Ми вирішили започаткувати власну премію. Вона називається «Золотий Фазан LiRoom». Згодом ми вручатимемо статуетки, але поки що обмежимося онлайн-форматом.
Ця премія відрізняється від наших традиційних підсумків року. Нагадаємо, що ми вже обирали 60 улюблених пісень редакції, топ міні-альбомів, та 18 найкращих повноформатних альбомів 2018 року. «Фазан» – це про інше. Це суто суб’єктивний вибір редакції у суб’єктивних номінаціях.
Ми не орієнтувалися на міжнародні стандарти. Ми не шукали відповідники у Grammy та People’s Choice Awards. Ми навіть не особливо передивлялися підсумки року в українських музичних медіа. Ми просто хочемо виділити тих артистів та музику, яка нам видалася кращою минулого року. І пояснити, чому нам так здалось.
Отже, ЗОЛОТОГО ФАЗАНА LIROOM ОТРИМУЄ:
Найкращий реп-альбом 2018
Курган і Агрегат – Середня Школа Рєпа
Коли три роки тому Олесь Ніколенко писав для нас блог про те, що Курган і Агрегат – найбільш аутентичний гурт в українській реп-музиці, це сприймалося радше як епатаж. Ну як можна всерйоз сприймати трьох пацанів, які самі себе називають “силяни”, пишуть пісні на суржику із купою матюків та знімають кліпи на телефон?
Із часом виявилося, що запит на злободенну лірику злободенною мовою – це не просто такий прикол, а реальна культурна потреба. За пару років Курган і Агрегат з інтернет-мему перетворилися на один із найпопулярніших реп-проектів у країні. Їх кликали на фестивалі, вони робили великі сольні концерти. Не вистачало лише повноформатного альбому, демонстрації творчості, грамоти, яку можна було б повісити вдома.
Такою грамотою став С.Ш.Р. На цій платівці Курган демонструє і своє вміння розкачувати зали (4:20), і створювати меметичні треки (Пострижись, як в прошлий раз) і вичавлювати скупу пацанячу сльозу (Футбол 2000). Сюди було б варто додати і сольний альбом Кургану, завдяки якому Євген Володченко тепер сприймається не просто як сільский пріколіст з Близнюків, а як справжній поет.
Найкращий інді-альбом 2018
The Unsleeping – Deviatve
Здається, минулого року ніхто так не форсив уманський гурт The Unsleeping, як наш блог. Ми закохалися у їхню музику із першого перегляду кліпу You Drive My Four Wheel Coffin. Загалом, про них вже було сказано достатньо. Ми писали і велику рецензію, і дали найкращий міні-альбом.
Додати хочеться лише одне. Якби такі медіа як ми працювали б драбиною для музичних гуртів, то вже цього року The Unsleeping мали б їхати в успішний тур країною. Ми були б з того щасливі. Гурт, певне, також. Але, як каже один із знаних представників музичної тусовки, «і ви не Пічфорк, і ми не Marillion», тож просто сподіватимемося, що уманці знайдуть нових слухачів. А «Золотий Фазан» згодом стане таким же впливовим в Україні, як Mercury Prize в Британії.
Найкращий поп-альбом 2018
INGRET – Не спи
На Інгрет Костенко ми звернули увагу ще на «Голосі». Загадкова та трошки дивакувата дівчина принципово вирізнялася з-поміж конкурентів. У всьому, що вона робила протягом шоу, не відчувалося жаги перемоги. Здавалося, що сама поява на сцені для неї – достатня нагорода. Приблизно таке саме враження справила й участь у національному відбору на «Євробачення».
Інгрет потрапила до команди Потапа, а згодом співкерівник продюсерського центру MOZGI Entertainment став її продюсером. Дівчина опинилася в компанії із Время и Стекло, Mozgi та Мішель Андраде.
Перші сингли аж ніяк не вписувалися в те, яким звикли бачити проекти Потапа. В інтерв’ю нам Інгрет розповіла, що й справді, Потап не втручається у процес написання пісень. Їй допомагають харківські музиканти, деяких з яких ми давно знаємо, зокрема Дмитра Зінченка, барабанщика Stoned Jesus.
