Головна
>
Анонси
>

Хто такі Kurs Valüt? Розповідаємо про лайнап «Пожежі»

Хто такі Kurs Valüt? Розповідаємо про лайнап «Пожежі»

7 квітня в межах майбутнього фестивалю Пожежа, присвяченій українській електронній музиці, виступить гурт Kurs Valüt. 

Лірум є інформаційним партнером Пожежі, тож в цьому матеріалі ми розповімо, хто такі Kurs Valüt і чому варто відвідати їхній виступ на вечірці. Ми вже розповідали про інших учасників лайнапу — Badwor7h та Ariadna.

Хто ж такі Kurs Valüt?

Kurs Valüt — це гурт із Дніпра, складається з Євгена Гордєєва і Євгена Касьяна. Творчість проєкту балансує на межі мінімал-вейву, EBM, колдвейву, синтвейву та інших жанрів електронної музики. Або ж, як описують це самі артисти, вони грають у жанрі дніпропоп.

Гордєєв відповідає за мелодичну складову, тексти, вокал, міфотворення та публічні прояви, тоді як Касьян — саундінженер, який займається технічними моментами.

До творення музики у форматі гурту музиканти прийшли по-різному: Євген Касьян покинув успішну карʼєру в готельній сфері, аби стати артдиректором клубу Module. Євген Гордєєв прийшов до музики через дизайн і візуальне мистецтво, прагнучи мінімалізму і лаконічності в кожній мистецькій формі.

Дніпро, ідентичність, Module

Про Kurs Valüt неможливо говорити без згадки про Module і навпаки. Module починався у 2016-му як дніпровський нічний клуб, який назвав себе митцівнею. Це справді так, враховуючи музичну спільноту, яка навколо нього свого часу зібралася. Вона тримається й донині вже у форматі лейблу Dnipropop та обʼєднання Module Squad, яке служить у лавах ЗСУ. І саме у цьому місці почалася історія гурту, який на початку був «проєктом на розігрів» для інших артистів на вечірках, присвячених мінімал-вейву. Хоча згодом люди почали приходити не так на основний сет вечора, як саме на локальний «розігрів».

Вперше Kurs Valüt побачив світ перед «привозом» одеського гурту Климентово Поле (раніше — Dahau Holidays). Назва проєкту — це імʼя і прізвище вигаданого героя. Тоді Євген Гордєєв ділив сцену зі Стасом Корольовим, що потім так коментував в інтервʼю для Neformat:

«Все було тотальним експромтом. Стас Корольов жодного разу не репетирував зі мною і, тільки-но встигнувши розкласти сетап, успішно вдавав, що ми зіграний гурт.» 

Музика для, як тоді здавалося, проєкту на один вечір була написана за тиждень. Згодом цей матеріал увійшов до дебютного лонгплею Veselo, офіційний реліз відбувся у 2018-му році на тернопільському лейблі Pincet. 

«Взагалі матеріал Veselo — це такий пінгер пошуку слухача зі сформованим смаком. Подобається, що на наших виступах щонайменше пів зали так званого креативного класу, з яким приємно й цікаво поспілкуватися  після концерту» — розповідає Гордєєв про роботу для Kyiv Daily.

Творчість Kurs Valüt тісно переплітається з темами музичної ідентичності Дніпра. Тому не дивно, що разом із гуртом світ побачив термін «дніпропоп» — гібридний самозваний жанр, який мав би описувати постіндустріальні контексти міста, перенесення його втомлених заводсько-спальних силуетів на мову синтезаторів і драм-машин. Це проглядається як на поверхні, на рівнях відсилань, як-от мелодія зеленого світла світлофора, яка стала основним мотивом пісні Love Inspektor, так і на загальному настрої — напруженому, депресивному, бентежному. Однак разом з тим — стильному і витонченому. Врешті, чи може щиро мажорна музика прорости на понурих індустріальних силуетах?

Іронія, фонетика та сарафанне радіо

Іронія — ледь не найважливіша риса кожного українця за словами Гордєєва. Цього явища в текстах проєкту багато, хоч вони радше доповнюють настрій музики, занурюють слухача у бажаний автором стан, а не стають концептуальним сенсовим центром треків. То тут, то там виникають згадки інформаційного поля, такі собі текстові тригери української дійсності, яка сама собою іронічна. «Здобули», «зробимо це разом», «швидкогроші», «за основу і в цілому» — так соціокультурні явища просочуються в музику Kurs Valüt.

Українська мова напрочуд підходить для іронізування та фонетичних експериментів, тому мова проєкту була обрана свідомо. Не заради зрозумілості для співвітчизників, а заради естетики і поетичної мелодійності. 

«Мене часто засмучує те, наскільки недорозкрита ця мова, наскільки шаблонні використовувані прийоми. Українська — це колосальні фонетичні переваги. Вона звучить як заклинання» — розповідає автор в інтервʼю для видання Neformat.

Така скрупульозна і свідома робота з українськомовною лірикою одержала схвалення на Заході України: «У Львові досить добре сприймають всі нові прояви мови. Вони мені кажуть — “чувак, ти перевинайшов мову на свій східняцький лад, покуйовдив там якось, надмірно, навіть, десь романтизував, якихсь кучеряшок додав, таких непритаманних насправді мові. І метафоричності там, нашарування”. Я не є прямо носієм, тому я любуюсь українською мовою, як екзотикою. Мені подобається нею розмовляти або співати, бо я відчуваю свіжість, новий експірієнс» 

Гордєєв характеризує Kurs Valüt як «вивчення попферменту, спроба винайти якесь незвичне музичне і текстове рішення, не вдаючись до кліше». Де поп — там і широка увага. Ще до релізу дебютного повноформатного альбому перші треки проєкту, залиті на Soundcloud, почали самі знаходити свого слухача. Наразі на кожному треку дебютника в цій мережі — 10+ тисяч прослуховувань.

«На першому концерті у Львові у мене сів мікрофон, і люди співали замість мене. Це був перший концерт, без жодного релізу, без ніяких промо, без ніфіга, люди вже знали цю штуку. Це навело мене на думку, що все ж таки комусь потрібно.» розповідає музикант.

Концепт відсутності серйозного промо зберігся і надалі: артисти впевнені, якщо робити її якісно, музика сама знайде свого слухача шляхом рекомендацій та органічного руху. Непоміченими артисти не лишалися: Телебачення Торонто покликало на лайв у шоу #@)₴?$0, пісня Intercity стала саундтреком онлайн-фестивалю Інтерсіті Live, Nemae Sliv потрапила до саундтреку фільму «Стоп-Земля», а однойменний трек Kurs Valüt, написаний на слова вірша Григорія Скворороди «Всякому місту звичай і права…» став популярним в тіктоці.

Врешті за рекомендаціями гурт і потрапив на німецький вініловий лейбл No Emb Blanc, де випустив свій другий однойменний лонгплей Kurs Valüt. Однойменна робота підняла планку якості, додавши в саунд різноманітності та мелодійності, а текстам — складних метафор та поетичності. Платівка багато говорить про відчуженість, особисті кризи, самотність, контроль та екстремальні психічні стани, хоча залишає купу місць для подвійних інтерпретацій.

Наразі гурт працює над третім альбомом, активно показуючи пісні з нього на концертах. Для медіа Слух артисти розповіли, що планують видати платівку цього року, але дата релізу поки що туманна.

Після 24.02.22 гурт наразі випустив лиш один реліз — сингл Next, написаний у перші тижні повномасштабного вторгнення, проте випущений через півтора року. Трек натхненний тривогою та темрявою перших комендантських ночей. Євген Гордєєв обережно ставиться до контенту, який прямо рефлексує щодо подій повномасштабної війни, бо не хоче, щоб це перетворилося на банальщину. Тому Next «настоювався» так довго. 

Експорт та лайви

Kurs Valüt робить музику, якою можна перейнятися, не знаючи мови. Тому географія виступів гурту не обмежується Україною. Протягом 2022-2023 року гурт втілив давні плани із західного просування музики та відіграв три концертні тури в Європі, загалом обʼїхавши 30 міст. Дніпропоп лунав у Берліні, Парижі, Празі, Відні, Амстердамі та інших містах.

«Ми поїхали по наших жанрових Мекках — Німеччина, Бельгія, країни Скандинавії. Там люди знають, на кого вони йдуть, куди і навіщо. Але найкрутішим був концерт у Парижі, у сквоті, де єдиним орієнтиром для входу була пральна машина. Тобто ти бачиш паркан і пралку, і все. Я думав, що там буде маленьке дупло на 10 людей на танцполі, однак кублилося близько 300 людей на велетенському просторі. І таких сквотів у Парижі десь з 20» — розповідає Гордєєв для Суспільного.

Однак найбільше Kurs Valüt цінує все ж «домашні» виступи, бо «вщент зникають натяки на меншовартість, адже технічна, естетична, й навіть логістична складова викликають щире захоплення».

Лайви артистів — важлива складова сприйняття музики гурту. Євген Гордєєв зазначає: люди часто відкривають для себе Kurs Valüt саме на фестивалях, попередньо не маючи особливої прихильності до електронної музики взагалі. Зокрема, цьому допомагає візуальна складова — останній рік на концертах гурту екранними візуалами часто займається медіаартист Павло Сірко, який створює відеоряди за допомогою технології захоплення рухів. Захоплювати справді є що, адже специфічні рухи Гордєєва на сцені стали впізнаваною частиною перформансу, фішечкою концертів дніпрян.

«Перформативність важлива у вигляді шаманської контрольованої дурості. Бажаний ефект — розгубленість пересічного спостерігача. У сприйняттєвому ступорі відбувається все найважливіше, а саме — сприйняттєвий зсув.

У моїм випадку це також не про якийсь заздалегідь розроблений складний фінт, а, імовірніше, власну потребу в танцювально-перформативних покручах як методі взаємодії з акцентовано танцювальною музикою» 


Kurs Valüt разом із Badwor7h, Ariadna, нестором та гуртом nahaba зіграють на фестивалі Пожежі. Захід відбудеться у київській Малій Опері (Дегтярівська, 5) о 16:00. Квитки за посиланням.

Розповiсти друзям

Facebook Twitter Telegram

Допитливим

Новини
Від Сусіди стерплять до Këkht Aräkh: як звучить Миколаївщина
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
9 Квітня, 2024
Новини
Як звучить Херсонщина: плейлист від Ліруму
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
4 Квітня, 2024
Новини
Що слухала команда Ліруму в березні
Лєра Зданевич Лєра Зданевич
4 Квітня, 2024