За підрахунками Ліруму, лише в 2023 році в Україні вийшло понад 1200 альбомів. Логічно, що деякі пісні потребують відеосупроводу й щоразу на Зорепад Релізів ми відбираємо понад 40 нових кліпів. Хто ці кліпи знімає? У цій добірці ми зібрали сім українських режисерів та режисерок і розповідаємо про них.
Анна Бурячкова
Анна Бурячкова — українська кінорежисерка, кліпмейкерка та сценаристка. Почала свій творчий шлях саме з музичних відео, соціальних та рекламних роликів. Однією з її перших робіт став кліп Onuka — Vidlik. З моменту публікації (2016 рік) відео набрало майже 10 мільйонів переглядів на YouTube.
«Слухаю трек, потім забуваю про нього доти, доки не з’явиться бажання послухати його знову. Далі слухаю його на повторі. Коли розумію, що більше не можу слухати цю пісню, я сідаю і пишу історію. З піснями, які не можу слухати більше двох разів, я не працюю», — розповідає про процес створення кліпів режисерка.
Анна режисирувала кліпи для низки українських артистів, серед яких Джамала (The Great Pretender), Океан Ельзи (Без тебе), Pianoboy (Полуничне небо) та інші. У 2019 році вона зняла музичне відео для Стасік на трек Бій з тінню. Наступною їх співпрацею став кліп на пісню Герої вмирають.
«Ми з Настею співпрацюємо вже декілька років, і в цьому випадку я вперше в житті не можу сказати — це моя ідея, бо вона спільна, проговорено в тисячах розмов про інші кліпи й нарешті реалізована саме для цієї пісні», — описує роботу над кліпом у коментарі для Лірум Анна Бурячкова.
У 2023 році кліп Герої вмирають отримало нагороду «Кліп року» від Megogo Music Awards, а у 2024 році за цю роботу Анна отримала номінацію в категорії «Найкращий режисер» на премії «Золота Зоря Ліруму».
У 2023 році Анна дебютувала з повнометражним фільмом «Назавжди-назавжди», світова прем’єра якого відбулася на 80-му Венеційському кінофестивалі, у програмі Orizzonti Extra. Рецензію на фільм від кінокритика Ігоря Кромфа можна прочитати за посиланням.
Роман Волосевич
Шлях Романа, як режисера почався з профільної освіти, він навчався на режисурі художнього фільму в Київському національному університеті театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого. Цю сферу він обрав, бо ще в школі зрозумів, що для нього це єдиний інструмент художнього мислення. Роман Волосевич відомий своєю роботою як режисер для гурту The Unsleeping, з учасниками якого він познайомився в університетські роки. Зокрема, для гурту він створив відео на пісні Ptaha Fred, You Drive My Four Wheel Coffin, Dedved, Припустим, Не Сплю. Він також займається концертною постановкою виступів The Unsleeping.
«Це вийшла суміш дружби, творчої колаборації та спільного розвитку. Ми й досі так працюємо, я багато всього з чуваками роблю, знімаю кліпи, відповідаю за деякі візуальні аспекти. Важко сказати, що в мене є якесь спрямування конкретне саме в музичній індустрії. Мені цікаве співавторство, якщо буде якийсь матеріал на базі якого в мене виникне концепт, і цей концепт буде близький виконавцю, він буде готовий мені довіритися — тоді ми щось зробимо», — розповідає Роман у коментарі для Лірум.
Останню роботу Роман прокоментував так:
«Не сплю специфічний, в ньому відчувається безсвідомо темний вайб, присутній цей художній елемент неприємності, disturbing. Мені здається, у нас з Дімою вийшло продовжити цей настрій у діджиталі. Бо кожну людину лякає, коли щось знайоме набуває дивних рис».
Серед інших режисерських робіт Романа — кліп гурту The Feels на трек dissapear і короткометражка «Звірі», також він є сценаристом короткого метру «Сумні портрети».
Юлія Літинська
Кілька років Юлія працювала режисеркою в Росії, але з початком повномасштабного вторгнення видалила всі свої попередні роботи з соціальних мереж та портфоліо. Вона розповідає, що спочатку українські артисти не наважувалися довіритися їй у співпраці. Втім, потім Юлія зняла кліп для гурту Циферблат на трек Диско-Фанко терапія, що став дебютним у її роботі з вітчизняними артистами.
«Я зробила це віддалено. У результаті отримала класний фідбек і була задоволена та вдячна. Після цього довіра таки з’явилася. З’явилися і нові знайомства. Багатьом потрібно було донести, що повертатися в Росію я не збираюся і тим паче працювати на неї», — коментує режисерка.
З того часу Юлія мала можливість працювати з такими українськими виконавцями як Roxolana (Не стій під вікном), alyona alyona (В темноті), Kalush Orchestra (Це любов) та Машею Кондратенко (На горі).
Андрій Лагутін
Андрій вперше зацікавився режисурою у віці 6 років після перегляду «Володаря перснів». Пізніше він разом з братом знімали авторські відео, в яких одягалися у різних персонажів, танцювали та співали перед камерою. Поступово перейшли до створення стоп-моушен анімації з фігурками Lego. Андрій розповідає, що саме ці відео дали йому зрозуміти, чим він хоче займатися в житті. Після чого він вступив до університету на режисера і почав знімати кліпи. Свою дебютну роботу зняв ще в шкільні роки й називає її «музичним фільмом»: це 7-ми хвилинна короткометражка на музику італійського композитора Людовіко Ейнауді.
Першою професійною роботою в ролі кліпмейкера для Андрія став кліп української виконавиці Garza на пісню Танцює Гарза. Він також зняв музичне відео для гурту Tvorchi (Falling), колабу польського репера Szpaku з Kalush Orchestra (Nasze dome) та Drud (Магічні символи).
«Кліпи — це найвільніший вид аудіовізуального мистецтва наразі. Немає жодного виду мистецтва, який мав би ширший діапазон можливостей. У кліпах набагато менших тиск клієнтів, в кліпах в принципі немає обмежень наративних, ти можеш робити кліп з історією, можеш без. Кліпи для режисерів — це майже повна свобода. Їх можна порівняти зі снами: сни мають емоції, мають настрій, вони часто дуже абстрактні, але візуально багаті й виразні», — ділиться Андрій у коментарі для Лірум.
Каже, що йому легше створювати кліпи, коли він точно розуміє, про що це, що хоче сказати й чому особисто для нього важливо це сказати. За його словами, в такому випадку важливо бути егоїстом.
Андрій розповідає, що далі планує розвивати навички саме в кіноіндустрії. Зараз він знаходиться в Чехії, працює в кіновиробництві, аби здобути досвід в зйомці фільмів і мріє зняти кліпи Бумбоксу чи Океану Ельзи. Серед американських виконавців, з якими хотів би співпрацювати з alt-j, Cage the Elephant, Portugal. The man, Tame Impala, half·alive.
Андрій Саган
Андрій розповідає, що його захоплення режисурою почалося ще змалечку. У дитинстві він захопився грою — Garry’s mod. У цій грі була велика бібліотека плагінів, для різних модифікацій гри, які він використовував аби відтворити сюжети, що створював у себе в голові. Саме тоді Андрій створив свої перші анімаційні відео. Гра навчала його анімувати персонажів, будувати локації та працювати з камерою і світлом.
«Так склалось, що індустрія сама обрала мене. У моєму оточенні завжди було багато митців, які прагнули розвитку в різних напрямках. Ці люди мене надихали творити, а браку мотивації в улюбленій справі я не відчував ніколи. Також, варто зазначити, що цьому вибору посприяла мама мого друга дитинства. Пані Галина Труш прививала мені любов до мистецтва, вона працювала завідувачем мистецького відділу бібліотеки. Дещо згодом, пані Галина навіть допомогла з моєю першою виставкою картин», — розповідає Андрій у коментарі для Лірум.
Андрій зняв два музичних відео для гурту Nazva — На дно та Кити, який був номінований на нагороду «Найкращий кліп року» на премії «Золота Зоря Ліруму». А зараз режисер працює над сценарієм свого короткого метру.
Юлія Паскаль
Юлія Паскаль — українська дизайнерка одягу й засновниця бренду Paskal. Перші кроки в режисурі вона робила саме завдяки своєму бренду під час зйомок рекламних роликів. Першою роботою в ролі режисерки кліпу для Юлі став кліп на каверверсію пісні Океану Ельзи Сьогодні від Івана Дорна. Пізніше вона зняла кліп Володимиру Дантесу на пісню Чуєш, який отримав нагороду за «Найкращий кліп» на премії «Золота Зоря Ліруму».
«Вона класно бачила, вона інша. Вона не попсова. Також Юля зібрала класну команду. На все, що вона пропонувала, я казав: “Роби!”. Бо навіщо лізти в роботу режисера. З приводу витрат, я просто був щасливий, що ми це робимо, що знову стрибаємо у життя», — описує співпрацю з Юлією співак.
Другою роботою Юлії з Дантесом став кліп на пісню Кити.
Антоніо Лукіч
Антоніо Лукіч — український режисер та сценарист. Дебютний короткометражний фільм випустив у 2014 році — «Риби озера Байкал». Перший повнометражний фільм — «Мої думки тихі» вийшов у 2019 році. А у 2022 випустив повнометражний фільм «Люксембург Люксембург» з Амілем і Рамілем Насіровими в головних ролях.
У 2023 році режисер спробував себе в нових форматах і зняв рекламу для Нової пошти — «Завтра буде 2.0», а також вирішив спробувати себе у зйомках кліпів і зняв відео для гурту Жадан і Собаки на трек Рогань. У 2024 році кліп отримав номінацію «Найкращий кліп» від премії «Золота Зоря Ліруму».
«Над кліпом працювала та сама команда, яка створювала “Люксембур, Люксембург”. Тому в мене не було жодного відчуття, що я роблю щось для шоубізнесу. Я просто знімав малесенький фільм, за сценарієм над яким ми працювали, і розуміли, що саме цю історію ми хочемо зробити: історію перемоги Давида над Голіафом», — коментує роботу над створенням кліпу Лукіч.
Читайте також: 5 українських музикантів, які були депутатами (+Анастасія Приходько): вийшов новий випуск відеопроєкту «Звучить!»
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: