Головна
>
Інтерв'ю
>

Як музиканти виживають під час карантину

Як музиканти виживають під час карантину

Музична індустрія — одна з галузей, по якій найбільше вдарила пандемія. Вона практично унеможливила концерти, які є основним джерелом доходів українських музикантів. Згідно з дослідженням українського музичного ринку та його зовнішньоекономічних перспектив, артисти мають 69,6% свого доходу від концертів. Пандемія змусила їх шукати вихід та все більше покладатись на альтернативні джерела доходу. Разом з проєктом «Це не тільки про музику» від Інша освіта та агенції INSHI ми розпитали українських артистів, про те, як карантин вплинув на їх доходи, як прихильники їх підтримують та які вони бачать перспективи для монетизації творчості в нинішніх умовах. 

Про доходи докарантинного періоду:

Sasha Boole: Для мене, як і для багатьох інших артистів, відчутним джерелом доходу був  мерч. На жаль, його продажі напряму залежали від концертів.. За кілька місяців до пандемії я  зробив сторінку на Patreon, вона  приносила певний пасивний дохід. Трішки завжди перепадало з роялті.—  це не гроші на які можна жити, та вони завжди були приємним бонусом.

Дмитро Афанасьєв (Sinoptik): У нас було багато турів та концертів. Окрім гонорарів, значну частину нашого доходу ми отримували з мерчу, десь 50%. Тобто, заробляли в основному з концертів. 

Андрій Фріл (Freel): Прибуток приносили не тільки концерти та виступи та фестивалях: я отримую роялті за прослуховування пісень на стрімінгових сервісах, а також гонорари за участь у теле- та соціальних проектах. 

Про зміни в доходах через карантин:

Дмитро Афанасьєв: Ми не зупинились, але збавили оберти, і перенесли усе в онлайн. Нарешті почали розвивати свій Patreon, зареєстрований та закинутий 3-4 роки тому. Також  зареєструвались на Ko-Fi, американському сайті для донатів. 

Зробивши 10 онлайн-концертів, ми зрозуміли, що нас досить добре підтримала наша публіка (в основному американська, бо там у людей більше грошей). Було багато донатів та покупок діджитал-копій на bandcamp. По Patreon в нас не було значного сплеску активності. В нас як було 10 патронів, так і лишилось. Проте за статистикою, 90% наших слухачів на Facebook живуть в Україні. В Україні з фінансами скрута, люди спочатку самі думають, як би вижити, а уже потім про підтримку музикантів. Тому в нас так мало патронів. З них троє із Європи, всі інші з України.  Але ми продовжуємо робити ексклюзивний контент для патронів. Їхньої підтримки нам вистачає, щоб  утримувати свою студію із супутніми витратами. Тому я вважаю, що всі сторони допомоги від слухачів важливі, навіть якщо їх всього лише 10 людей. Але знову ж, робити постійну рекламу типу «долучайтесь до нашого Patreon– — це не вихід. Той, хто знає тебе і хоче підтримати, підтримає тебе і без нагадувань.

Андрій Фріл: Я завів свою сторінку на Patreon: мої «патрони» можуть першими слухати мої нові пісні, першими дивитись нові відео. Також я пропоную своїм слухачам різні фішки: від плейлистів з музикою, яку сам слухаю, до ексклюзивних бекстейджів чи наборів стікерів. Результати не приховую — вони є на моїй сторінці.

Sasha Boole: Я почав більше часу приділяти Патреону, збільшивши таким чином кількість сапортерів. Проводив онлайн-концерти. Мушу відзначити, що на початках це досить класно працювало. Поки всі кому не лінь не почали це робити.

Фото взяте із Facebook Sasha Boole

Про фінансові плани на майбутнє

Андрій Фріл: По-перше, і найочевидніше: писати пісні, які буде слухати багато людей, отримувати за це прибуток. По-друге, займатись розвитком Патреону. По-третє, карантин, звісно, підкосив культурну галузь, але все-таки різні проєкти будуть втілюватись у життя. По-четверте, рекламні контракти. По-п’яте, нарешті зроблю мерч.  

Дмитро Афанасьєв: Навіть якщо усе налагодиться, ми не збираємось вимикати свій Patreon, усе-таки це пасивний дохід. В будь-якому випадку це цікаво і нам, і людям, які отримують контент. Вони отримують його незалежно від того, є в нас концерти чи ні, бо такий контент ми не можемо запропонувати наживо. Ми сподіваємось, що ці всі обмеження якомога швидше закінчаться і ми поїдемо у європейський тур. 

Sasha Boole: На щастя, я вмію робити й інші речі, окрім музики. Тож я частково повернувся до свого основного фаху —  журналістики.

