ТНМК – міст між зрозумілим минулим та бентежним майбутнім

Якби існував список головних українських гуртів за всі часи, ТНМК у нього би ввійшов. Важко переоцінити значення цієї команди для української музики. Вони з’явилися наприкінці 90-х і стали одним із перших проєктів, якому вдалося протягнути український хіп-хоп у маси. У їхній музиці відчувається вплив олдскульного хіп-хопу, реп-кору, ню-металу та взагалі всього того, на чому тримався популярний реп наприкінці 90-х – початку 00-х. Відтоді ТНМК не зупиняються. І, незважаючи на те, що періодично вони випадають з поля зору масового слухача, під час фінального концерту формату «Симфо хіп-хоп» гурт довів, що й досі тримає руку на пульсі актуальної української музики та стає містком між старою та новою школою.

Реп – головна музика у світі. Заявляти це – уже трюїзм. Утім до України ця тенденція докочується як той чумак, що тягне свою сіль поміж містами. Особливо це стосується україномовного хіп-хопу. Так, цього року злетіли alyona alyona та Alina Pash. Так, у нас є низка андеграундних артистів: від Ціни Ритму до Фріла. Проте називати все це масовою музикою й досі важко. Чого ніколи не можна було сказати про ТНМК.

Зараз ТНМК – це два фронтмени Фагот та Фоззі й потужний лайв-бенд. Зважаючи на те, що на написання нової платівки гурт витрачає, як правило, кілька років, у цьому проміжку музиканти експериментують із старими треками. Таким чином був запущений проект Jazzy та «Симфо хіп-хоп». Грати із симфонічним оркестром «Танки» почали ще 2013 року. Тоді ж у театрі ім.Франка в Києві було записано програму на відео, а згодом випущено вініл з того концерту. Відтоді гурт періодично збирав МАСО (Молодіжний Академічний Симфонічний Оркестр) «Слобожанський» та виступав з ним по Україні. Виступ на арт-заводі «Платформа» анонсувався як останній (перед паузою – зазначає гурт) концерт формату «Симфо хіп-хоп». 

> Дивіться нашу програму «Ріс на Біс» із Фаготом 

Для того, щоб додати епічності цій події гурт вирішив запросити ледь не всіх, до кого зміг та захотів дотягнутися. І всі ці запрошені гості продемонстрували, що ТНМК – це й досі дирижери свого жанру, а саме – мейнстримного репу.

Разом із ТНМК на сцену виходили: alyona alyona, Alina Pash, Ярмак, Андрій Хливнюк (Бумбокс), Святослав Вакарчук (лідер партії «Голос»), Дмитро Шуров (Pianoбой), гурт YUKO та навіть Олег Винник. Не схоже, щоб було проведено багато репетицій із запрошеними зірками. Усе це виглядало, як велика зустріч старих друзів, які на сцені радше імпровізували, ніж грали за планом. 

> Дивіться «Ріс на Біс» із гуртом YUKO

Винник взагалі слабко розумів, що треба робити. alyona alyona ледь справилася із непритаманним для неї стилем читки. Шуров читав реп російською та імпровізував на синтезаторі. Хливнюк демонстрував вражаючі вокальні дані. Ярмак був у своїй тарілці. YUKO взяли на себе фолкову частину. А Вакарчук згадував як ТНМК познайомили його з Придуваловим (кліпмейкером, який знімав кілька кліпів ОЕ). У принципі для жанрового та вікового розмаїття в рамках популярної музики не вистачало хіба-що Курган і Агрегат. Але в залі було багато дітей.

Аранжування «Симфо хіп-хоп» – витвір мистецтва. Це не чергова програма, коли оркестр відчайдушно намагається хоч щось зробити зі стандартним звучанням. Це не наспіх зроблені треки. Це цікаві, різноманітні, проникливі та драйвові обрамлення. МАСО «Слобожанський» ховає в аранжування відсилання до академічної класики (наприклад, до Прокоф’єва у Файна Юкрайна), оркестр виступає не статистами, а повноцінними учасниками гурту: дирижер грає на гармошці, музиканти читають реп та періодично підспівують. За цим напрочуд цікаво спостерігати й із кожним треком хочеться ще й іще.

Щодо смислів – ТНМК завжди були гуртом, якому вдавалося вловлювати нерв соціуму і вдало його описати. Файна Юкрайна, Українська мрія, Фідель, Там, де ти тепер – усе це треки, які влучно відповідають тому, що зараз відбувається в Україні і відображають настрої не тільки Фоззі й Фагота, а й значної частини українців. ТНМК роблять це й дотепер, але до болю мало. Остання платівка «7» більше схожа на спробу забити паузу між альбомами, ніж на повноцінне висловлювання. ТНМК завжди були майстрами концептуальних робіт: зі скітами, продуманим сетлистом та посилом. На «7» усього цього немає, але це дає надію на те, що гурт просто готується випустити щось нове й не менш грандіозне, ніж попередні альбоми. Подій в Україні за цей час вистачає для рефлексії.

У своєму міжсезонні, поміж невеликими фестивалями та поодинокими виступами, ТНМК зібрали «Платформу» та значну кількість головних гравців сучасного українського шоубізу: від ветеранів до зелених початківців. Таким чином Фоззі і Фагот показали, що прекрасно орієнтуються в індустрійному ландшафті. І навіть напівжарт із Винником, якого запросили заспівати найвідомішу пісню гурту Гранули, у це вписується. 

А ще продемонстрували, що музика ТНМК – це саме те, що може об’єднувати Океан Ельзи та alyona alyona, Бумбокс та YUKO, Pianoбоя та Аліну Паш (окрім фемінізму, звісно). 

ТНМК зараз – це граючі тренери українського хіп-хопу. Достатньо авторитетні, щоб їх поважали навіть наймолодші. Та достатньо молоді, щоб залишатися гуртом із великим потенціалом для росту. Дуже хотілося б, щоб гурт тепер підтвердив цей статус вражаючим новим музичним висловлюванням. 

Фото: Kirai Gigs / Прес-служба гурту

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.