Альбом вийшов напрочуд мелодійним, дивним, мінімалістичним та глибоким. Загалом, неформатним як для поп-платівки, але достатньо вилизаним, щоб ми не могли віднести його до андеграунду. Не факт, що INGRET зможе перевернути гру в українській естраді, але в альтернативної поп-музики України з’явилося нове велике ім’я.
Найкращий дебют 2018
alyona alyona
«Надія українського репу», «українська Cardi B», «нарешті крутий український хіп-хоп» – усе це відгуки на перші відео alyona alyona. Вихователька дитсадочку з Баришівки вистрибнула нізвідки вірусним кліпом на пісню Рибки та одразу потрапила в усі музичні медіа. Окрім того, її одразу почали шейрити та обговорювати. Зіграли одразу кілька факторів: нестандартна зовнішність, епатажне відео, ньюскульні аранжування та потужний флоу.
Уже другим відео на пісню Голови Альона продемонструвала, що не планує бути лише інтернет-мемом. Вона грає у свою гру і вона – не прикол, а реперка. Наступні роботи це підтвердили, а четвертий кліп запам’ятався ще й рекламою Comfy. Отже у Альони з’явилися гроші, на які вона, судячи з усього, й переїхала до Києва. Через пару місяців після появи в інфопросторі Альону вже запросив Дорн до свого «Годного году», де вона знялася поруч із такими артистами як YUKO, Laud, Время и Стекло, Євгеном Галичем тощо.
alyona alyona вже анонсувала кілька сольних концертів на цей рік. Вартість квитків – на рівні зі знаними виконавцями. Поки що цікавість до неї достатньо велика, щоб назвати таке рішення виправданим.
Конкурентом Альони у цій номінації для нас була Alina Pash, яка дуже яскраво вистрілила із самобутнім, незвичним, концептуальним кліпом на Bitanga. Щоправда, лише ним Аліна й запам’яталася за останній рік. Другий кліп не здійняв такого хайпу, а альбом, чи принаймні EP, так і не вийшов. Чого не скажеш про Альону, яка кожного місяця вистрілює в аудиторію новими роботами.
Прорив 2018 року
KAZKA
Певне, це єдиний гурт, який минулого року відзначили абсолютно всі: невеличкі блоги та музичні телеканали, локальні радіостанції та FM-гіганти. Так само як INGRET – зовсім нетиповий проект для Mozgi, KAZKA – не те, чим займалася mamamusic та Юрій Нікітін увесь це час. (Об’єднує їх хіба що капслок у назві).
На початку минулого року, коли про KAZKA всі знали як про авторів хіта Свята, я питав в учасників гурту, чи не бояться вони залишитися артистами одного хіта. Доволі самовпевнено вони відповідали, що в них їх вже принаймні кілька. І не збрехали. Пісня Плакала стала найгучнішою цього року. Вона грала по всіх радіостанціях, набирала безліч переглядів на YouTube, про неї жартували по ТБ, під неї танцював Усик, її включив у свій список пісень року навіть Порошенко. Від цієї пісні нікуди не можна було подітися, а KAZKA виявилася приреченою на успіх.
Важко сказати, чи тут зіграв маркетинговий талант та досвід команди Нікітіна, чи просто пісні в потрібний момент потрапили у нерв. Скоріше одне доповнило інше. У будь-якому разі, важко згадати хоч якийсь гурт за останні роки, який би за рік пройшов шлях від нікому не відомого дуету до всенародних зірок.
Найкращий трек 2018
Freel – Спалах
Уже понад чотири роки Україна перебуває в стані війни із сусідньою країною. Велика кількість людей постійно перебуває у зоні бойових дій. Величезна кількість людей була вимушена покинути свою домівки та асимілюватися в незвичних для себе умовах. Часто ці люди стикалися із нерозумінням власних співвітчизників, із страхом та підозрою.
Кожного року зі збільшенням кількості популістських заяв та активною агітаційною кампанією знецінюються події, які відбувалися на Майдані та по всій країні наприкінці 2013 та на початку 2014 року. Про це не прийнято говорити. Про це не прийнято писати пісні. Про це майже не знімають кліпи. А коли пишуть і знімають, часто піддаються кон’юнктурі. Рідко з’являється твір, який змушує озирнутися, перечитати новини зі Сходу, подумати про людей, яким зовсім несолодко.