Фото взято із Facebook гурту Sinoptik

Про співпрацю з музичними видавництвами та промоутерами

Дмитро Афанасьєв: Промоутери ніяк не можуть чимось займатись нині, усі концерти або скасовані або перенесені. У нас була остання надія на фестиваль на Мальті в листопаді, але його теж скасовували. Тому з промоутерами ми можемо тільки обмінюватись теплими словами та надіями на якомога швидше одужання всього світу. З паблішерами ж такі ж умови, як і були. Ми працюємо з ONErpm на ексклюзивних умовах. Це дистриб’ютори, з якими усі можуть працювати, у них все прозоро, відкрито і зрозуміло. Будь-який артист може закинути свою музику в інтернет і з’явитися на усіх платформах, просто підписавши з ними стандартний контракт. Тобто, умови ніяк не змінились. Ми зараз плануємо релізити альбом у квітні, а до цього три сингли. Найближчим часом у нас буде прем’єра кліпу з синглом. ONErpm працюють з нами не тільки як видавці, а і як лейбл, допомагають нам по маркетингу та рекламі.

Фото взято із Facebook гурту Sinoptik

Про те, як молодому музиканту почати заробляти та монетизувати свою творчість

Sasha Boole: Зайнятись чимось іншим. Якби я хотів заробляти, то точно обрав би для цього не музику. Якщо ж вже так склалося, що це те, чим ви заробляєте на хліб, то навчіться знати собі ціну. Не літайте в мріях і не чекайте захмарних гонорарів, та й не продавайте себе за бутерброди та “проїзд”. Музиканти самі винні, що знецінили власну працю. Робіть мерч. Будь-який незалежний артист скаже вам, що часом з цього можна заробити більше ніж з концертів.

Андрій Фріл: Вважаю, що треба чесно і самовіддано робити свою справу, не намагаючись сподобатись нікому, крім себе. Найголовніше, що має робити музикант — писати музику. Зараз все відбувається швидко, і вже невдовзі у вас буде своя фан-база, скоро прийдуть перші гроші зі стрімінгів.

Я б радив спершу формувати навколо себе двіж, і вже тоді думати про гроші, бо на старті це все одно копійки. Звісно, якщо стартуєте ви без інвесторів-продюсерів

Дмитро Афанасьєв: Чувакам треба просто грати, придумувати музику. Щодо монетизації творчості: зараз дуже багато груп, велика конкуренція. Я не можу сказати, що обов’язково треба робити. Варто просто робити своє класно та якісно, старатись достукатись до своєї публіки та не тільки. Знаходити нові способи говорити про свою музику. Думати наперед, не просто записати пісню і викласти в інтернет. Алгоритми так не працюють. Потрібна чітка стратегія перед релізом. Після запису релізу, ви маєте уже розуміти, що робити потім. Скласти плани, що робити 10 днів до та після релізу. Про це є багато інформації в інтернеті, я сам щоразу вчусь у маркетологів. Думаю, зараз варто вивчати це питання, тому що музиканти без живих концертів — це зовсім не про музику. Ти збираєш в собі всю цю енергію, а віддавати нікуди. А через онлайн-концерти це виходить односторонньо. Ти не можеш це 100% передати, бо не бачиш реакцію публіки. Тому молодим музикантам треба готуватись, вчитись, будувати стратегії, писати музику якісно, а вже потім думати, як це монетизувати. Для мене це остання справа — думати, як заробити.

Від себе додамо: підтримати своїх улюблених музикантів не так вже й складно. Перш за все, варто переходити на легальне прослуховування музики, якщо ви цього досі не зробили. Гроші з кожної прослуханої пісні переходитимуть артистам. Також не варто поспішати з поверненням квитків за перенесені події. Час, коли можна буде слухати музику наживо у безпеці, обов’язково прийде, а з ними й інвестиції в живі емоції. І не забувайте про мерч! Кожна куплена вами футболка, кожен диск дають артистам можливість творити, а не думати, як би вижити. 

До речі, найближчий концерт, який ви можете підтримати — «Це тільки про музику: Київській гіг». Він буде проходити онлайн та офлайн, а своїми донатами можна підтримати немейнстрімову експериментальну музику.

Ми, звісно, не музиканти, але у нас теж є Patreon, де можна підтримати нашу команду донатами.

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Культура в регіонах
Від Onuka до Foa Hoka: як звучить Чернігівщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Від Wellboy до Re-read: як звучить Сумщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
13 Червня, 2024
Культура в регіонах
Музика Дніпропетровщини (Січеславщини): плейлист від Ліруму та Dnipropop
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
12 Червня, 2024