30 липня в межах фестивалю Faine Misto відбулася низка зустрічей артистів із журналістами. У цьому матеріалі ми коротко переказуємо найцікавіші тези учасників пресконференції.
Що Саша Буль думає про фінансування культури? Чому Паліндром перестав писати гостросоціальні треки, а Христина Соловій відмовилася від байрактарщини? Що на «Файному місті» робив Женя Галич та як діти інженерів пояснюють свій успіх — відповіді на ці запитання читайте нижче.
Український співак, композитор, автор пісень у жанрі кантрі та інді-фолк Саша Буль з початком повномасштабного вторгнення приєднався до Збройних Сил України й досі поєднує військову справу із творчістю. На пресконференції він говорив про вкладання коштів в культуру. Буль вважає, що культура — важливий складник пропаганди, але перш за все кошти мають скеровувати на перемогу:
«Я людина досить консервативних поглядів, і вважаю, що треба фінансувати пропаганду.
Якщо культура є складовою пропаганди — в неї треба вкладати.
Ми воюємо з країною, яка дуже добре вміє вести інформаційну війну. Це їхня сильна сторона. Ще у 70-80-х роках колишній КГБшник, як й втік з Радянського Союзу до Сполучених Штатів казав в інтерв‘ю для американського телебачення: “Сполученим Штатам не слід боятися Росії, як військову потугу. Немає шансів, що Росія переможе штати у прямому протистоянні. Але в інформаційній війні вони поступово вас перемагають”. І ми зараз бачимо те саме…Росія дуже багато коштів вкладає у створення соціальної реклами, залучає до цього своїх акторів. Ми маємо робити те саме, нехай це і брудна гра.
Та чи потрібно давати гранти на культуру, підтримку артистів чи музеї? Я вважаю, що ні. Ми маємо розставляти пріоритети, виходячи з обставин: якщо нас фізично знищують, то культура не на часі.
Справжня українська культура, зокрема та, що народжена рефлексіями щодо війни, вона житиме. Тому я вважаю, що гроші мають іти на перемогу».
Читайте також: Саша Буль про своє рішення піти воювати
Творчість репера Паліндрома (Степан Бурбан) — це про ностальгію та гостросоціальні теми у треках (наприклад, у треці Люцифер він говорить про Скнилівську трагедію). Детальніше про теми його пісень — читайте тут.
На початку повномасштабного вторгнення разом із Ship Her Son він випустив трек Спи. Цей трек — один з перших треків великої війни. Згодом музиканти презентували кліп на пісню Все не так погано. Це була своєрідна фіксація й підсумки року. Втім, зараз, за словами Степана, він не може рефлексувати у своїй творчості.
«В період великої війни все гостросоціальне відбувається не у Львові, де я сиджу з кавою. Іноді я ставлю собі питання: хто я такий, щоб говорити про людей, які мене захищають. Я типу таке ніщо, що залишається лише мовчки подякувати їм і зробити те, що мають робити цивільні: донейти, поширення. І я зараз точно не заслуговую до того, аби описувати війну, хоч і маю рефлексії, які корелюються з цією реальністю».
Він також порівняє культуру в Україні з людиною, яка багато всього побачила в житті:
«В мене на районі про таких людей казали “битий”. І вона завжди знаходить виходи у скрутних обставинах. І коли світ в образі “великого меценатського гаманця” нарешті повернеться до неї обличчям, то вона просто засяє. Не потрібно нічого — просто підкинути в цей вогонь маленьку патичку, і він розгорається до ватри. Це класно, що в нас така культура».
Читайте також: «Десь пройобуєшся, десь некомпетентний», — Паліндром про перший досвід волонтерства і бар’єри у творчій діяльності
На початку лютого 2022 року Христина Соловій презентувала другий розділ квадрилогії Rosa Ventorum, а згодом — ще три сингли з майбутньої третьої частини. Виконавиця каже, що дуже хотіла б закрити цю серію, але точної дати релізу наразі не може назвати:
«Життя бентежне, і в моєму житті відбувається багато музичних змін, колаборацій і розмов про них. Вчора вийшла пісня Гобелен мого улюбленого легендарного львівського гурту Мертвий півень, у якій тепер буде мій голос. До виходу також готується наша спільна з Сергієм [Жаданом] колаборація, ви зможете почути її вже в серпні. А повертаючися до Рози вітрів та моїх особистих релізів, то їх слід очікувати десь у вересні».