Спалах – один із небагатьох треків, який змушує плакати, при цьому не використовуючи банальних емоційних важелів. Це проста, чесна і напрочуд прониклива розмова зі слухачем. Пісня, яку важко слухати, але перед якою не можеш встояти.
Найкращий кліп 2018
HUDAKI Village Band – Rekity
2018-го в Україні вийшло багато цікавих кліпів. Деякі з них пасували телебаченню. Деякі – були заточені під YouTube. Деякі мали на меті вразити, інші – задуматися. Осторонь їх всіх стоїть робота Ані Бурячкової на пісню HUDAKI Village Band Rekity.
Це відео важко назвати кліпом. Це скоріше міні-фільм із саундтреком від Гудаків. Це майстерно знята історія, яка торкається надзвичайно важливої та актуальної у сьогоднішній Україні проблеми – заробітчан. У центрі сюжети звичайна пара, яка просто хоче кохати одне одного. Але він вимушений їхати в іншу країну, шукати щастя та грошей.
За 16 хвилин відео Бурячковій, яка до того вже запам’яталася роботами для Христини Соловій, Джамали, LAUD, Океану Ельзи тощо, вдалося показати ціле кіно, сповнене сюжетних поворотів, емоцій та приводів задуматися. І все це під всепроникний фолк Гудаків, одного з найменш знаних і найбільш майстерних фолк-колективів країни.
Найкращий артист 2018
Сергій Жадан
Ми довго думали, яким чином визначати найкращого артиста та артистку в Україні. Кого має обрати Фазан? Того, хто написав найкращу музику, чи частіше виступав? Того, хто здобув найбільше премій, чи випустив найбільше треків? Врешті ми дійшли висновку, що найкращим артистом та артисткою мають бути ті, хто просто багато чого зробив за цей рік. Настільки багато, що цей вплив можна назвати вагомим для культури цілої країни. Серед музикантів такою людиною став Сергій Жадан.
Як артист Жадан наразі має одразу три проекти. Перший – Жадан і Собаки. Їхній останній альбом вийшов 2017 року. Минулого року вийшов сингл та кліп Кобзон. Також гурт проїхався туром країною, у якому презентував пісні, які увійдуть до наступної платівки.
Другий – Лінія Маннергейма. Харківське тріо, до якого окрім Жадана, увійшли Олег Каданов та Євген Турчинов. За минулий рік проект випустив два міні-альбоми, виступив на багатьох фестивалях та також проїхався із туром.
Третій – Жадан як поет, який періодично збирає літературні вечори та читає власні вірші.
За минулий рік загалом Жадан випустив: пісню Жадана і Собак, два EP із Лінією Маннергейма, кілька кліпів, книгу віршів «Антенна», записав скіт для Фріла, за мотивами його книги «Ворошиловград» вийшов фільм «Дике Поле», у якому Сергій Вікторович знявся в епізодичній ролі. Вражаючий доробок.
Найкраща артистка 2018
Надя Дорофєєва
Довгий час гурт Время и Стекло музична тусовка не сприймала всерйоз. Ведучі якоїсь програми на М1, кумири підлітків, дивні пісні без змісту, таке щось…
Про з кожним роком ситуація змінюється. Время и Стекло грає безпрограшно. Кожний їхній постріл потрапляє у ціль. Минулого року вони випустили п’ять пісень і кліпів, три з яких стали стовідсотковими хітами, один ще підтягується, а ще один – саундтрек до українського анімаційного фільму «Викрадена принцеса».
Ми в будь-якому разі не недооцінюємо досягнення Олексія Завгороднього, але головним локомотивом гурту є Надя Дорофєєва. Минулого року вона була всюди. Вона випустила яскравий сингл із MONATIK, сиділа в журі «Ліги Сміху» (де, до речі, програла Олі Поляковій, чия команда виграла сезон) та знялася у фільмі «Я, Ти, Він, Вона», який швидко став найкасовішим в історії українського кіно. Окрім того Время и Стекло без перестанку давали концерти, виступали на фестивалях та брали участь у запуску YouTube Music в Україні.
Найкращий гурт 2018
Vivienne Mort
«Я не бачу, заради чого ми мусимо йти на компроміси. Все і так добре. Знайти себе, зрозуміти і втримати, доторкнутися до свого центру і так доволі важко. Маленькі компроміси, один за одним, і можна почати потрошку прощатися зі своєю музикою», – говорила в інтерв’ю LiRoom Дана Заюшкіна три роки тому. І гурт Vivienne Mort залишається вірним своєму слову. Він випускає геніальну музику, не женеться за кон’юнктурою і постійно набирає нових слухачів.
Те, що альбом Досвід стане одним із кращих альбомів року стало зрозуміло після першого прослуховування. В українській музиці не так часто з’являються комплексні, драматургійно продумані та музично витончені роботи, в яких чітко впізнається стиль автора. Досвід – один із таких.
Vivienne Mort – приклад гурту, якому всього вдалося добитися самостійно. І їхнім головним інструментом був не маркетинг, не телебачення абощо. Увесь час вони покладаються тільки на одне – на власну музику. Вони постійно знаходяться у пошуці і цей пошук дає вражаючий результат. А Vivienne Mort стають одним із найбільш визначальних гуртів у країні.
Найкращий саунд-продюсер 2018
Артур Данієлян
Саунд-продюсери рідко виходять на перший план. Не тільки в Україні, а й у світі. Проте їх роль не варто недооцінювати. В Україні є кілька саунд-продюсерів, стиль яких відчувається одразу, а їхня участь у проекті сильно підвищує шанси гурту на успіх.
Одним із них є Артур Данієлян. Одразу два гурти, альбоми яких він записував, минулого року зробили якісний та кількісний стрибок у своїй кар’єрі – Без Обмежень, які наважилися на Палац Спорту та Фіолет, географія та наповненість турів яких постійно збільшується. Також на рахунку Данієляна перша частина альбому АнТАРТАКтида, яку доволі холодно сприйняли критики, але яка є важливою віхою у творчості легендарного українського гурту.
Головна сила цього саунд-продюсера в тому, що його пісні працюють. Працюють саме так, як і задумано. І це не результат останніх двох років. Це результат багатолітньої праці. Саме Данієлян, разом із Олегом Артимом, працював над альбомами і піснями, які вже стали класикою в українському поп-році. Детальніше про досвід Артура можна прочитати у нашому з ним інтерв’ю.
Найкращий фестиваль 2018
Brave! Factory
Не важко помітити, що ми не так багато пишемо про електронну музику (та важку альтернативу). Здебільшого це пов’язано із тим, що наш головний редактор (я) у ній не дуже знається. Проте другий Brave! Factory Festival, який минулого року пройшов на заводі «Метробуд» перегорнув сприйняття реальності.
Це неймовірна подія. На два дні ти потрапляєш у зовсім інший світ, із фантасмагоричними декораціями та неймовірною музикою. Brave! вразив не тільки аж надто прогресивним як для України лайнапом, а й рівнем організації, фантастичною аудиторією та любов’ю до своєї праці, яка відчувалася буквально у кожній інсталяції на території заводу.
Brave! Factory вже став однією із головних туристичних подій в Україні. Якщо організатори продовжуватимуть в такому ж дусі, то дуже скоро статус нашої країни в музичному світі стрімко підвищуватиметься.
Найкраща музична стаття 2018
Childish Gambino: Свидетель интернета
Дональд Гловер: Как съесть Луну
Минулий рік був доволі непоганим для української музичної журналістики. Запустилося доволі велике медіа СЛУХ від Concert.ua. Karabas LIVE змінив концепцію та зайшов на нові території. Ми от «Фазана» запустили і не тільки. Усі музичні блоги сумлінно працювали, випускали інтерв’ю, статті, тексти, рецензії.
Проте один текст принципово виділився. Це монументальна робота Анастасії Пустової про феномен Дональда Гловера (він же Childish Gambino), написаний одразу для двох ресурсів – Comma та Vertigo. В одній частині Пустова розповідає про Гловера як музиканта, в іншій – як актора. Це великі інтерактивні лонгріди, які в повній мірі розкривають одного з головних артистів сучасності.
Дизайн Фазана: Наталка Гуржій
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: