називає її голосом покоління і порівнює її музику з творчістю таких великих артистів, як Пол Маккартні та Мадонна.

Станом на зараз Тейлор Свіфт випустила 10 альбомів, і вони вражають своєю різноманітністю. На початку своєї кар’єри вона працювала над досить типовими кантрі-композиціями, що є одним із найпопулярніших жанрів у США. Пісня, яка найкраще характеризує ранню творчість Тейлор, це Tim McGraw. Це душевна балада про танці під повним місяцем і закоханість у місцевого хлопця на пікапі Chevrolet.

На її другому альбомі Fearless також можна відзначити вдале поєднання попу та кантрі. На цьому ж альбомі вийшов її проривний хіт You Belong With Me

На альбомі Speak Now Тейлор рухається в бік більш класичної поп-музики, але залишається в межах кантрі-гітарного звучання, яке можна відчути в пісні Enchanted

Приблизно те ж можна сказати й про альбом Red, на якому співачка починає експериментувати, але поки дуже обережно. Хоча пісня I Knew You Were Trouble натякає на напрямок, у якому співачка буде рухатися далі. 

Ці чотири альбоми можна віднести до етапу ранньої кар’єри Тейлор, коли вона переважно працювала з кантрі. А от далі починається найцікавіше.

У 2014 році виходить альбом 1989. До продюсування цього релізу Тейлор запросила низку геніальних світових зірок, зокрема Макса Мартіна (шведського композитора, який стоїть за половиною сучасної поп-музики, зокрема він написав Halo для Бейонсе), Райана Теддера з One Republic і ще одного шведського генія Shellback. Також вона почала співпрацю з Джеком Антоноффим, який потім став важливим творчим партнером Тейлор.

Перераховувати досягнення платівки нам не вистачить часу, просто повірте, що це головний поп-альбом 2014 і наступних років. А краще послухайте.

Після 1989 Тейлор випустила альбом Reputation. Цей альбом контраверсійний, похмурий, наповнений електронікою та R&B. Пізніше вийшов альбом Lover, який, навпаки, має легкий, повітряний і ніжний настрій, із «сплячими хітами», які набирають популярність лише зараз, наприклад, Cruel Summer.

Але того ж року, коли співачка випустила Lover, почалася пандемія і вона не змогла поїхати в тур на підтримку цього альбому. Навіть для артистки її рівня — це була катастрофа. Але замість того, щоб піти у відпустку на час, коли всі кордони та концертні майданчики були закриті, Тейлор зробила абсолютно протилежне та випустила цілих два нових альбоми: Folklore та Evermore. Вихід першого, до речі, вона анонсувала за 16 годин до релізу. Обидва альбоми належать до жанру інді-фолку.

У 2022 році Тейлор випустила дуже різноманітний альбом Midnights, який став передвісником величезного туру «Eras Tour».

Тейлор Свіфт вражає своєю геніальністю, оскільки навіть при залученні найкращих сонграйтерів і продюсерів сучасності вона залишається основною авторкою текстів у всіх своїх піснях. Це надзвичайне досягнення.

Її музичний талант по-справжньому розкривається у різних жанрах. Незалежно від того, у якому напрямку вона працює, результат завжди вражає. Вона змогла завоювати кантрі-сцену. Вона створила найбільший поп-альбом свого часу. Вона змогла підкорити собі R&B. І що найбільш вражаюче: коли концертний тиск знизився, вона взялася за інді-музику і зробила кращу роботу, ніж 90% інді-артистів, які так плекають свою незалежність і творчу свободу.

Сторітелінг та стосунки

Творчість Тейлор Свіфт неможливо відокремити від її особистого життя. У тому ж самому профайлі Time, де її назвали «Людиною року», журналіст визнає, що її основною сильною стороною є вміння майстерно розповідати історії.

Кожен етап життя Тейлор є матеріалом для її пісень. Кожен її роман, конфлікт і життєва подія — це пожива для фанатів, які розглядають кожен елемент, від розділових знаків у текстах до незначної дрібниці в музичних кліпах, як важливий пазл у мозаїці творчості Тейлор.

Наприклад, у відеокліпі до пісні All Too Well Тейлор використала шарф, який залишився в її колишнього — Джейка Джилленхола. В іншому відео можна помітити перекреслений знак скутера — відсилка на її колишнього продюсера Скутера Брауна. А в кліпі Look What You Made Me Do пасхалок взагалі безліч. Детальніше про це можна почитати тут.

Є TikTok-аккаунт, де хлопець намагається з усіх кліпів Тейлор Свіфт створити цілий кіновсесвіт і пов’язати їх між собою одним сюжетом. І це не можна назвати конспірологічною теорією, Тейлор дійсно залишає дуже багато пасхалок, і пов’язує між собою пісні, альбоми, навіть періоди свого життя. Така в неї тактика і стратегія.

Загалом таблоїди налічують у Тейлор 17 стосунків. Про кожного з її бойфрендів, а також про пісні, які вона їм присвятила можна ознайомитися за посиланням

Своїм особистим життя Тейлор часто ділиться безпосередньо через свою творчість. Із самого початку своєї кар’єри, Тейлор виступає за феміністичні цінності, акцентуючи увагу на жіночості та солідарності. Тому фанати з повагою ставляться до її особистого життя, але не завжди можуть стримати свою цікавість. 

Війна з індустрією

Тейлор Свіфт систематично змінює музичну індустрію. Перший її «Хрестовий похід» стався у 2014 році, напередодні релізу альбому 1989. На той момент було очевидно, що цей альбом стане надзвичайно популярним. Запуск ери стримінгів тільки почав набирати обертів, і цифрові копії альбомів вже не так активно продавалися. Тейлор висловила своє невдоволення низькою оплатою за стримінгові послуги, особливо Spotify, і через це принципово вирішила не розміщувати свій альбом на цій платформі.

Тейлор Свіфт випустила альбом на Apple Music, і саме тоді Apple вирішили впровадити 3-місячний безкоштовний пробний період для своїх користувачів, під час якого артисти не отримували роялті за прослуховування. Це розгнівало Тейлор, і вона написала гнівний пост на Tumblr. Її дії призвели до зміни політики Apple, яка почала виплачувати роялті за цей період. Пізніше Тейлор навіть уклала кілька ексклюзивних угод з Apple.

Музика Тейлор Свіфт повернулася на Spotify лише у 2017 році, коли альбом 1989 набрав понад 10 мільйонів проданих копій. Артистка оголосила, що це своєрідний подарунок для її прихильників. Голова Spotify зазначив, що це — результат багатьох переговорів, заради яких він особисто їздив до команди Тейлор у Нешвілл.

Вона не лише повернулася на Spotify, але й взялася за перезапис своєї раніше випущеної музики. Суміжні права на перші шість альбомів все ще належать Big Time Machine, з яким Тейлор більше не працює, через деякі розбіжності. Тому виконавиця вирішила випускати перезаписані версії цих альбомів під маркуванням «Taylor’s Version». Її шанувальники врахували прохання слухати саме ці версії, і це призвело до того, що в один рік відразу три її альбоми потрапили до топів стримінгових платформ, ніби нові релізи.

Навіть при виході концертного фільму в 2023 році, Тейлор Свіфт вирішила обійти звичайну систему і випустити його безпосередньо через дистриб’юторів, що є не зовсім звичною практикою в кіноіндустрії. Та цей фільм став найуспішнішим концертним фільмом в історії. У своєму коментарі Тейлор пояснила, що просто відчула, що так буде правильніше.

Eras Tour

Тейлор Свіфт дуже добре вміє заробляти. Настільки добре, що The Washington Post написав цілу статтю про те, скільки вона отримала грошей з Eras Tour.

На цей момент, чистий дохід за Eras Tour сягає понад 4 мільярдів доларів, а також понад мільярд доларів прибутку. І це лише за першу половину туру, яка охопила понад 150 міст. У 2023 році вона вже об’їздила Північну і Південну Америці, а у 2024 планує продовжити виступи в Європі.

Кожен концерт Eras Tour триває близько трьох з половиною годин, і в середньому в плейлисті понад 40 пісень. А це надзвичайно важко. Тейлор готувалася до цього туру рік. Вона займалася з психотерапевтом, готувалася фізично, морально, вокально, займалася з хореографами.  

Eras Tour — це певний підсумок творчого шляху Тейлор. Через ковід вона не змогла вирушити в тур для підтримки Lover, а альбоми Folklore і Evermore вийшли ніби окремо від інших. Сам тур вражає не лише масштабами, а й його надзвичайністю. Ще в перший день продажу квитків потік людей, які хотіли придбати квиток, був таким великим, що зруйнував усі можливі сервери. З кожним місяцем туру Тейлор робила щось феноменальне, включно із землетрусом, який спричинили фанати. 

Чому Тейлор Свіфт така популярна?

Вона — надзвичайно талановита сонграйтерка і її пісні відгукуються слухачам.  Протягом своєї кар’єри вона успішно сформувала фанатську базу, яку можна порівняти з релігійним культом. У неї надзвичайно насичене особисте життя, а за її скандалами цікаво спостерігати. Усе це вона вплітає у свої пісні так, що ніби запрошує фанатів до гри. Її сімʼя, яка займається її менеджментом, дуже успішна в своєму бізнесі, сама ж Тейлор дуже добре вміє заробляти та має достатньо сміливості ламати правила індустрії на свою користь.

Чесно кажучи, важко уявити, який буде наступний етап у кар’єрі Тейлор. У документальному фільмі «Місс Американа» вперше представлена її політична діяльність, і в 2018 році Тейлор виразила підтримку двом кандидатам від демократичної партії, хоча вона боялася, що через це може втратити частину своєї фанатської бази. Як показала історія, фанбаза Тейлор Свіфт — ледь не найбільше релігійне ком’юніті світу на сьогодні. Тому, не буде сюрпризом, якщо через десятиліття ми будемо розмовляти про Тейлор Свіфт як про можливу президентку Америки.

А поки можемо слідкувати за однією з найвидатніших музиканток, а також підприємиць в історії.

Проєкт «Звучить!» реалізовано за підтримки Goethe-Institut в Україні та «Куншт» в рамках акселератору протидії дезінформації «Mediengeist» та в межах проєкту «Культреальність» медіа про нову українську культуру Лірум. Проєкт фінансується Федеральним міністерством закордонних справ Німеччини та спрямований на зміцнення  стійкості культурних та освітніх партнерів в Україні.


Читайте також: Як українська музика вижила?: вийшов другий випуск відеопроєкту про музику «Звучить!»

Над створенням цього матеріалу працювала команда із шести людей.
Допоможи нам продовжувати працювати на цьому ж рівні — задонать Ліруму на Buy Me a Coffee

Підтримай Лірум

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Кіно
Ukraїner випустив документальний фільм про святкування Маланки на Буковині
Марічка Максимець Марічка Максимець
9 Січня, 2024
Плейлисти
Різдвяно-новорічний плейлист української музики
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
22 Грудня, 2023
Кіно
Закінчилася серія «Культурних понеділків». Що це і які проєкти перемогли?
Марічка Максимець Марічка Максимець
21 Грудня, 2023