У травні 2022 на стримінгових платформах з’явився кавер Соловій на італійську народну пісню Bella Ciao — пісня Українська лють. Цей трек — свого роду представник «байрактарщини», що став обʼєднувальним фактором у моменті. Але виконавиця вирішила не продовжувати тренд «шароварно-байрактарних» пісень.
«У мене до [повномасштабної] війни з‘явилася демо-пісня Я твоя зброя, яка була написана в передчутті війни. До початку повномасштабного вторгнення я записала її в студії з саундпродюсером Павлом Литвиненком за тих обставин, які були. І ще швидше з‘явилася Українська лють, і то була дуже миттєва пісня-емоція на те, що відбувалося. Мене страшенно надихнули українці, які дуже швидко згуртувалися. Відчувався дух незламності, але також я відчувала страх. Хтось із моїх близьких говорив про те, що треба їхати, бо більше нічого доброго тут не буде. І, мабуть, я писала цю пісню для них. І я була свідома того, що це дуже відомий мотив. Я думала, що це буде пісня одного дня, та вона затрималася десь на рік. Але надалі я не хочу спекулювати на цій темі.
Говорячи про перевзуванців — практично кожен з цих артистів використовує тему війни як спосіб повернутися, закріпитися та відбілитися.
І в мене було багато випадків, коли у деяких шоу чи проєктах мене просили одягнути вишиванку чи інший елемент національного одягу, аби не виділятися серед цих перевзуванців. Але мені не треба доводити свою українськість, одягнувши вишиванку. Моя українськість була від самого народження, і я прийшла в музику з відчуттям его, що я хочу творити українську музику і культуру. Тому таких пісень наразі я не планую писати, але ніколи не зарікаюся, якщо щось матиме на мене сильний емоційний вплив, то така пісня можливо й з‘явиться», — розповіла Христина Соловій.
Гурт діти інженерів існує три роки, втім перший великий виступ відбувся на головній сцені фестивалю Faine Misto 2023. Відвідувачів в їхньому мерчі можна було побачити усі три дні фестивалю, а на саундчеці було стільки людей, наче це вже чийсь маленький концерт. Як їм вдалося стати популярними, попри те, що у них не було концертів? Вони самі не знають.
Барабанщик гурту Павло Сафонов припускає, що це пов’язане із початком повномасштабної війни:
«Я думаю, із початком повномасштабної війни відбулося імпортозаміщення, і наш гурт просто опинився в ніші рок-музики. Гарна якість музики та текстів, це спрацювало нам на користь».
Солістка гурту Саша Копачевська додає: «Можливо, комусь відгукуються тексти й сенси, які хоче передати наш Сергій. Можливо комусь відгукується мій вокал або студія Sound Plant, учасник якої в нас грає ударником. А комусь відгукується цей парубок із б‘ютіфул волоссям (показує на Дмитра). Загалом нам кажуть, що ми класні і їм подобається музика та жанр. Якось так зірки, мабуть, зійшлися. Ми дуже вчасно випустили трек Рубці, що допомогло вийти на арену».
Читайте також: Хто такі «діти інженерів»? Айтішники, прямолінійні гітари і свобода від лейблів
Лідер гурту O.Torvald Женя Галич з’явився на фестивалі не тільки, як відвідувач, а й був у списках учасників пресконференції поміж інших виконавців. Нам стало цікаво як він там опинився та яка роль Жені на цьогорічному фесті. Відповідь проста — Женя Галич зізнався, що з нього не взяли коштів за вхідний квиток на фестиваль, тож він пообіцяв дати пресконференцію.
Серед іншого на зустрічі із журналістами він висловився про доцільність фінансування культури:
«Я за те, щоб культура розвивалася, але має бути межа у всьому. Наприклад, коли 33 мільйони витрачається на зйомки комедійного серіалу — це недоцільно. Але патріотичний контекст має бути. Можна писати не тільки музику, війну чи кіно про війну».
Читайте також: O.Torvald випустив альбом «Голосові», що складається з повідомлень військових
Читайте також: Вдячна публіка, сміливий лайнап і відчуття справжнього фестивалю. Яким було Faine Misto 2023 у Львові
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: